november 7, 2023

Disse elbilnyheder kan danskerne glæde sig til

Elbilerne er i konstant udvikling og der er meget at glæde sig til. Vi har samlet de mest interessante nyheder fra dette års eCarExpo.

AF: Zacharias Lund FOTO: PR

Det vælter frem med nye elbiler og det kan være svært rigtigt at følge med. Vi tog derfor en tur på eCarExpo og talte med producenterne om, hvad de har i støbeskeen til den nærmeste fremtid, som danskerne kan glæde sig til.

Og det er ikke kun nye bilmodeller, der er på tapetet. Vi kan også glæde os til spændende nye features, der potentielt kan gøre livet som elbilsejer endnu mere interessant – og nemmere.

Læs med og bliv klogere på, hvad fremtiden bringer på det danske elbilmarked.

BMW gør alle serier elektriske

Med den seneste elektriske introduktion, i5, har BMW nu dækket en større del af modelprogrammet ind med elektriske pendanter. Det elektriske modelprogram tæller nu: iX1, iX2, iX3, iX, i4, i5 og i7.

Det er dog ikke alle serier, der har en elektrisk pendant. Der mangler for eksempel en elektrisk variant af 3-serien og 1-serien, hvoraf den sidstnævnte forventes at blive introduceret inden længe. 3-serien er på nuværende tidspunkt i konceptform med ‘Vision Neue Klasse’, så det er blot et spørgsmål om tid, før serien lanceres.

Danskerne kan tilmed se frem til en elektrisk stationcar-variant af den spændende BMW i5. Målgruppen her er særligt firmabilskunder, der skal køre elektrisk.

BMW’s lillebror Mini Cooper har store elektriske ambitioner for fremtiden. Allerede fra 2030 skal alle nye Mini være elektriske verden over. Det ses blandt andet ved, at den nyeste Mini Cooper er introduceret med to rene elektriske drivlinjer som eneste mulighed. Derudover er Countryman også kommet med en elektrisk drivlinje som noget nyt.  

Volkswagen forventer storsælger

VW’s store elbilsatsning ID.7 forventes at ramme forhandlerne inden for de næste tre til fire uger. ID.7 skal ses som et elektrisk alternativ til Passat. Allerede i 3. kvartal 2024 kommer ID.7 Tourer, der skal være alternativet til Passat Stationcar. Med ID.7’s tilføjelse har Volkswagen et elektrisk udvalg, der tæller ID.3, ID.4, ID.5 og ID.Buzz. Sidstnævnte kommer i en lang udgave i 2024.

Den helt store nyhed, for det danske marked, kommer dog først i 2025. Her forventer Volkswagen at deres lille VW ID.2 kommer til verden. Den lille elbil på størrelse med en VW Polo forventes at blive meget populær i Danmark. Med et forventeligt prisniveau omkring 250.000 kr. er der også store forventninger til den lille elbil. 

ID.2 rammer ind i et segment, hvor mange af VW’s kunder befinder sig. Derfor kan disse se frem til en elektrisk udgave i en eftertragtet størrelse. Ikke nok med det, så har VW allerede løftet sløret for en GTI-variant af den lille elbil, der først forventes at blive klar til 2027. 

Fords store ambitioner

Det er ikke kun tyskerne, der har store elektriske ambitioner for fremtiden. Ford har på nuværende tidspunkt kun Mustang Mach-e af elektriske modeller i Danmark. En forsinket Ford Explorer forventes at ramme markedet i starten af 2024.

Men Ford har større ambitioner end to elbiler – heldigvis. Ford Danmarks danske direktør, Frank Skjærbæk Pedersen, udtaler følgende:

“2026 bliver året, hvor alle Fords biler kommer med ledning i form af plug-in hybrid eller fuldt elektriske drivlinjer og ambitionerne for 2030 er, at Ford skal være fuldelektrisk på det europæiske marked”.

Ford har udover den elektriske Explorer også en elektrisk variant af Ford Puma i støbeskeen. Ligesom E-transit og F150 Lightning også forventes at komme til Danmark. Endnu længere ude i fremtiden ventes Ford Capri også at gøre comeback som elbil.

Kia vil gøre livet lettere med elbil

Sydkoreanske Kia har mange modeller planlagt og med deres nye EV9 lige på trapperne, kan man få en forsmag på, hvilke nye features, der venter i fremtidens elektriske Kia-biler. 

Kia lægger vægt på, at fremtiden med elbiler skal være lettere og at elbilen skal mere end bare være en bil. Det er blandt andet med features som Vehicle to load og Vehicle to grid, der skal gøre livet lidt lettere med en elbil.

Vehicle to grid er længere ude i fremtiden, men betyder i bund og grund, at man kan sælge strømmen fra sin elbil til elnettet. Vehicle to load er en smart feature, der gør, at man på farten kan benytte strømmen fra bilens batteri til for eksempel at lade sin elcykel, koge en kop kaffe med en elkedel eller andet, der kræver strøm.

Funktionen findes allerede nu med Kia EV6 og Kia e-Niro, men med et markant større batteri er det mere aktuelt i EV9. Det 99,8 kWh store batteri i EV9 kan holde en gennemsnitlig husstand på fire mennesker kørende i godt en uge.

Derudover forventer Kia at introducere tre ny elbiler på det danske marked. EV3 er en mindre crossover, der skal erstatte Kia e-Soul, EV4 er en sedan, der er lidt mindre end Kia Niro og sidst er EV5 en mellemstor kompakt SUV på størrelse med Kia Sportage. Disse modeller er fortsat i konceptfasen, men forventes at blive præsenteret i løbet af 2024. 

Den nye spiller på markedet

Kineserne har efterhånden gjort et stort indtog i Danmark og nu melder endnu et nyt mærke sig på banen. Kinesiske Voyah lancerer i løbet af november deres første model Free på det danske marked. I løbet af 2024 ventes en stor MPV med navnet Dream og sedanen Passion at ramme det danske marked.

Den første bil i Danmark bliver Voyah Free, der med et højt udstyrsniveau skal tage kunder i premium SUV-segmentet.

Free kommer kun i én udstyrsvariant, der altså gør det let for kunderne. Udstyret tæller blandt andet luftundervogn, premium lydanlæg fra Dynaudio og generelt en kabine i god kvalitet. Voyah Free koster fra 599.990 kr. 

Voyah har dog et es i ærmet. Med et stærkt forhandlernetværk i form af K.W. Bruun, er der allerede 10 etablerede forhandlere af det nye kinesiske mærke. Det giver en sikkerhed for kunden, der nemt kan få serviceret sin Voyah og få kendskab til det nye kinesiske mærke. 

Polestar vil være løsningen

Polestar har allerede løftet sløret for deres fremtidige modeller. Hvor man på nuværende tidspunkt kun har en enkelt elbil på markedet, Polestar 2, sigter Polestar i 2026 efter at have fem forskellige modeller. I 2024 ventes Polestar 3, der er Polestars store nye SUV, at gå i produktion. 

I 2025 følger Polestar 4, der er en SUV Coupé og 2025/2026 kommer Polestar 5 og Polestar 6, der henholdsvis er en firedørs Grand Tourer bygget til komfortabelt og hurtigt at komme fra a til b og en Roadster, der en åben to-sæders bil med sportsligt design.

Polestar har lagt stor vægt i deres markedsføring på at mindske CO2-aftrykket i deres produktion. Ambitionen er at lave en bil i 2030, der har et CO2-aftryk på 0. Ti år senere i 2040 skal mærket være komplet klimaneutralt.

Henrik Bang, Direktør i Polestar Danmark, udtaler:

“Polestar vil ikke være en del af problemet, men i langt højere grad være en del af løsningen. Vi optimerer konstant produktionen med henblik på at mindske aftrykket og arbejder mod en CO2-neutral bil i 2030”.

Hvad end det er ved at bruge solenergi i produktionen eller at vælge en ny fremgangsmåde i produktionen af fælge, der sparer 750 kg CO2 pr. bil. Polestar forsøger sig frem og målet kommer nærmere.

Polestar er også i gang med at undersøge featuren Vehicle to Load, ligesom Kia, så at man i fremtiden formentligt vil kunne trække strøm fra sin Polestar og bruge udenfor bilen.

Renault vil være mere aktuel

Det er efterhånden en udbredt tendens, at genoplive gamle silhuetter som elektriske. Det er Renault bestemt ikke for god. Renault har løftet sløret for, at deres populære minibil Renault 5 genoplives, ligesom en mere familievenlig Renault 4 også kommer som elbil.

Det er først i slut 2024 og start 2025, at den legendariske Renault 5 bringes tilbage på markedet. Indtil da har Renault deres nye Scenic klar i starten af 2024, der på sin vis også er en elektrisk genopstandelse. 

Hvor mange af bilmærkerne kæmper om premiumsegmentet, satser Renault på at levere mindre biler i et billigere prisleje. Primært vil Renault bevæge sig i prissegmentet 200.-400.000 kr.

Audis elektriske fremtid

Audi har allerede to elektriske SUV’er i form af Q4 E-tron og Q8 E-tron, samt deres performance elbil Audi E-tron GT. Inden længe får de tre modeller dog selskab af to nye model: Audi A6 E-Tron Avant/Sedan og Audi Q6 E-tron.

Audi A6 E-tron Avant er Audis nye elektriske stationcar. Med et strømlinet design forventes det nye elektriske flagskib at have en rækkevidde på omkring 700 km. Danskerne kan se frem til den nye elektriske stationcar i 2024, hvor en sedan udgave også ventes at blive offentliggjort.

Den nye A6 E-tron kommer også som S6, hvilket allerede nu er blevet spottet i fuld kamoflage til test på vejene. Derfor kan man også regne med at se en elektrisk S6 E-Tron på markedet i løbet af 2024.

Audi har ligeledes løftet sløret for Q6 E-tron, en elektrisk SUV, som placerer sig mellem Q4 E-tron og Q8 E-tron. Q6 E-tron er på størrelse med Q5 og introduceres ligesom A6 E-tron også på markedet i 2024.

Zeekr melder sin ankomst

Geely, der blandt andet ejer Volvo, Polestar og Lotus, har endnu et mærke på vej til det danske mærke: Zeekr. Zeekr er et svensk-kinesisk bilmærke, som vil entrere premium-segmentet med deres to modeller Zeekr X og Zeekr 001.

Zeekr X er en crossover, der strækker sig over 4,4 meter i længden og bygger på SEA-platformen, der også er at finde under Volvo EX30 og i fremtidige Polestar og Lotus biler. Den nye kinesiske crossover kan fås med baghjulstræk og firehjulstræk, hvor sidstnævnte trækker mod 100 km/t på 3,8 sekunder.

Zeekr 001 er en større sedan, der ligesom Zeekr X også bygger på SEA-platformen. Sedanen rammer markedet med en rækkevidde på 620 km og samme accelerationstid som Zeekr X. Selvom det er en kinesisk bil, er den faktisk bygget mere til det europæiske og amerikanske marked, hvor den inden længe lanceres.

De to biler introduceres på det danske marked i 2024 og der er endnu ikke oplyst nogen pris på hverken X eller 001. I Sverige ligger den dyreste Zeekr 001 til 775.000 sek (481.824 kr.) og Zeekr X til 595.000 sek (378.703 kr.). Det giver et estimat på priserne i Danmark.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Zacharias Lund

Zacharias er ved at uddanne sig til journalist på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han er i forbindelse med sit studie i praktik ved Bilbasen, hvor han får lov at udnytte sin store interesse for biler.

Zacharias har trods sin korte tid som motorjournalist allerede bevæget sig rundt blandt større etablerede medier som Børsen og Bilmagasinet, hvor han også har været redaktør for årbogen “Årets Biler” i 2022 og 2023.

Ved siden af skole og praktik driver Zacharias det lille videomedie 3-Punkts-Vending, hvor han laver videoer med biler i fokus.

Zacharias er stor fan af design og flotte linjer, ligesom en vellydende og gennemført sportsvogn også nemt fanger hans opmærksomhed.

Ved Bilbasen laver Zacharias en masse forskelligt, men arbejder typisk med at skrive artikler og finde interessante artikler at bringe.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS