november 24, 2023

Årets Bil 2024-finalisterne en for en

Syv nye bilmodeller er i finalen ved Årets Bil i Danmark 2024-kåringen, og vinderen afsløres 28. november. Vi tager et kig på de syv finalister.

TEKST Morten B. Bek FOTO Bilbasen/PR

Årets Bil i Danmark er kåret hvert eneste år siden 1969 (hvor Ford Capri løb med sejren), og nogle af vinderne har vist sig at blive populære biler. Andre vindere har vist sig overhovedet ikke at passe til danskernes smag, pengepung eller noget helt tredje. Ford Fiesta (1977), Citroën Xantia (1994) og Skoda Fabia (2001) gik hen og blev kassesucceser og folkeeje, mens vindere som Alfa Romeo Giulietta (1978) og Opel Ampera (2012) kun var populære blandt jurymedlemmerne og aldrig ude i virkelighedens verden.

På tirsdag, den 28. november, afsløres vinderen af Årets Bil i Danmark 2024. Om vinderen om mange år viser sig som en bil, danskerne har taget til sig, eller den lige så stille går ind i glemslen, kan der være mange og delte meninger om.

Men vi ved, at Årets Bil i Danmark bliver en af de syv biler, som efter den indledende runde med 21 nye bilmodeller blev stemt i finalen af journalisterne bag kåringen (undertegnede og Simon Hallenslev er med i juryen). De syv biler er vidt forskellige. Pris, størrelse, fokus og køreegenskaber. Der er meget stor variation. Bortset fra at elektrificeringen virkelig har fået overtaget ved kåringen: kun en bilmodel blandt finalisterne fås ikke som elbil.

Tirsdag aften ved vi, om det er BMW i5, BYD Dolphin, Hyundai Kona, Kia EV9, Volkswagen ID.7, Toyota Prius eller XPeng G9, der går over i historien som en Årets Bil i Danmark. For at give et sammenligningsgrundlag kan du herunder læse mere om de syv finalister – om priser, størrelse, konkurrenter og andre vigtige detaljer.

BMW i5 – den store sedan for første gang som elbil

BMW i5 er den største bil i finalefeltet, og som model er den en af de mest sejlivede på markedet. 5-serien kom på markedet for første gang i 1972, men med i5 er det første gang, BMW laver sin klassiske sedan (og senere stationcar) som elbil.

Hvor konkurrenten Mercedes har valgt selvstændigt design til sine store elbiler, bruger BMW samme basis til biler med forbrændingsmotor og dem med 100 procent el. I Årets Bil-finalen er det kun i5, der stiller op, men 5-serien fås selvfølgelig stadig med benzin- eller dieselmotor og som PHEV.

Der er to versioner af i5, som er en direkte konkurrent til Nio ET7 og Mercedes EQE: i5 eDrive40 med baghjulstræk, 340 hk, rækkevidde op til 581 kilometer og priser fra 583.000 kr. (privatleasing fra 5.995 kr. om måneden, beskatningsgrundlag fra 521.000 kr.) – og i5 M60 xDrive med firehjulstræk, 601 hk, rækkevidde op til 515 kilometer og en meget højere pris fra 1.080.500 kr. (privatleasing fra 15.895 kr., beskatningsgrundlag fra 981.827 kr.).

BYD Dolphin – elbil til lavpris fra et nyt mærke

Det kinesiske mærke BYD har lavet batterier til elbiler i mange år, men producenten har også produceret biler siden 2005. Den første, F3, var en kompakt sedan, som ligger langt fra den kompakte Dolphin, der er udvalgt som finalist til 2024-kåringen.

Dolphin er i klasse med og konkurrent til MG4, Renault Megane E-Tech, VW ID.3 og inden længe også til Opel Astra Electric og Peugeot E-308. På pris kan ingen konkurrent slå den. Dolphin Comfort til 234.995 kr. har 204 hk, meget standardudstyr og en fornuftig WLTP-rækkevidde på 427 kilometer. Selv om MG4 fås til en endnu lavere pris, nemlig 219.999 kr., så er den billigste MG4 ikke konkurrencedygtig. Den lader meget langsomt og har ingen varmepumpe.

Dolphin kommer indtil videre med et batteri på 60,48 kWh, og vi siger indtil videre, fordi den kinesiske producent også lancerer elbilen med et batteri på 44,9 kWh. Om den variant kommer til Danmark, kan vi ikke svare på. Skulle det ske, er det ikke utænkeligt, at prisen på billigste Dolphin kommer ned omkring 200.000 kr.

Hyundai Kona – vokseværket gælder både størrelse og pris

Andre end bare motorjournalister må have brokket sig til Hyundai over, at pladsforholdene i den første generation Kona var svære at leve med. Bagsædet og bagagerummet var ikke prangende, selv om der er grænser for, hvad der er muligt i en lav crossover, der er kun er cirka 420 cm lang.

Derfor har Hyundai givet Kona en stor omgang gødning, så den er vokset 15 centimeter i længden. Kona har skiftet til en højere klasse og er nu mere end konkurrent til Nissan Qashqai og Toyota Corolla Cross Hybrid, hvor den før kæmpede med biler som VW T-Cross og Toyota Yaris Cross Hybrid. Nu er der rigtig god plads i Kona, men man betaler også langt flere penge for den.

Med benzinmotor med 120 hk og udstyrsniveau som ikke er omfattende nok, koster Kona fra 284.995 kr. Det er dog den elektriske Kona Electric, der er interessant og grunden til, at Kona er med i finalen. Den fås med 218 hk, fint udstyrsniveau og 512 kilometer WLTP-rækkevidde til priser fra 329.995 kr.

Kia EV9 – stor Kia til en stor pris

EV9 er den største elbil fra Kia, og den er en af to store SUV’er i finalefeltet. EV9 er langt større end eksempelvis Sorento, og den mænger sig med elbiler som BMW iX, Mercedes EQE SUV og Nio EL7. Det lidt usædvanlige ved EV9 er, at den har syv sæder (fås også med seks sæder). Platformen deler EV9 med blandt andre EV6, Hyundai Ioniq 5 og Hyundai Ioniq 6, men akselafstanden er her strukket til 310 centimeter og den samlede længde til 502 centimeter.

Kia holder sig ikke tilbage med den store EV9. Det gælder især designet, og så gælder det prisen. Den meget veludstyrede EV9 Long Range RWD med baghjulstræk, 203 hk, rækkevidde op til 563 kilometer og udstyrsniveauet Premium Launch Edition spiller indtil videre basismodel til 674.900 kr. Med GT-Line-udstyr, firehjulstræk og 384 hk kommer vi op på 749.900 kr. – og over 800.000 kr., hvis EV9 skal have seks sæder, metallak og soltag.

Vi har al mulig grund til at tro, at Kia efter en periode vil introducere EV9 med et eller flere udstyrsniveauer, der ikke som Premium Launch Edition og GT-Line rummer alt mellem himmel og jord. Det kan forhåbentlig sikre, at EV9 i billigste udgave kommer under 600.000 kr.

Volkswagen ID.7 – langstrakt elbil med lang rækkevidde

Volkswagen har bygget en ret stor familie af elektriske ID-modeller op siden ID.3 markerede starten i 2020. ID.4 og ID.5 er de mellemstore crossover-modeller, og ID. Buzz er den praktiske og sjove minibus. Nyeste medlem af ID-familien er en klassisk og konservativ type og den største ID-model, nemlig ID.7. ID.7 er kun lidt kortere end BMW i5 herover, og dermed er det svært at sammenligne den med kortere biler som Hyundai Ioniq 6 og Tesla Model 3.

ID.7 er en stor hatchback, og den har ikke bare det praktiske i orden ved at have den store bagklap. Den har et kæmpe bagagerum og virkelig god plads i kabinen, ligesom siddestilling og komfort imponerer. Prisniveauet er derefter. ID.7 starter på 479.995 kr. for en Pro-model med batteri på 77 kWh og en rækkevidde på op til komfortable 618 kilometer, og mens head-up-display og stort infotainmentsystem er standard, kommer el-betjent bagklap og matrix-LED-forlygter først til i 75 Years Edition, som koster 549.995 kr.

ID.7 er også vigtig i den videre udvidelse af ID-familien. I løbet af 2024 kommer den som GTX-variant med cirka 340 hk og som Pro S-model med batteri på 86 kWh, som giver en rækkevidde over 700 kilometer. Vigtigere endnu er, at 2024 også byder på en stationcarudgave med navnet ID.7 Tourer.

Toyota Prius Plug-in Hybrid – Prius viser helt nye sider

Med en batterikapacitet på kun 13,6 kWh har den nye Toyota Prius Plug-in Hybrid en teoretisk elektrisk rækkevidde på op til 86 kilometer. Det er usædvanligt effektivt, og det fortæller indirekte om effektiviteten i både Prius’ drivlinje og dens design. En anden effekt ved de to ting, og sikkert også andre ting, er, at den japanske plug-in hybrid også kører langt på literen, selv om den ikke lades op.

Den nye generation Prius sælges i Europa, herunder Danmark, kun som plug-in hybrid. I motorrummet finder man en 2-liters benzinmotor, og når den kobles sammen med strøm opstår der 223 hk. Den nye Prius er meget stærkere og meget hurtigere end alle tidligere udgaver. Nu har den kræfter til overhalinger og til at flytte sig hurtigt.

Plug-in hybrider vækker ikke længere den store interesse hos danskerne, som hellere går på 100 procent strøm i deres nye biler. Prius kan muligvis overbevise nogle mennesker om, at PHEV-filosofien stadig er relevant, men en fuldt udstyret Prius Plug-in Hybrid med solcelletag, indtræk i kunstlæder og 360 graders kamera koster altså voldsomme 529.990 kr. Basismodellen koster 429.990 kr.

XPeng G9 – elektrisk SUV med hurtig opladning

XPeng er et blandt en række nye bilmærker, som primært kommer fra Kina. XPeng har haft en langstrakt introduktionsperiode i Danmark, som startede med sedanen P5, som aldrig helt kom på markedet. P5 fås ikke i Danmark, og det er den større sedan P7 og den store SUV med navnet G9, der i første omgang former angrebet.

Både P7 og G9 var med i indledende runde til Årets Bil i Danmark 2024, men det er G9, der er endt i finalen. Den er noget mindre end den anden store SUV i finalefeltet, Kia EV9, men den vil sandsynligvis passe bedre ind i mange danskeres behov. XPeng melder da også om stor interesse og mange ordrer.

G9 fås i tre udgaver. G9 Standard Range med baghjulstræk, 313 hk, batteri på 78,2 kWh og en rækkevidde på 460 kilometer. Når G9 har et større batteri på 98 kWh, men stadig en enkelt elmotor med 313 hk og baghjulstræk, hedder den G9 Long Range og har en WLTP-rækkevidde på 570 kilometer. Med firehjulstræk, to elmotorer og 551 hk kan G9 Performance med batteri på 98 kWh køre 520 kilometer på en opladning. Basismodellen kan ved en lynlader lade med op til 260 kW, mens de to øvrige varianter klarer helt op til 300 kW.

Priserne på G9 starter på 479.900 kr. for Standard Range, går videre til 549.900 kr. for Long Range og rammer 599.900 kr. for Performance-udgaven. Konkurrenterne er Nio EL6, Mercedes EQC og i nogen grad Tesla Model Y.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS