Engang var det en stationcar, børnefamilien gik på udkig efter. I dag er det en SUV. Det ved Citroën godt, hvorfor deres C5 X ikke er en bundtraditionel stationcar. Med et X i modelnavnet og en let hævet undervogn er det nemlig en crossover-stationcar.
Kia Sportage er omvendt en SUV i bogstavelig forstand og er således allerede foran på point i Familien Danmarks bevidsthed. Er det fair, eller kan franskmændendes blandingsprodukt feje den af vejen som elektrificeret familiebil? Det forsøger jeg at afdække, når jeg sætter Kia Sportage PHEV mod Citroën C5 X PHEV.
Hvordan kører de?
Den franske arv
Med C5 X løfter Citroën den franske arv. Ikke kun fordi den i sit design lugter lidt af CX, BX og DS – også fordi den har komfort som topprioritet. Og mens der trods alt ikke er tale om en skrøbelig hydropneumatisk undervogn, står den på en ny type hydraulisk progressiv undervogn, der er adaptiv, og som i PHEV-varianten aktivt tilpasser sig vejens ujævnheder.
Det føles som at sidde på et flyvende ryatæppe uden underhakkere. Ujævnhedernes størrelse eller skarphed bekymrer ikke C5 X, der flyver gelinde over dem alle med intelligente støddæmpere, der trykkes sammen og finder tilbage som en velæltet dej.
Styretøjet er slapt og der er krængning ad libitum, skulle man få lyst til at smide Citroën C5 X ind i et friskt sving. Men det får man ikke. Per automatik læner man sig tilbage i de sofabløde stole med memoryskum (som jeg vender tilbage til) med fuldstændig ro på.
Konform koreaner
Køreoplevelsen i Kia Sportage fejler absolut intet. Det er bare svært at komme efter C5 X, der tilbyder et komfortniveau uden sidestykke. Som høj bil ligger Sportage i top, fordi den er overvejende komfortabel uden at det koster på balancen, hvor koreaneren aldrig føles hverken tung eller krængende.
Skarpe ujævnheder rettes solidt af, og selv på testbilens 19” GT-Line fælge klarer Sportage sig glimrende. Desværre kaster fælgene mere støj af sig, og det er i en bil, der i forvejen ikke er klasseledende, når det kommer til støjisolering.
På motorvejen opleves et noget højere støjniveau end i C5 X, der i direkte sammenligning fremstår som en kirkemus. Den har også udstyr som akustiske ruder hele vejen rundt og samt ekstra isolering hist og pist.
Den svære hybriddans
Citroën C5 X kører med en samlet systemydelse på 225 hk. Her fås 181 hk fra en 1,6-liters benzinmotor, der hjælpes af en 80 kW elmotor, som fødes af et batteri på 13,2 kWh. Hvis det lyder bekendt, er det fordi, det er en velkendt Stellantis-pakke, der bruges i flere af koncernens PHEV’er – som Peugeot 308 og DS 4.
Udfordringen ved den velkendte pakke er, at den også i Citroën C5 X har huller i strømmen. Ved større kraftspring skifter den 8-trins automatiske gearkasse kluntet ned og tvinger benzinmotoren op i et utiltalende, råt lydende omdrejningsniveau. Det er klart mest udtalt, når batteriet er fladt. C5 X køres med andre ord bedst roligt; også når det kommer til drivlinjen.
Kia Sportage kører med en samlet systemydelse på 265 hk med 180 hk fra en 1,6-liters benzinmotor, der hjælpes af en 70 kW elmotor, som fødes af et 13,8 kWh batteri. Selvom denne drivlinje er en helt anden, lider Sportage af det samme som franskmanden. Skiftet mellem strøm- og benzindrift sidder ikke altid i skabet, og gearkassen har tendens til at skifte klodset.
Det kolde vinterklima gør intet godt for de to duellanter. De elektriske rækkevidder, der er opgivet til 60 km i C5 X og 70 km i Sportage er ikke realistisk uanset hvordan, man kører. Sportage virker en kende mere stabil i nedbarberingen af rækkevidden, men begge opererer i et leje omkring 40-50 km, alt efter temperament.
Hvordan er kabinerne?
Udsyn og syge sæder
Der er to grundlæggende områder i kabinen, hvor duellanterne adskiller sig fra hinanden, og det første er selvfølgelig udsyn. Man kommer naturligt højere på strå bag rattet af Sportage, hvilket giver mere af det efterspurgte udsyn. I C5 X er undervognen lavere, og så er stolperne, her især D-stolperne, bredere, hvilket giver flere blinde vinkler.
Det andet område, hvor de to adskiller sig, er på sæderne. Igen handler det om, at Citroën præsterer komfort ud over det sædvanlige, som får Kia til at se lidt mere ordinær ud. For man sidder godt i Sportage – bare ikke nær så godt, som man sidder i C5 X.
I Citroën C5 X er sæderne opbygget i højdensitetsskum, der er det samme som det, man finder i de dyreste ‘memory foam’-topmadrasser. Derudover er trukket et lag strukturskum, der ganske enkelt betyder, at man sidder mindst så komfortabelt, som man gør i sin sofa.
Derudover placerer de to duellanter sig tæt op i hinanden i kabinerne. Kvalitetsniveauet er højt med bløde materialer samt detaljer, der giver lidt kant.
Citroën C5 X har lidt flere af de smarte detaljer, som de træ-lignende og mønstrede paneler i instrumentbordet, mens Kia Sportage til gengæld kører med en større og betragteligt pænere digital instrumenteringsskærm. Instrumenteringen i C5 X er noget sparsom og lugter lidt af lillebror C4.
Og apropos skærme, så er de to duellanter også tæt matchet her – men det er på en mindre flatterende måde. Ingen af de to infotainmentsystemer vinder priser for design, layout eller brugervenlighed, ligesom skærmene heller ikke er af den krystalklare kvalitet, man finder andetsteds.
Stationcar-trumf
Hvor Kia Sportage måler 15 cm mere i højden og vinder på førnævnte udsyn, trumfer Citroën C5 X i længden. Den måler 10 cm mere mellem akslerne samt hele 30 cm mere i totallængden. Så selvom Sportage tilbyder fint med plads på bagsædet, er der bedre plads til de rigtigt langlemmede i C5 X.
For en nybagt børnefamilie er det dog mere døråbningerne, der er interessante. Bagdørene på C5 X er som ladeporte, og på vid gab kan selv de mest monstrøse børnesæder bakses ind uden videre hensyn. I Sportage er åbningen mere snæver og kræver vinkling.
Til gengæld har Kia på mærkværdig vis fundet plads til 55 liter mere i bagagerummet end Citroën trods længdeforskellen, hvor Sportage pakker 540 liter mod 485 liter i C5 X. Her er det særligt i højden, koreanerne har lidt ekstra, selvom det i begge duellanter bør være en smal sag at transportere en barnevogn.
Priser og udstyr
Veludstyrede banditter
Til test stiller to duellanter fra de øverste udstyrstinder. I C5 X hedder dét Grand Palais, mens det i Sportage hedder GT-Line, hvor de starter i henholdsvis 499.990 kr. og 449.900 kr.
Og før man springer op ad lænestolen over besparelsen på 50.000 kr. hos Kia, så er det uden udstyr som glastag, elektronisk undervogn, lædersæder og 360-kamera, der er standard i C5 X. Tilvælges dette, som det er gjort på testbilen, løber Sportage op i 522.000 kr.
Prismæssigt følger de hinanden; og det gør de også udstyrsmæssigt. Adaptiv fartpilot og adaptive LED-forlygter, rat- og sædevarme i eljusterbare stole, nøglefri adgang og så evigt videre – der er fælles fodslag. Og når C5 X er den eneste med trådløs Apple CarPlay, trækker Sportage igen med med en tredje klimazone.
Ser man på basisvarianterne er adskiller duellanterne sig lidt mere. Citroën C5 X PHEV Concorde starter i 419.990 kr., mens Kia Sportage PHEV Prestige starter i 394.900 kr. Trods en forskel på 25.000 kr., er det stadig Sportage, der er bedst udstyret med ting som højdejusterbare forsæder med varme, varme i bagsæder og bakkamera. Alt det har C5 X Concorde ikke.
Højben eller langben?
15 cm mere i højden er ikke nok til, at Kia Sportage er bedst. Heldigvis kan Kia meget mere end det, og ved testugens udløb er jeg oprigtigt imponeret over, hvor god en grundpakke Sportage PHEV er til Familien Danmark. Den gør meget lidt forkert og rigtig meget rigtigt. Den kører godt, har en velbygget kabine med god plads og de gyldne syv års garanti.
Syv års garanti har Citroën C5 X PHEV ikke, men det skulle til syvende og sidst også være det eneste, der gjorde, at jeg ville overveje Sportage over den. For hvor Sportage er en virkelig god bil, har Citroën taget lidt flere chancer.
Chancer, der gør franskmanden bedre. Komfortniveauet i Citroën C5 X PHEV er intet mindre end mageløst. Taget lidt bedre kabineplads, lidt sjovere kabineindretning og et megatyst støjniveau i betragtning, kan jeg ikke andet end at pege på C5 X som duellens sejrherre, om end det er tæt.
Citroën C5 X 1,6 PHEV Grand Palais
Motor: R4, 1.598 cm3 + elmotor Ydelse: 225 hk / 360 Nm 0-100 km/t: 7,9 sekunder Tophastighed: 233 km/t Forbrug: 76,9 km/l CO2: 30 gram/km Batterikapacitet: 12,4 kWh Elektrisk rækkevidde: 59 kilometer Mål (L/B/H): 481/186/149 cm Køreklar vægt: 1.842 kilo Bagagerumsvolumen: 485-1.640 liter Pris: 499.990 kr. (C5 X fås fra 419.990 kr.) Beskatningsgrundlag, firmabil: 429.991 kr. (C5 X fås fra 369.991 kr.)
Kia Sportage 1,6 PHEV 4WD GT-Line
Motor: R4, 1.598 cm2, benzin + el Ydelse: 265 hk / 350 Nm 0-100 km/t: 8,2 sekunder Tophastighed: 191 km/t Forbrug: 89,2 km/l CO2: 25 gram/km Batterikapacitet: Rækkevidde på strøm: 70 kilometer Mål (L/B/H): 452/187/165 cm Bagagerumsvolumen: 540-1.715 liter Pris: 519.369 kr. (Sportage PHEV fås fra 380.635 kr.) Beskatningsgrundlag, firmabil: 424.258 kr. (Sportage fås fra 373.616 kr.)
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Privatleasing er en stor del af Renaults danske forretning. For at være mere konkurrencedygtig sænkes priserne på elbilerne Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric – i hvert fald i en periode.
Den nye Ford Explorer spiller i en vigtig klasse, og vores første test viser, at Ford med hjælp fra Volkswagen har lavet en velkørende elbil med lang rækkevidde.
Den faceliftede BMW 1-serie står lige nu for et af de bedste tilbud på privatleasing. Versionen 120 med 170 hestekræfter fås på 12 måneder kontrakt til 3.495 kr. om måneden.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.
I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.