Man kan gøre, som MG har gjort med MG4 XPower: giver bilen voldsom ydelse og acceleration, men ikke så meget andet, der gør den sjov at køre. Man kan også gøre som Volkswagen med ID.3 GTX, der med næste års store facelift bliver til ID.3 GTI, hvor balancen i bilen er rigtig god, og kræfterne er tilstrækkelige.
Og så er der måden, Kia gør det på med den kommende EV4 GT. Den får rigtig mange kræfter, men, lover Kia, den får fornem balance og rigtig god hverdagsdynamik.
Der går er endnu nogle måneder, før vi får alle de tekniske godbidder omkring den nye EV4-topmodel, men koreanerne har sluppet nogle billeder af elbilen i såkaldt GT Wrap - en kamuflage, der skal vise følelserne og udviklingen bag kommende GT-modeller.
GT Wrap dækker vigtige designdetaljer, men det er tydeligt, at Kia bevarer tilgangen fra EV6 GT og EV9 GT: sofistikeret og ikke blæret - hvis man ser bort fra de neonfarvede dele som eksempelvis bremserne. Under kamuflagen og metallet skulle der ellers blive nok at blære sig med.





Tversted i Nordjylland afslører vigtige fakta
Hvis man kender Nordjylland og den jyske vestkyst, kan man måske se, at billederne af EV4 GT passer med naturen på de egne. Det er fordi, Kia havde medbragte EV4 GT-prototypen til den såkaldte Tannistest i Tversted, hvor indledende runde til Car of the Year Europe blev afholdt i september.
Pressemeddelelsen fra Kia er en tynd kop the. Koreanerne fortæller stort set kun om GT Wrap-indpakningen, som blandt andet har tre statements printet på fordøre og bagklap: Great Thrills, Grand Tomorrow og Good Times - spændende oplevelser for morgendagen.
Læs også: Test: Volkswagen ID.3 GTX Performance+ folder sig ud på de lange ture – men kald den ikke en GTI
Men det britiske media Autocar, som er en del af Car of the Year Europe, afslører, at EV4 GT får to elmotorer, så bilen bliver firehjulstrukket. EV4 i standardversioner er forhjulstrukne, så der er altså tilføjet en motor ved bagakslen.
Skal man tro de data, det britiske medie afslører, så vil ydelsen i EV4 GT ligge på omkring 400 hestekræfter; de større modeller EV6 GT og EV9 GT har henholdsvis 650 og 509 hestekræfter. Fra de to modeller, og fra Hyundai Ioniq 5 N, er det oplagt, at EV4 GT får de kunstigt indlagte gearskift, der får køreoplevelsen til at minde om den, man får i en benzinbil med stor motor.
Afdelingen for GT-modellerne hos Kia har rigtig travlt. EV9 GT er først lige på vej ud, og EV4 GT er bare en af tre kommende nyheder. Der venter også en heftig EV3 GT og en GT-version af den kinesisk producerede EV5.



