Danmarks billigste fabriksnye elbil. Det lyder rigtig godt, ikke? Det vækker virkelig interessen, når man får at vide, at der simpelthen ikke findes nogen ny elbil, der er billigere, og med BYD Dolphin Surf har Danmark fået en ny elbil, der er landets billigste (og i det hele taget billigste personbil) - og også langt billigere end andre elbiler på markedet.
BYD vil meget gerne fortælle vidt og bredt, at Dolphin Surf fås fra bare 149.995 kr. Jeg ville ønske, at det BYD siger var sandt. Virkeligheden er, at helt frem til et endnu ikke afklaret tidspunkt i andet kvartal 2026, som i værste fald være næsten et år fra nu, er den billigste udgave en variant til 174.995 kr.
Det gør selvfølgelig stadig, med nød og næppe, at Dolphin Surf er landets billigste elbil, men det er ikke på samme måde til at juble over. Jeg kan kun opfordre BYD til enten at fjerne udgaven til 149.995 kr. med 220 kilometer rækkevidde fra hjemmesiden, indtil den begynder at nærme sig Danmark, eller sætte en tydelig fodnote ind.








Dolphin Surf er ikke alene
Der er andre elbiler på markedet, som ligger i samme prisleje som den udgave til 174.995 kr., der frem til et tidspunkt i 2026 udgør indgangen til Dolphin Surf-universet. En af dem er den allerede populære Renault 5 E-Tech, der for nylig blev ramt af et prishop på 5.000 kr., så den nu fås fra 189.990 kr.
Den stigning kommer med tre års forlængelse af garantien, så 5 E-Tech nu har det, der svarer til fem års fabriksgaranti op til 150.000 kilometer. Dolphin Surf kommer med et år mere, og seks års garanti op til 150.000 kilometer er i den gode ende af markedet.
Men pas på, for går man bare en kilometer eller en dag over et serviceinterval, så ryger garantien automatisk. Av. Renault tillader op til 10 procent overskridelse. Alle kan overse eller glemme, og at man får lidt snor er et spørgsmål om, at en bilproducent stoler på sine kunder.
De to elektriske minibiler i testen - Dolphin Surf i farven Lime Green, 5 E-Tech i Gul Pop - kommer ikke ned på prisniveauet for de respektive basismodeller. BYD stiller med topudgaven Comfort med batteri på 43,2 kWh, 156 hestekræfter, 310 kilometer rækkevidde og en pris på 189.995 kr.
Da Renault endnu ikke kan stille med 5 E-Tech med basismodellen med 40 kWh, 120 hestekræfter og rækkevidde op til 312 kilometer, kører jeg med 52 kWh, 150 hestekræfter og 405 kilometer rækkevidde i Iconic-versionen (Techno-version med samme batteri: 410 kilometer). Det store batteri presser prisen op på 234.990 kr., så et heftigt spring fra BYD til Renault på 44.995 kr.
Den mere passende Renault med det lille batteri og velspillende Techno-udstyrsniveau koster 209.990 kr., og dens 120 hestekræfter, tror jeg, vil gøre det fint. Jeg er mere i tvivl om de 88 hestekræfter i Dolphin Surf Boost til 174.995 kr. vil føles sprudlende.









Kina mod Frankrig
Dolphin Surf kommer fra en fabrik i Kina, og 5 E-Tech kommer fra en fabrik i Frankrig. Det øger miljøbelastningen, men fra årsskiftet begynder BYD at bygge elbilen i Ungarn, og så er transportvejen meget kortere.
Uanset om Dolphin Surf løber af et samlebånd i Kina eller Ungarn, så er den meget kinesisk i designet. Den er modig og smart, kikset og grim - alt efter, hvem der kigger på den. Jeg ser den gamle Chevrolet Spark i Dolphin Surf.
Den er baseret på BYD-modellen Seagull, men er forlænget og forfinet til europæisk brug, men et smalt karosseri har Dolphin Surf fået med i konverteringen; en grund til, at der kun er fire seler og siddepladser, som er usædvanligt i en minibil.
I de 399 centimeter længde får man fin plads til fire voksne, og de kan have en rimelig mængde bagage med. Bagagerummet er meget smalt, men til gengæld dybt. Under gulvpladen venter fornuftig plads til både ladekabel, nødkit til dækkene og måske en lille taske.
Renault har ikke skuet mod en gammel Chevrolet, men en egen klassiker fra 1971 - den første 5’er. Proportionerne er virkelig vellykkede, for hvor Dolphin Seal ligner en mini-MPV, så ser 5 E-Tech ud som en rigtig hatchback; noget lavere, men også noget bredere end konkurrenten.
Jeg har endnu ikke mødt nogen, der kalder den lille Renault for andet end smart, genial, lækker eller noget andet meget positivt. Den er retro, men ikke på en vammel måde. Den er spækket med fine designdetaljer.
Man får et mere regulært bagagerum end hos BYD, men bagsædet er ikke helt så luftigt her. Tre voksne finder god plads, men bag førersædet går det ret trangt til. Til gengæld er der fem seler, hvis man en sjælden gang er nødt til at køre med tre på bagsædet.





























Det er knapperne mod skærmen
BYD-folkene fortæller gerne, at deres nye mini er spækket med udstyr efter alle kunstens regler. Det vil jeg gerne modsige, for godt nok har den testede topmodel meget udstyr, men ikke engang på øverste trin er der bagrudevisker, varmepumpe, automatisk klimaanlæg eller mulighed for at montere en rigtig trækkrog til en havetrailer.
Hvad værre er, så har kun den dyreste Dolphin Surf ting som LED-forlygter og sædevarme. I den billigste 5 E-Tech får man de ting - samt det automatiske klimaanlæg. Det er mere anvendeligt udstyr end elektrisk justerbare forsæder - sæderne er alligevel ikke virkelig gode i Dolphin Surf.
Jeg ved ikke, om det er en designting eller en besparelse, at den kinesiske bil ikke har bagrudevisker. Men jeg kan fortælle, at det er en sikkerhedsmangel, for når bagruden bliver våd i regnvejr, har man ikke en chance for at se noget. En anden tåbelig ting er det manuelle airconditionanlæg, hvor der ikke bruges grader, men tal til temperatur: fra 1 til 17. Og uden auto-funktion skal man tit justere efter. På nummer 9 bliver der for koldt, på nummer 10 for varmt.
I det hele taget er den slags bizarre ting noget, man møder i det sløve infotainmentsystem og i de forskellige menuer. Der er underligheder som geartrin-indstilling af forlygterne, opfattelse af kabinen - og, sjovest af dem alle, en trailerfunktion til den elektriske p-bremse.
Der er alt for langt ind i dybet, hvor man slår ting som førerovervågning og sporassistent fra. I Renault 5 E-Tech kan du programmere en knap efter dine egne præferencer. Den sidder til venstre for rattet, og med to tryk er systemerne slukket.
5’eren har alt det, konkurrenten ikke har: et hurtigt reagerende infotainmentsystem med klare menuer (Google-baseret), automatisk klimaanlæg med rigtige knapper, et fast panel i bunden af infotainmentskærmen til sædevarme og ratvarme, let tilgængelige køreindstillinger via en rund knap i rattet. Den digitale instrumentering er stor og fuldendt, hvor Dolphin Surf har en lille skærm, separate og simple digitale-tal, der står ved siden af skærmen. Hastigheden vises med små tal, og de flakker typisk mellem to tal.
Jeg ønsker mig en rigtig p-funktion, der let aktiveres i enden af gearvælger-stilken til højre fra rattet. Det er en løsning, der ikke kan koste mange kroner. Jeg er med på, at man kan sætte p-bremsen til automatisk at slå til, når man slukker bilen, men hvorfor ikke den ekstra grad af sikkerhed?




Køreglæde og køresikkerhed
Kunne det vise sig, at Dolphin Surf kører lige så upålideligt og uigennemskueligt som den større ATTO 2? Frygten er der, for nogle gange rammer BYD midt i skiven - andre gange helt udenfor skiven. Denne gang har de bedste af BYD-folkene været på opgaven, og Dolphin Surf kører absolut sikkert og tilfredsstillende.
En elektrisk minibil behøver ikke køre spændende og ligge som en MX-5 i svingene. Den skal først og fremmest være sikker, tilregnelig, stabil. Det er Dolphin Surf, og jeg klarer nemt flere timers motorvej uden at blive træt af køreegenskaberne. Retningsstabilitet, affjedring, styretøj - godkendt.
Elmotoren har det med at hvine lidt, men kræfter savner jeg selvfølgelig ikke i en elbil med 156 hestekræfter, hvor den køreklare vægt er under 1.400 kilo. Hankook-dækkene er mere orienterede mod effektivitet end ren dynamik, og de er sikkert medvirkende til, at det oplevede forbrug ikke overstiger den officielle måling på omkring 16 kWh for hver 100 kilometer ved blandet kørsel.
Desværre kan den lade med maksimalt 85 kW, og det er ikke en effekt, den holder til DC-opladningen når mere end 50-55 procent, hvorefter den falder med 25-35 procent. Hos konkurrenten kan man lade med op til 100 kW, men heller ikke den holder sit maksimale niveau i længere tid.
Vil man have noget nerve og præcision i køreegenskaberne i sin lille elbil, så er den nye Renault 5 E-Tech en af de få, der giver begge dele i rigt mål. Den har samme indbyggede sikkerhed og stabilitet som den kinesiske model, men den har et næsten perfekt, præcist styretøj og en undervogn, der rummer sjov og reserver.
Med det større batteri på 52 kWh har 5 E-Tech mere rækkevidde at give af, og selv om den har færre kræfter og er tungere, er den mindst lige så kvik. Som sagt, så tror jeg, den også vil gøre det godt med 120 hestekræfter.
Selv uden den længere rækkevidde og den ekstra pynt, der følger med Iconic-udstyret, ville Renault 5 E-Tech være den mere komplette og fede bil af de to i denne test. Dolphin Surf kan ikke være med, når det kommer til indretning, funktionalitet, udstyr eller køreegenskaber. Den er ikke et dårligt køb, men den irriterer på flere punkter, som man slipper for i den lille Renault.
——— DEN ENDELIGE DOM
BYD Dolphin Surf og Renault 5 E-Tech er forskellige som nat og dag. Der er tale om to elektriske minibiler, men de minder utrolig lidt om hinanden.
Den kinesiske model er spændende på samme måde, som et hvidt køleskab er spændende - men den gør, på mange områder, hvad den skal. 5 E-Tech er den sjove og køreglade, som man gerne tager en ekstra tur i.
Renault’en vinder uden at efterlade BYD-modellen med en chance. Det kan godt være, Dolphin Surf har mere plads på bagsædet, men på næsten alle andre områder har den ikke en chance mod 5 E-Tech.
BYD Dolphin Surf Comfort
Motor: Elmotor (fortil) Ydelse: 156 hk/220 Nm 0-100 km/t: 9,1 sekunder Tophastighed: 150 km/t Forbrug: 16 kWh/100 km Rækkevidde: 310 kilometer Batteristørrelse: 43,2 kWh Ladekapacitet: 85 kW Mål (L/B/H): 399/172/159 cm Køreklar vægt: 1.390 kilo Trækvægt: 0 kilo Bagagerumsvolumen: 308-1.037 liter Pris: 189.995 kr. (Dolphin Surf fås fra 174.995 kr.)* Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
* BYD sælger Dolphin Surf i en udgave med kortere rækkevidde til 149.995 kr. Men denne version kommer først til Danmark i andet kvartal 2026.
Renault 5 E-Tech 52 kWh Iconic
Motor: Elmotor (fortil) Ydelse: 150 hk/245 Nm 0-100 km/t: 8 sekunder Tophastighed: 150 km/t Forbrug: 14,9 kWh/100 km Rækkevidde: 405 kilometer Batteristørrelse: 52 kWh Ladekapacitet: 100 kW Mål (L/B/H): 392/177/150 cm Køreklar vægt: 1.469 kilo Trækvægt: 500 kilo Bagagerumsvolumen: 326-1.106 liter Pris: 234.990 kr. (5 E-Tech fås fra 189.990 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 14.995/3.595 kr. (5 E-Tech fås fra 14.995/2.995 kr.) Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst