Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
TEKST OG FOTO Morten B. Bek
Endnu en feberredning fra de danske politikeres side: i lang tid har det været meningen, at ændringer i bundfradraget på nye elbiler skulle føre til det, der i praksis er højere afgifter fra 1. januar 2024, men med finanslovsaftalen for 2024 bliver nedjusteringen af bundfradraget annulleret.
Det er en meget positiv nyhed for kunderne, og det har fået De Danske Bilimportørers direktør, Mads Rørvig, til at udtale, at elbilerne i 2024 vil stå for over 50 procent af salget af nye personbiler. I 2024 vil elbilernes andel, forventer vi, ligge på et sted mellem 35-40 procent.
Regeringen og alle partier i Folketinget med undtagelse af Enhedslisten har aftalt, at ændringerne i bundfradraget ikke føres ud i livet hverken i 2024 eller 2025. Det er derfor, i princippet, udsat til 2026. At det sker kun omkring en måned før ændringerne skulle træde i kraft gør det svært at se, at der fra politisk side er en langsigtet strategi. Især fordi der, tilsyneladende, ikke er pillet ved et andet fradrag, som potentielt kan give store prisstigninger i netop 2024 og 2025.
Der er hentet penge fra den store statskasse til at finansiere de manglende midler, som alligevel ikke kommer ind i 2024 og 2025, når bundfradraget fra 2023 føres videre til de kommende år. Der bruges i 2024 50 millioner kroner på at finansiere projektet og 150 millioner i 2025, oplyser De Danske Bilimportører.
Når 2023-niveauet for bundfradraget holdes i ro, betyder det samtidig, at pengene bruges på at holde indeksreguleringen ude af afgifterne. Det er de forventede prisstigninger for forbrugerne, som kommer af inflation.
LÆS OGSÅ | Årets Bil 2024-finalisterne en for en
Bundfradraget på elbiler skulle være faldet med 3.500 kr. i 2024 og med 5.000 kr. i 2025 (i forhold til 2023), og rabatten på registreringsafgiften stadig vil være de nuværende 60 procent i både 2024 og 2025.
En ting, som kan gøre elbilerne dyrere i de kommende år, har politikerne ikke pillet ved med den nye finanslovsaftale: batterifradraget. I 2023 får elbiler 900 kr. i rabat på den afgiftspligtige værdi for hver eneste kilowatt-time op til 45 kWh. I 2024 falder fradraget til 500 kr., og i 2025 falder fradraget helt væk.
Det er en rabat på op til 40.500 kr., som i 2024 reduceres til 22.500 kr. og i 2025 til et rundt 0. Det er noget, der potentielt betyder store prisstigninger på nye elbiler i Danmark, for der er ingen grund til at tro, at bilimportørerne eller forhandlerne vil æde hele regningen for manglende batterifradrag.
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.