Må vi foreslå et vovet valg? At prøve en fransk model og lade tyskeren stå med alle sine talenter? Giv fantasien fri, men her handler det altså om den nye og ubekendte franske DS No. 8 og den populære tyske Volkswagen ID.7.
DS Automobiles, som luksus-mærket i Stellantis-koncernen hedder, hvis man skal holde helt på formerne, stod til ikke at komme til Danmark. Importøren kom i starten af året på andre tanker, og DS No. 8 har i månedsvis figureret på den danske hjemmeside - og nu er den helt officielt på vej, og kontantpriserne er på plads.
Nogle væsentlige tal mangler endnu: beskatningsgrundlag og privatleasingpriser. Det er nogle tal, der er vigtige at have, selv om priserne ved helt almindeligt køb ikke er uvæsentlige i ID.7-regi. 50 procent af ID.7-salget i Danmark er firmabiler, mens 30 procent er almindeligt køb og 20 procent er privatleasing.
Men med listepriserne for private er DS Automobiles igen i gang i Danmark - de har haft tomme hylder, siden den gamle DS 7 blev taget ud.








DS No. 8 kan strække den til 745 kilometer
DS Automobiles' nye elbil kommer til Danmark med to forskellige drivlinjer og to forskellige udstyrsniveauer. Nok så vigtigt er det, at DS No. 8 kan fås med det efterhånden sagnomspundne batteri på 97 kWh (97,2 kWh), som i laaaaang tid er blevet lovet til bl.a. Peugeot E-3008.
Med den velvoksne kapacitet kommer den franske sedan-crossover-model op på en rækkevidde på 745 kilometer med det lavere af de to udstyrsniveauer. Det højere udstyrsniveau med større hjul og mere (tungere) udstyr tager toppen af tallet - men 712 kilometer ser stadig godt ud i forhold til de maksimale 698 kilometer, ID.7 kan strække den til.
ID.7 har en umiddelbart fordel, og den ligger i motorrummet. Med batteri på 97 kWh har DS No. 8 245 hestekræfter, hvor ID.7 har 286 hestekræfter i normale versioner og 340 hestekræfter i GTX-modellen.
Basisbatteriet i DS No. 8 er på 73,7 kWh, og her er elmotorens ydelse på 230 hestekræfter. Den er, i hvert fald på papiret, lige så hurtig som den stærkere udgave med det store batteri, fordi vægten er lavere: 7,7 sekunder fra 0-100 km/t, topfart på 190 km/t.
Rækkevidden med laveste af to udstyrsniveauer er 547 kilometer - og den er helt rimelig med 525 kilometer, hvis man vælger det høje udstyrsniveau. Alle udgaver kan lade med op til 160 kW ved en DC-lader - og det kunne være bedre: 20 til 80 procent opladning (ikke 10 til 80 procent, som de fleste producenter går efter) tager cirka 31 minutter.







415.000 kr. med masser af udstyr
Med 482 centimeter fra front til bag er DS No. 8 behageligt kortere end den 496 centimeter lange ID.7. Men det virker ikke til, at man kommer til at mangle plads - i hvert fald ikke i bagagerummet, der som standard rummer 620 liter. Med bagsæderne lagt ned kommer man helt op på 1.873 liter.
Trækkapaciteten er rimelig med op til 1.260 kilo med det lille batteri og 1.200 kilo med det store, så en mindre campingvogn er bestemt ikke udelukket.
Med batteriet på 73,7 kWh starter DS No.8 på 415.000 kr. (ID.7 fra 399.994 kr.), og med det store er laveste pris 480.000 kr. Det giver en merpris på 65.000 kr., som man giver for betydeligt længere rækkevidde og aktiv affjedring med kamerabaseret justering (Active Scan).
Det lave udstyrsniveau Pallas er alt andet end lavt, for det indeholder bl.a. 19" alufælge, pixel-LED-forlygter med adaptive funktioner, valgfri metallak, 360 graders kamera, el-justerbare forsæder med varme, indtræk i kunstlæder, el-betjent bagklap, blind vinkel-system, digitalt bakspejl, infotainment med 16" touchscreen og head-up display. Hvorfor ratvarme ikke med er dog ikke til at forstå.
Det høje udstyrsniveau kalder DS Automobiles for Étoile. Her kommer bl.a. 20" alufælge på, sæderne kommer med ægte læder, der er varme og ventilation både i for- og bagsæder, ratvarme, massage i forsæderne og Focal-lydanlæg.
MODEL | HK/RÆKKEVIDDE | PRIS |
|---|---|---|
DS No. 8 74,7 kWh Pallas | 230 hk/547 kilometer | 415.000 kr. |
DS No. 8 74,7 kWh Étoile | 230 hk/525 kilometer | 465.000 kr. |
DS No. 8 97,2 kWh Pallas | 245/745 kilometer | 480.000 kr. |
DS No. 8 97,2 kWh Étoile | 245/712 kilometer | 535.000 kr. |



