Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB073
Test og anmeldelser
22. november 2025

Duel: Kia EV4 er en hård modstander for VW ID.3

Volkswagen ID.3 er den eneste elektriske hatchback i den kompakte klasse, der virkelig kan kaldes en succes i Danmark. Med den nye EV4 vil Kia gøre tyskerne kunsten efter.

Morten B. Bek

Morten Bek

De gør noget helt rigtigt hos Volkswagen i Danmark. Selv om elbilen ID.3 nu er på vej ind i sit sjette år på markedet uden sådan helt grundlæggende ændringer, så er den her i 2025 den sjette mest populære bilmodel i Danmark.

ID.3 er ingen lavprismodel, men den er opdateret gennem årene med mere lækkert interiør, mere standardudstyr og klart bedre software i et stærkt forbedret infotainmentsystem. Det kan ingen af konkurrenterne - åbenbart - være med på.

I min verden er de helt direkte konkurrenter Cupra Born, MG4 Electric og Renault Megane E-Tech. På listen over de mest populære biler i landet, udarbejdet af Bilstatistik.dk, virker de tre modeller ikke som biler, danskerne virkelig holder af: plads nummer 22 til Born, plads nummer 51 til Megane E-Tech og en plads bagerst i bussen til MG4 Electric, der er nummer 70.

Er der slet ikke noget, der kan bryde den gamle tyske hatchbacks dominans i klassen? Måske den nye Kia EV4 kan. Der er endelig kommet priser på koreanernes nye hatchback, og bevæbnet med den information kan jeg sammenligne ID.3 og EV4 - og finde ud af, om det er den dominerende alderspræsident i klassen eller den helt nye i klassen, der gør det bedst.

Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB059
FOTO: Morten B. Bek

Hvordan er priserne på de to biler?

Den nye Kia er endt med at blive billigere, end Kia selv regnede med - i hvert fald i basisudgaven. Oprindeligt skulle prisen starte på 269.999 kr., men den er endt 5.000 kr. lavere på 264.999 kr. Det er prisen med batteri på 58,3 kWh og en rækkevidde, der er på op til 440 kilometer. For det store batteri, der er på 81,4 kWh, er merprisen lige høj nok med 30.000 kr., men så er rækkevidden også på op til 625 kilometer.

Basisudgave betyder udgaven Access, og det er med et højt udstyrsniveau med varme i rattet, nøglefri betjening, to skærme på 12,3” og en på 5,1” (klimaanlæg), regnsensor, bakkamera, batterivarmer og meget andet.

Men ikke trådløs smartphoneopladning eller udvendige dørhåndtag, der selv popper ud, og de to ting savner jeg virkelig i testbilen, og derfor er det rigtige valg Prestige-modellen til 15.000 kr. mere. Der er også automatisk nedblændeligt bakspejl, blind vinkel-system, varme i bagsædet og andet godt med i prisen, og så vil EV4 føles ret komplet til 279.999 kr. (eller 309.999 kr. med det store batteri).

Der er også to højere udstyrsvarianter, Upgrade og GT-Line, og de er kun til det store batteri. 19” fælge, el-betjent bagklap, el-justerbart førersæde, 360 graders kamera og adaptive LED-forlygter er nogle af de store ting, man får med, men prisen er også mindst 339.999 kr. for Upgrade og 354.999 kr. for GT-Line.

Den billigste ID.3 er 15.000 kr. billigere end den billigste EV4, men i virkeligheden kan de billigste varianter slet ikke sammenlignes. En ID.3 i bundudgaven til 249.995 kr. har kun 170 hestekræfter, et batteri på 52 kWh, en rækkevidde på 388 kilometer - og så har den stålfælge med hjulkapsler og AC-opladning med kun 7,2 kW.

Før prisskiltet siger 309.995 kr., så er ID.3 ikke meget ved. Til den pris er det enten en Style+ med 59 kWh, 431 kilometer rækkevidde og højt udstyrsniveau eller Move+ med testbilens 79 kWh, 564 kilometer rækkevidde og et pænt udstyrsniveau med nøglefri betjening, bakkamera, varme i rattet og trådløs smartphoneopladning.

Testens ID.3-model er den fineste, hvis man holder GTX-modellen udenfor. Navnet siger det hele: Max+. Til 329.995 kr. har den rækkevidden på 564 kilometer, 204 hestekræfter og matrix-LED-lygter, 20” alufælge og meget andet, men hverken el-justerbare forsæder eller head-up display, men det fås som ekstraudstyr.

I “priskrigen” kommer EV4 ud af kampen med en fordel. Det er eksempelvis billigere at købe sig en EV4 med lang rækkevidde, end det er at købe en ID.3 med lang rækkevidde. Når det kommer til fabriksgaranti, så giver Kia også to år mere end Volkswagen: syv år mod fem år.

Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB119
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB110
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB108
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB105
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB121
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB049
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB113
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB101
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB098
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB155
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB148
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB159
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB157
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB139
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB140
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB144
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB124
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB133
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB130
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB163
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB125
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB129
FOTO: Morten B. Bek

Hvordan er indretningen?

Nu er ID.3-interiøret virkelig ved at være træt. Der er regulære lyspunkter, dog kun få, hvor tiden ikke er stået stille i et interiør, der er lavet for efterhånden mange år siden; infotainmentsystemet er heldigvis et andet end ved introduktionen i 2020, og det er, hvis ikke førende, så blandt de bedste på markedet.

Systemet har en farverig, responsiv og stor skærm. Genvejene er gennemtænkte, ikonerne med god afstand mellem og alt er legende let af forstå. Der er stadig den mærkelige blanke touch-liste foran skærmen til volumen og temperatur, så ikke alle kampe er blevet vundet.

De blanke overflader i højglans, bedagede former, dumme løsninger med touch-flader på rattet og til forlygtestyring, afdugning og el-bagrude, kun to knapper i førersiden til fire elruder - listen over både billige og enerverende løsninger er ikke ligefrem kort. Materialeudvalget går fra spartansk-billigt et sted til holdbar-lækkert et andet - der er store udsving, og det selv om Max+ er en topmodel.

Pladsforholdene er så gode, som jeg kan ønske mig i en kompakt elbil, der kun er 426 centimeter lang. Forsæderne i ID.3 Max+ er på et højt niveau, og på bagsædet sidder man også godt. Bagagerummet er mere gennemsnitligt, men absolut godkendt. Ikke godkendt er det, at ID.3 ikke kan trække selv den mindste havetrailer - den kan slet ikke fås med rigtig trækkrog, men kun en til en cykelholder.

Det ville være tankevækkende, hvis EV4, som en meget nyere model, ikke kunne løfte niveauet i klassen. Ingen tanker skal spildes på det, for den koreanske model er sin ældre tyske kollega overlegen på næsten alle områder i interiøret - og når det kommer til at trække noget.

Med Long Range-batteriet må EV4 trække 1.000 kilo, så den pænt store trailer er sikret. I bagagerummet er der også noget bedre plads, men det er nu ikke så meget Kias fortjeneste, så meget som det er karosserilængdens skyld: med 443 centimeter er EV4 17 centimeter længere end ID.3.

Det kan altså også mærkes på bagsædet, hvor benpladsen er mere end rigelig. Mere som i en endnu større bil, så fire voksne kan få en rigtig god og lang tur i EV4. Det lader sig også gøre, fordi man sidder godt både i forsæder og bagsæder. ID.3 Max+ har bedre sæder, men de er bestemt ikke dårlige i EV4-basismodellen.

EV4 har en konsistent, god materialekvalitet hele vejen rundt, selv her i basismodellen Access, og så bliver jeg bare glad af at være i en helt ny bil, hvor der er logiske, gode, lækre knapper til sædevarme, ratvarme, klimaanlæg og i rattet.

EV4 har også en mere brugbar, meget større instrumentering end ID.3, men til gengæld må Kia se sig slået på infotainment-delen; skærmen er længere væk, og der er for langt ind til steder, hvor man slår belastende assistentsystemer fra. Nogle menuer er for ulogiske, hvilket er ærgerligt for et system, som er hurtigt til at reagere og lækkert bygge op.

Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB075
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB089
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB085
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB097
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB043
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB044
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB041
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB034
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB036
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB031
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB136
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB029
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB068
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB092
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB065
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB048
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB046
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB135
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB040
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB038
FOTO: Morten B. Bek
Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB027
FOTO: Morten B. Bek

Hvordan kører de?

Hvis der er et punkt, hvor ID.3 er fulgt med tiden, uden at der har været brug for opdateringer, så er omkring køreegenskaberne. Helt inde i mekanikken blev der ikke sparet, da MEB-platformen i sin tid blev skabt, for ID.3 har klassisk VW-stabilitet og -kontrol. Man lægger ikke nødvendigvis mærke til, at ID.3 er en bil, der kører godt. Den gør det bare ubemærket ved aldrig at være godt vægtet, nem og, igen, stabil. Styretøjet er en positiv oplevelse, og bilens meget lille venderadius er vidunderlig, når der ikke er god plads. Bremserne, som ellers er effektive nok, har en alt for lang, blød og svampet pedalvandring, så det er svært at stoppe roligt, fordi man under- eller overvurderer stoppunktet.

Affjedringen er en anelse stiv til min smag, og det er da også 20” hjul, der skal bære rigtig mange kilo. Jeg ved godt, batteriet er stort, men ID.3 Max+ er kun 20 kilo fra at veje to tons.

Samtidig med den høje vægt har ID.3 Max+ stadig den oprindelige elmotor ved bagakslen, som den kom med i 2020, hvor ydelsen er 204 hestekræfter. Den motor er mere glad for strøm end den nyere motor med 286 hestekræfter, der sidder i de fleste andre MEB-modeller. Den har et godt kraftoverskud, men over 110 km/t taber den hurtigt pusten.

EV4 har også en elmotor med 204 hestekræfter. Selv om den har flere centimeter bil at flytte rundt på, så har den færre kilo at tage ansvaret for: EV4 er noget længere end ID.3, men alligevel er den 84 kilo lettere. Strømforbruget er lavere i EV4 end i ID.3, så man kommer længere på en opladning. Afstanden er større end de 61 kilometer, EV4 Long Range Access slår ID.3 Max+ med på papiret. Når det kommer til DC-opladning er der, på papiret, stor forskel, fordi EV4 maksimalt lader med 128 kW og ID.3 med 185 kW, men i virkeligheden er forskellen ikke ret stor.

EV4 har nemlig en stabil ladekurve op til 80 procent, så den holder et højt gennemsnit rigtig meget af tiden, hvor ID.3 hurtigere topper og så falder betydeligt. Når man så igen har fået strøm på EV4, så kører man af sted og husker, hvorfor valget faldt på netop den: affjedringen er så god som i en dyrere bil, og det er simpelthen en entydig, rar og ukompliceret bil at køre. Den styrer godt, ligger uforstyrret på motorvejen og sætter nye standarder hos Kia.

Kia EV4 LR vs VW ID.3 Max+ MBB015
FOTO: Morten B. Bek

DEN ENDELIGE DOM

Alderspræsidenten ID.3 er blandt de mest populære nye (og brugte) biler i Danmark. Det er der sådan set ikke noget at sige til. ID.3 har rigtig gode køreegenskaber, en rummelig kabine, god rækkevidde og mulighed for rigtig meget udstyr.

Men alderen trykker, og interiøret virker som noget, der skulle være pensioneret for flere år siden. Det sker næste år, hvor ID.3 får den helt store opgradering med helt nyt interiør og ændringer af det udvendige design. Ikke store ændringer, men dog ændringer.

Som den meget nyere af de to biler, og bilen af de to med lavere prisniveau, er EV4 en overbevisende vinder af duellen mod ID.3. En ting er pladsforholdene, som naturligt nok er bedre, fordi EV4 er noget større end ID.3 (som ikke alle vil synes er en god ting), men også indretning, affjedringskomfort, strømforbrug, rækkevidde og udstyrsmuligheder gør, at EV4 vinder.

Kia EV4 Long Range Access

Motor: En elmotor (foran) Ydelse: 204 hk/283 Nm 0-100 km/t: 7,7 sekunder Tophastighed: 170 km/t Forbrug: 14,6 kWh/100 km Rækkevidde: 625 kilometer Batterikapacitet: 81,4 kWh Ladekapacitet: 128 kW Mål (L/B/H): 443/186/148 cm Køreklar vægt: 1.896 kilo Trækvægt: 1.000 kilo Bagagerumsvolumen: 435-1.415 liter Pris: 294.999 kr. (EV4 fås fra 264.999 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

Volkswagen ID.3 Max+

Motor: En elmotor (bag) Ydelse: 204 hk/265 Nm 0-100 km/t: 8,2 sekunder Tophastighed: 160 km/t Forbrug: 15,8 kWh/100 kilometer Rækkevidde: 562 kilometer Batteristørrelse: 79 kWh Ladekapacitet: 185 kW Mål (L/B/H): 426/181/156 cm Køreklar vægt: 1.980 kilo Trækvægt: 0 kilo (kan monteres med krog til cykelholder) Bagagerumsvolumen: 385-1.267 liter Pris: 329.995 kr. (ID.3 fås fra 249.995 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 15.000/3.695 kr. (ID.3 fås fra 15.000/2.995 kr.)* Beskatningsgrundlag, firmabil: 304.995 kr. (ID.3 fås fra 242.995 kr.) *Privatleasing med kontrakt på op til 48 måneder med 10.000 kilometer om året inkluderet.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Andre fandt dette interessant