Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
Kia kom først. De lancerede Niro EV i midten af 2022 og har derfor allerede smidt lige over 1.000 elektriske eksemplarer på de danske landeveje. På Bilbasen har vi før haft den til test, hvor den har vakt begejstring som en solid samlepakke til Hr. og Fru Danmark.
Hyundai har brugt lidt længere tid på at forfine deres Kona Electric, der ellers bygger på samme platform. Godt et år senere end sin søster er Kona klar til danskerne i sin elektriske form med en my større batteri og en my flere kræfter.
Har Hyundai gjort sig kloge i at lurepasse og forfine deres Kona, eller kan Kia Niro stadig noget, som søster ikke kan? Jeg sætter de to mod hinanden og ser, hvor forskellige de i virkeligheden er.
Selvom den nye Hyundai Kona har fået et gevaldigt kvalitetsløft sammenlignet med sin forgænger, er der stadig en kvalitetskløft til Kia Niro. Og så nok med smarte bogstavrim.
I Kona er der ganske enkelt for mange plastikmaterialer af billig og skrattet kvalitet. Det findes på dørsiderne samt i midterkonsollen og instrumentbordet. Kan man se bort fra det enkelte panel med højglanslakeret plastik i midterkonsollen i Niro, er kvaliteten i resten af kabinen en tand højere end i Kona.
Et godt eksempel på den haltende kvalitet i Kona er aflægningspladsen, som der er masser af, men som er nærmest ubrugelig. Hylder og hulrum er polstret med hård plast, hvorfor nøgler, pung og mobiltelefon, der aflægges, skramler rundt.
Omvendt er betjeningen af kabinen i Hyundai Kona noget mere intuitiv, end den er i Kia Niro. Her er masser af store og tydelige fysiske knapper, der alle er inden for chaufførens armslængde.
I Niro er klima- og mediepanel samlet i ét, som man skal skifte i mellem. Knapperne er desuden touch og ganske små, hvilket gør dem mere bøvlede at bruge under kørsel.
Foruden de fysiske knapper tager den nyere Kona også til genmæle med mere modernitet på infotainmentfronten. Her fås nemlig en 12,3” infotainmentskærm, der er noget klarere og bedre trykfølsom end den 10,25” skærm, man får i Niro. Her viser aldersforskellen sig.
Den er god! Selvom Kia Niro er en sjat længere end Kona i både totallængde og akselafstand, er bagsæderne nærmest identiske. Her er man godt sat til rette med god plads til såvel knæ som hoved, selv hvis man strækker sig forbi 1,85 meter i højden.
Begge kabiner fremstår lyse og rummelige set fra alle sæder med et godt SUV-overblik fra førersædet. Kia Niro har en noget mere markant C-stolpe, og det hæmmer udsynet lidt, når man ser over skulderen efter cyklister.
Længdefordelen skal findes i bagagerummet, hvor der er 39 liter mere at gøre godt med i Niro. Det er ikke alverden, men det giver lidt mere dybde til barnevognen. Begge bagagerumsåbninger er store og regulære, så habengut kan kastes ind uden omtanke. Begge pakker i øvrigt 27 liter i deres frunks.
Letkørte og komfortable. Det er ord, der kan bruges til at beskrive begge duellanter. Undervognene er klart komfortorienterede med styretøj, der er overvejende lette og korresponderer godt med blødheden.
I Niro er rattet en smule tungere vægtet, hvilket ikke hæmmer smidigheden om storbyens hjørner, men i stedet får den til at føles mere stabil i friske kurver. Kona forbliver blød ved al slags kørsel, og begge duellanter krænger også lige rigeligt. Der er bare bedre føling med forhjulene i Kia Niro.
LÆS OGSÅ | Test: Hvad kan Kona uden strøm?
Er der andre steder, hvor de nært beslægtede søskende adskiller sig bag rattet? Ja, men det er i småtingsafdelingen. For mens begge elbiler er fint retningsstabile på motorvejen, lukker Niro mere vejstøj ind i kabinen end Kona gør.
Da Kona er modelår 2024, lider den af de nye EU-direktiver, der påkræver advarselslyde, når hastighedsgrænsen overstiges med blot 1 km/t. Den tidligere lancering af Niro redder den fra dette, hvor man er forskånet for helvedet af bip-, blup- og bing-lyde. Det er selvfølgelig ikke Hyundais skyld.
De 13 ekstra heste, som Kona har fra de opdaterede elmotorer, er ikke nogen, man mærker til hverdag. Begge har det klassiske ‘kick’, som en elmotor giver, og med accelerationstider fra 0 til 100 km/t lige under 8 sekunder er det kvikt nok til langt de fleste.
Rækkeviddeforskellen på 53 km i Konas favør er svær at anfægte. Den kører længere på en opladning, men om det er nok til, at mærker meget til det i hverdagen, er jeg i tvivl om. Det er en tur mere til supermarkedet og tilbage.
Begge duellanter er rimeligt nøjsomme med strømmen, og Niro er ikke mærkbart mere tørstig. Vinterkulden er dog streng ved rækkevidderne. I minusgrader bør man ikke satse på at køre meget længere end omkring 250 km på motorvej i Niro og dermed 300 km i Kona.
I opladningshastigheden er der til gengæld forskel, og det er på trods af, at ingen af de to duellanter rigtigt imponerer. Den maksimale ladekapacitet på 102,3 kW, som Hyundai Kona præsterer, er langsomt efter 2023-standarder. Det betyder blot, at kapaciteten på 72 kW i Niro er snøvlende langsomt.
Det er øjensynligt ikke kun teknikken, at Hyundai har haft tid til at fifle med Kona i det år, de har lurpasset og ladt Kia Niro alene. De har i hvert fald fundet en måde at banke priserne ned, da Kona er billigst, selvom den er den nyeste.
Hyundai Kona Essential starter i 329.995 kr. og her er ikke tale om en mangelfuld udstyrsliste. Man får ting som LED-lygter, 17″ alufælge, el-klapbare sidespejle, 12,3″ digital instrumentering, 12,3″ infotainmentskærm, klimaanlæg med to zoner, varme i rat og forsæder, nøglefri betjening, adaptiv fartpilot, bakkamera og varmepumpe.
Den billigste Kia Niro, kaldet Niro Prestige, starter i 349.900 kr. og det er med en udstyrsliste, der er så godt som identisk med ovenstående. Og denne prisforskel fortsætter op gennem udstyrsniveauerne.
Hyundai Kona Advance til 349.995 kr. får ting som aktiv blindvinkel-sensor, højdejusterbart passagersæde, LED-bånd mellem forlygterne, LED-forlygter med projektørlinse, opvarmet ladeport, ambientebelysning, sæder i dellæder og trådløs opladning af smartphone.
Rykker Niro et niveau op, hedder den Kia Niro Inspire og får el-justerbart forsæde, som Kona Advance ikke får, samt en udvidet motorvejsassistent. Derudover får den præcist det samme, som ovennævnte Kona Advance, og Niro Inspire koster blot 14.905 kr. mere med en pris på 364.900 kr.
Det er faktisk Kia Niro, der tiltaler mig mest. Her er federe kabinematerialer, mere plads og et styretøj, der giver mere liv i hverdagen. Desværre lades den i stikken af teknikken.
Lige over 50 km i ekstra rækkevidde og en opladningshastighed, der er mindre langsom, er til at tage og føle på. Særligt når man tager i betragtning, at man får den mere moderne teknik til lidt færre penge, er det svært ikke at anbefale den nye Hyundai Kona.
Som elbil er det altså Hyundai Kona, der er bedst. Forskellen på de to duellanter er dog ingenlunde enorm. Lader man eksempelvis kun derhjemme, svinder den tekniske overhånd ind for Kona. Hvis man så regner de syv års fabriksgaranti, man får hos Kia, mod de fem år man får hos Hyundai, står de nærmest side om side.
I sidste ende er de altså ret ens og lige skarpe. Det bevidner, at Kia Niro fortsat holder sig relevant, og at du roligt kan have dem begge holdende i carporten.
Motor: Elmotor (foran)
Ydelse: 217 hk/255 Nm
0-100 km/t: 7,8 sekunder
Tophastighed: 172 km/t
Forbrug: 14,8 kWh/100 kilometer
Batteristørrelse: 65,4 kWh
Ladekapacitet: 102,3 kW
Rækkevidde: 512 kilometer
Mål (L/B/H): 436/183/158 cm
Køreklar vægt: 1.870 kilo
Trækvægt: 700 kilo
Bagagerumsvolumen: 436-1.300 liter
Pris: 329.995 kr. (Kona EV fås fra 299.995 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 29.995/5.295 kr. (Kona EV fås fra 29.995/4.895 kr.)*
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
*Privatleasing med 15.000 kilometer årligt – fås også billigere med 10.000 kilometer årligt
Motor: Elmotor (foran)
Ydelse: 204 hk/255 Nm
0-100 km/t: 7,8 sekunder
Tophastighed: 167 km/t
Forbrug: 16,2 kWh/100 km
Batteristørrelse: 64,8 kWh
Ladekapacitet: 72 kW
Rækkevidde: 460 kilometer
Mål (L/B/H): 442/183/157 cm
Køreklar vægt: 1.757 kilo
Trækvægt: 750 kg
Bagagerumsvolumen: 475-1.392 liter
Pris: 379.900 kr. (Niro EV fås fra 349.900 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 9.995/4.845 kr. (Niro EV fås fra 9.995/3.945 kr.)*
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
*Privatleasing med 15.000 kilometer årligt – fås også billigere med 10.000 kilometer årligt
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.