Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Af: Ebbe Sommerlund / d. 14. august 2017
Mens en VW Golf R32 skriger på opmærksomhed fra spoilere, forkromet grill og semicenterudstødning (Elle hvad man nu kalder de spredte rør), så er en A3 3,2 Quattro nærmest lidt kedelig at se på. Der er ikke rigtig noget, der indikerer at dette er en superhurtig raket med 250 hk. Men det er en del af charmen – man kan næsten kalde den en sleeper. Altså en kedeligt udseende bil, med masser af power.
>>Søg Audi A3 3,2 Quattro på Bilbasen<<
Mens R32 vækker stor opmærksomhed og har masser af lækre detaljer i kabinen, så er den generelle kabinekvalitet i A3 lige en tand over den, du finder i R32. Der er bare ikke så meget lir i Audien. Lige præcis kvalitetsfornemmelse i kabinen var Golf fems akilleshæl.
Lige præcis på den Audi, vi ser på billederne ville jeg skifte radioen og fælgene til originale dele. Men med en salgspris på under 150.000 kr, så er der også bedre råd til den slags end i en Golf R32, der snildt koster næsten 100.000 kr. mere. De fleste til salg har manuelt gear, men de findes også med S-tronic/DSG- automatgear, og det fungerer rigtig fint.
Der er ingen tvivl om at S3 er mere skarp, mere sprød og mere sexet. Men på ét punkt kan 3,2 Quattro godt følge med – for en S3 har en turboladet 2,0 liters motor med fire cylindre. Det er smart, når man taler vægt kontra effekt, men seks propper lyder bare 50 pct. bedre – mindst. På papiret er S3 mere økonomisk, men i praksis kører både S3 og 3,2 Quattro lige under 10 km/l for de fleste ejere.
Forvent dog ikke samme rabalder som i R32 for lydbilledet er også tonet ned, men du er alligevel aldrig i tvil om at dette ikke bare er en ordinær 1,6.
Det paradoksale er at A3 3,2 Quattro er noget billigere end Golf R32 – det er sjældent set, at Audi indtager den position. Men du skal naturligvis regne med at en R32 er en klassiker allerede, mens en Audi 3,2 Quattro formentlig aldrig bliver det. Den vil med stor sikkerhed altid være fanget under fåreskindet. Men det er ikke nødvendigvis så skidt; Den ved, at den er en ulv, og det ved du også.
HK:/Nm 250 hk / 320 Nm
Hastighed: 0 – 100 km/t 6,4 sek
Tophastighed: 250 km/t
Benzinforbrug: Km/l 9,4 km/l
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.