TEST Kia EV4 LR Access MBB 871
Test og anmeldelser
8. november 2025

Test: Kia EV4 er god til det meste - og bedre end EV3

Kia EV4 er længere og lavere end EV3 - en direkte konkurrent til Renault Megane E-Tech og VW ID.3. Vi tester den koreanske elbil med det store batteri - og rækkevidde op til 625 kilometer.

Morten B. Bek

Morten Bek

Kia EV3 blev i november 2024 kåret til Årets Bil i Danmark 2025, og om få uger kommer svaret på, om den nye EV4 kan sikre Kia titlen for andet år i træk. Der er hård konkurrence, for stærke modeller som Mercedes-Benz CLA, Renault 5 E-Tech og Toyota C-HR+ er også med i finalefeltet.

Hvilken bil mine stemmer går til i den endelige afstemning? For at være helt ærlig, så har jeg endnu ikke taget beslutningen om, hvordan stemmerne skal fordeles.

Det er mere eller mindre tilfældigt, om jeg når at køre mere i finalebilerne før afstemningen, men med nogle af dem lykkes det. EV4 er en af dem, jeg når at teste dybere, og uden at afsløre noget i forhold til Årets Bil-finalen, så kan jeg afsløre, at den nye Kia har meget kørende for sig.

TEST Kia EV4 LR Access MBB 922
FOTO: Morten B. Bek
TEST Kia EV4 LR Access MBB 917
FOTO: Morten B. Bek
TEST Kia EV4 LR Access MBB 903
FOTO: Morten B. Bek
TEST Kia EV4 LR Access MBB 909
FOTO: Morten B. Bek
TEST Kia EV4 LR Access MBB 883
FOTO: Morten B. Bek
TEST Kia EV4 LR Access MBB 911
FOTO: Morten B. Bek
TEST Kia EV4 LR Access MBB 881
FOTO: Morten B. Bek

Priserne mangler stadig

EV4 kørte ind i finalefeltet ved den indledende runde, selv om ingen kender andre priser end startprisen. Det eneste importøren kan sige er, at basisudgaven af EV4 hatchback koster 269.999 kr.

Prisen kom samtidig med, at Kia slog 5.000 kr. af prisen på EV3-basismodellen. Den er presset ned i 264.999 kr., så de to elbiler, trods alt, ikke ligger helt oven i hinanden. Alle andre EV3-varianter koster det samme, som de har gjort fra starten.

Testens midtpunkt er en EV4 i farven Blue Flame (ekstraudstyr) med basisudstyret Access, men ikke med det batteri, der er inkluderet i prisen på 269.999 kr.; i den model er batteriet på 58,3 kWh, og rækkevidden er ikke så imponerende, egentlig, med 410 kilometer.

Det er faktisk rigtig mærkeligt, at den lavere EV4 kører 26 kilometer kortere på en opladning end EV3, der er en crossover, med samme batteristørrelse. Omvendt er det, som gør sagen endnu mere mystisk, med testbilens store batteri på 81,4 kWh, for her er rækkevidden oppe på 625 kilometer - i EV3 er den på 604 kilometer.

Det skal gå meget galt i forhold til min udregning, hvis testbilen uden metallak ender med ikke at koste 289.999 eller 294.999 kr.

TEST Kia EV4 LR Access MBB 875
FOTO: Morten B. Bek
TEST Kia EV4 LR Access MBB 920
FOTO: Morten B. Bek
TEST Kia EV4 LR Access MBB 932
FOTO: Morten B. Bek
TEST Kia EV4 LR Access MBB 997
FOTO: Morten B. Bek
TEST Kia EV4 LR Access MBB 001
FOTO: Morten B. Bek
TEST Kia EV4 LR Access MBB 872
FOTO: Morten B. Bek
TEST Kia EV4 LR Access MBB 003
FOTO: Morten B. Bek

Et farligt sted at sætte sig

Det er svært at overskue, hvor mange forskellige elbiler man kan vælge i prisklassen omkring 300.000 kr. Der er virkelig mange bud, og det spænder fra Mini Cooper SE med det nye Paul Smith-specialudstyr over den nye Tesla Model Y Standard til Mazda 6e og Toyota C-HR+.

Det gør det svært for mig at sige, at EV4 er for dyr. Med den rigtig pæne rækkevidde op til 625 kilometer og et højt udstyrsniveau falder den ikke ved siden af, men det er nemmere at forholde sig til udgaven med det lille batteri, der ikke er i konkurrence med større biler.

Ikke at EV4 er lille. Den er tæt på at ramme Skoda Elroq og Renault Scenic E-Tech i længden, og den er meget længere end dens hatchback-konkurrenter, MG4 Electric, Renault Megane E-Tech og VW ID.3.

Den har derfor rigtig gode pladsforhold på bagsædet, hvor pladsen til at strække benene er som i en stor crossover. Sædet sidder tilmed i en god højde, fødderne kan skubbes ind under forsæderne - hvorfor EV4-bagsædet er et meget bedre sted at opholde sig end samme sted i Mazda 6e og MG4 Electric.

TEST Kia EV4 LR Access MBB 982
FOTO: Morten B. Bek
TEST Kia EV4 LR Access MBB 945
FOTO: Morten B. Bek
TEST Kia EV4 LR Access MBB 976
FOTO: Morten B. Bek
TEST Kia EV4 LR Access MBB 966
FOTO: Morten B. Bek
TEST Kia EV4 LR Access MBB 888
FOTO: Morten B. Bek
TEST Kia EV4 LR Access MBB 885
FOTO: Morten B. Bek
TEST Kia EV4 LR Access MBB 005
FOTO: Morten B. Bek
TEST Kia EV4 LR Access MBB 989
FOTO: Morten B. Bek
TEST Kia EV4 LR Access MBB 994
FOTO: Morten B. Bek
TEST Kia EV4 LR Access MBB 955
FOTO: Morten B. Bek
TEST Kia EV4 LR Access MBB 949
FOTO: Morten B. Bek

Tre ting mangler i basismodellen

Der er tre stykker udstyr, jeg mangler i basismodellen Access. Der er ellers gode takter med store skærme, varme i rat og forsæder, bakkamera, nøglefri betjening, batterivarmer (manuel og automatisk), el-klapbare sidespejle, armlæn i midten både for og bag - og meget andet godt.

Hvis Access-udgaven så også havde trådløs mobilopladning, automatisk nedblændeligt bakspejl og udvendige dørhåndtag, der selv poppede ud, ville den være så godt som perfekt. Især den sidste detalje er til at blive rigtig træt af ikke at have, og dem får man på de højere udstyrsniveauer.

Igen, jeg har ikke ikke prisen på andre udstyrsvarianter. Jeg vil tro, at næste niveau på stigen, EV4 Prestige Launch Edition med testbilens store batteri, vil koste omkring 310.000 kr. Den forsøder også livet med bl.a. 360 graders kamera og indtræk i stof/kunstlæder, så det virker til at være en rigtig god pakke til en pris, der ikke er voldsom.

Der er et enkelt sted i opbygningen af EV4, hvor den ikke helt er på EV3-niveau: bagagerummet. Det er på fornuftige 435 liter, hvor EV3 har et dybere rum på 460 liter. Men derudover er EV4 faktisk en bedre bil end den kortere, højere EV3. EV4 virker som en raffineret EV3 - bare i et lavere karosseri. En evolution af et produkt, der allerede grundlæggende er rigtig godt. EV4-basismodellen har meget bedre sæder end EV3-basismodellen og mere lækre materialer og køreegenskaber. Jeg har sjældent brug for at hæve førersædet i en bil. Det har jeg i EV4, fordi rattet kun kan sættes højt eller meget højt. Når jeg justerer det helt i bund, så kan jeg ikke bruge armlænene, men et par “trin” op i sædet, så kan det lade sig gøre. Justeringen af rattet bør være mere fleksibel, for det trækker ned i den ellers god kørestilling, at ikke alle kan finde sig til rette.

TEST Kia EV4 LR Access MBB 940
FOTO: Morten B. Bek

Snorlige og uden dikkedarer

Kia har også udnyttet fordelen ved en lavere bil til at give EV4 bedre køreegenskaber. Det er sikkert også en del af evolutionen fra EV3 til EV4, at der er arbejdet med affjedring, styretøj og bremser.

Bremserne er så neutrale og lette at dosere som i nogen elbil. Det er virkelig nemt at ramme det helt rigtig bremsepunkt. Hvis man helt vil slippe for at bruge bremsepedalen, så kan EV4 både regenerere automatisk i forhold til forankørende eller med fuld one-pedal mode.

Med Access-niveauets 17” fælge og store dæksider er EV4 en kilde til motorvejskøreglæde og behagelig kørsel også på de rigtig dårlige veje. Hvor EV3 og nogle konkurrenter kan slå tilbage på huller i vejen, så dæmpes de fint væk i EV4-affjedringen. EV4 giver ikke billige grin i form af hurtig indstyring. Her er det neutralitet og nemhed, overlegent vejgreb og køresikkerhed i et væk. Jeg er spændt på næste års EV4 GT-nyhed, for jeg tror, der er nogle rigtig fede ting i vente med den stærke firehjulstrækker.

Det er næsten unødvendigt at sige, at EV4 med de 204 hestekræfter, som indtil videre alle udgaver kører med, er fleksibel og hurtig. Motoren reagerer prompte, når man trykker på speederen - bare ikke i ECO-indstillingen, der giver forsinkelse og lidt for distanceret kraftudvikling. En tur på cirka 300 kilometer fra Aarhus til Odsherred forløber uanstrengt og med notits af et passende lavt støjniveau og et fint lydanlæg. Over 380 kilometer med hovedparten som motorvej, en del som landevej og en meget lille del som bykørsel viser forbrugsmåleren, ved mellem 12-15 grader udetemperatur, 17,7 kWh per 100 kilometer. Effektivt uden at være virkelig godt, men med det store batteri og mindre motorvejskørsel vil 500 kilometer ikke være et problem. Tilbage i Aarhus sætter jeg EV4 til at lade med forvarmet batteri og 14 procent tilbage ved en lynlader, hvor der allerede er gang i en opladning ved standerens andet stik. Kia lover op til 128 kW, og testbilen går hurtigt op til først 122 kW og lidt senere op til 130 kW, og så ligger den i det område til cirka 50 procent opladning.

Fra 14 til 80 procent på batteriet ender gennemsnittet på 110,28 kW - og i alt 56,04 kWh ladet på i løbet af 27 minutter. Man får det, man bliver lovet - Kia lover 10 til 80 procent på cirka 30 minutter.

EV4 er hele vejen rundt en bil, der giver, hvad den lover. Et forholdsvis stort karosseri giver rigtig god plads, det forholdsvis lave karosseri giver gode køreegenskaber og med det store batteri kommer man langt. Det hele er underbygget af syv års fabriksgaranti, men om det er nok til en ny sejr i Årets Bil-regi, det ved vi først senere på måneden.

TEST Kia EV4 LR Access MBB 897
FOTO: Morten B. Bek

DEN ENDELIGE DOM

Kia har lavet endnu en god bil med den nye EV4. Den viser sig faktisk at være bedre end den lidt ældre og lidt mindre EV3, som koster stort set det samme.

Med lang rækkevidde, rigtig god affjedring og masser af plads er EV4 en hatchback, der uden videre kan tage kampen op mod crossover-modeller - ikke bare mærkets egen EV3, men også Skoda Elroq og nye modeller som Toyota Urban Cruiser og Suzuki E Vitara.

Kia mangler stadig at komme med priser på alle andre modeller end basisudgaven af hatchback-varianten. Men der kommer næppe overraskelser, når priserne lander. EV4 er bestemt ikke billig, men den er rigtig vellykket på mange punkter.

Kia EV4 Long Range Access

Motor: En elmotor (foran) Ydelse: 204 hk/283 Nm 0-100 km/t: 7,7 sekunder Tophastighed: 170 km/t Forbrug: 14,6 kWh/100 km Rækkevidde: 625 kilometer Batterikapacitet: 81,4 kWh Ladekapacitet: 128 kW Mål (L/B/H): 443/186/148 cm Køreklar vægt: 1.896 kilo Trækvægt: 1.000 kilo Bagagerumsvolumen: 435-1.415 liter Pris: 294.999 kr. (EV4 fås fra 264.999 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om:

Andre fandt dette interessant