oktober 22, 2023

Test: Hvad kan Kona uden strøm?

Den nye Hyundai Kona er bygget med omdrejningspunkt i en elbil – men den kan stadig købes som almindelig benzinmotor. Vi kører Kona og ser, om den stadig giver mening som benzinbil.

TEKST & FOTO Simon Hallenslev

Hyundai Kona er en bil, der favner bredt. Den kan bestilles med to forskellige benzinmotorer med enten 120 hk eller 198 hk, mens man også kan ride den grønne bølge og bestille den som elbil med enten 156 hk eller 217 hk.

Normalt er det sådan, at en bil, der både fås med elektriske og fossile drivlinjer, er udviklet med udgangspunkt i en fossilbil. Sådan var det også med den første Hyndai Kona, mens det for den nye generation er lige omvendt.

Den nye Hyundai Kona er udviklet med udgangspunkt i en elbil med alle de forholdsregler, der skal tages for tunge batterier – men hvad betyder det for benzinversionen?

Betydeligt bedre plads

I kabinen går det ingen næse forbi, at Kona er større end sin forgænger. Den nye platform, kaldet K3, giver 14,5 cm mere totallængde og 6 cm mere mellem akslerne. Sammen med en smule ekstra loftshøjde og i alt 3 cm mere benplads på bagsædet, kan Kona huse alle, der altid har spist deres havregryn.

Bagagerummet er tilsvarende stort, dybt og med en bred åbning, så man let kan udnytte de 466 liter, der er i total kapacitet. Nogle af disse liter skal dog findes under gulvet i bagagerummet og kan ikke udfyldes af en barnevogn i det regulære rum bagtil.

På forsædet finder man befriende mange fysiske knapper, der nemt kan nås fra førerpositionen og er intuitivt sat op. Det er nemt at betjene både klimamenu og infotainmentsystem, mens Tune- og Seek-knapperne til FM-båndet dog virker noget uddateret.

Hyundai bryster sig af den store mængde aflægningsplads, der er på forreste række. Spørger man mig, mangler her bare noget essentielt. Alle hylder og hulrum er nemlig polstret med hård plast, der ikke holder fast på det, der bliver lagt. Nøgler, pung, mobiltelefon: Alt skramler rundt på den hårde plastik.

Dumme dobbeltkobling

Testbilen er en 1-liters turbobandit med DCT-gearkassen, der med sine 120 hk ingenlunde er en racer. Turen fra 0 til 100 km/t tager 11,7 sekunder, og selvom det lyder utrøsteligt sløvt, så sørger turboen for, at der er juice nok til mellemaccelerationerne.

Det er straks noget andet med igangsætningerne, og det skyldes ikke kun den småforkølede motor. Det skyldes i høj grad også automatgearkassen, der er med dobbeltkobling, og som ikke er specielt godt parret med motoren. Gearkassen er ikke god til at sætte motoren i sving, hvorfor en acceleration fra 0 km/t sker med en vis forsinkelse. 

Som en elastik, sker der ikke meget op til 10-15 km/t, hvorfor man naturligt øger speedertrykket. Herefter spændes elastikken og turboen spoler, så man på klodset facon bliver udsat for en større acceleration end det, der var hensigten.

Det sker hver eneste gang, man vil lave en moderat acceleration, og det mudrer opfattelsen af den fine motor. Den lille 1-liters sag er musestille og ganske økonomisk med en benzinøkonomi på over 16 km/l.

Kører som en Kona

Ser man bort fra de klodsede igangsætninger er Hyundai Kona en på alle måder rolig, stabil og letkørt kompagnon, præcist som en Kona skal være. 

Den fornuftige B-SUV har en komfortabel undervogn, der finder hurtigt tilbage til sit rolige selv, hvis den udsættes for skarpe ujævnheder. Den høje komfort opleves til trods for, at testbilen er udstyret med et større sæt fælge på 18” mod de 17”, der er standard i Advance-udstyrsvarianten.

Er man på udkig efter dynamik og skarpe køreegenskaber, er det dog ikke Kona, man skal kigge på. Styretøjet er let vægter og uden føling med forhjulene, mens undervognen altid forbliver blød. Hurtige retningsskifte er derfor ingen en livret. 

Konkurrenter som VW T-Roc og Taigo samt Ford Puma er alle bedre valg til kringlede landeveje, mens Hyundai Konas letbenede komfort indbyder mere til ro og brolagte veje. Igen kan man nok argumentere, at det er præcist, som Kona-kunden ønsker.

Som en spritny model lider Kona under de nye EU-direktiver, der foreskriver en bip-lyd, hver gang bilen registrerer, at fartgrænsen ændres, samt når farten overskrides med blot 1-2 km/t på speedometeret. Lydene i Kona er gennemtrængende og skal slås fra hver gang, bilen startes. Kombineret med de andre bip-lyde, som Hyundai er slemme til, bliver man hurtigt bims, hvis ikke man får dem slået fra.

Udstyr og priser

Kona kunne engang gafles for under 200.000 kr. Det kan den ikke mere. Bilerne er generelt blevet dyrere, men en del af Konas betragtelige prishop til en startpris på nu 284.995 kr. skyldes også det vokseværk, den har fået. Det er en ny bil til en ny pris.

Indgangsvarianten til 284.995 kr. er den ikke anbefalelsesværdige Pure-variant, der mangler ting som klimaanlæg, rat- og sædevarme samt adaptiv fartpilot. Derfor skal man op i Essential-varianten til 304.995 kr. for at få dét med.

Testbilen er en Advanced-variant, der starter i 324.995 kr., men kører med DCT-gearkasse og derfor koster 25.000 kr. ekstra. Til de 349.995 kr., den koster, får man ting som 12” digital instrumentering ved siden af den 12” store infotainmentskærm, LED-forlygter med den smarte LED-strip samt ventilationskanaler på bagsædet.

349.995 kr. er præcist, hvad den elektriske pendant også koster. Hyundai Kona Electric med Advance-udstyr, 217 hk og stort batteri med 512 km i rækkevidde får præcist den samme mængde udstyr til de samme penge som denne 1-liters enhed med 120 hk.

Så hvad er forskellen?

Forskellen på Kona Electric og denne Kona 1,0 T-GDi er, hvad de drives af. Intet andet. Kabinen, pladsen og prisen er den samme i de to biler, hvorfor man ikke mærker nogen kompromisser i, at benzinbilen er bygget på en elbilplatform.

Selvom købsprisen er den samme, bør man vælge den elektriske Kona, hvis man er klar til at ride den elektriske bølge. Der er nemlig penge at spare på de totale ejerskabsomkostninger, når man medregner ting som afskrivning, reperation samt benzin- og elpriser over tid. Faktisk op imod 50.000 kr. over fem års ejerskab.

I elbilen slipper man desuden for gearkasseroderiet og får næsten 100 hk mere at rutte med, uden at det er på bekostning af pladsforholdene i kabinen. Det kræver selvfølgelig, at man er klar til en elbil, og hvis man ikke er det, får man stadig den hæderlige pakke, som Kona er, der, som altid, kommer med Hyundais 5 års garanti uden kilometerbegrænsning.


Hyundai Kona 1,0 T-GDi DCT Advanced

Motor: 1-liters benzinmotor
Ydelse: 120 hk / 200 Nm 
0-100 km/t: 11,7 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 16,7 km/l
CO2-udledning: 133 gram/km
Mål (L/B/H): 435/182/157 cm
Køreklar vægt: 1.395 kilo
Trækvægt: 1.200 kg
Bagagerumsvolumen: 
466-1.300 liter
Pris: 349.995 kr. (Kona fås fra 284.995 kr.)

Del artikel:

Find brugte Hyundai Kona til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS