Har du råd? – Priserne i top 10 udelukker mange
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Vi skal køre elbiler, og vi skal helst køre dem NU og HER. Det er den politiske indstilling til privatbilismen i Europa – og mange andre steder i verden – og det er en indstilling, som bilproducenterne også følger.
Men der er store problemer med den indstilling. Et af problemerne er, at der stort set ikke findes små og prisbillige elbiler med lang rækkevidde. Så længe de ikke findes, så længe har vi brug for små biler med benzinmotor.
LÆS OGSÅ | Denne Espace er ingen rigtig Espace
Renault følger ikke Ford, Kia og (måske) VW, når det kommer til at droppe den benzindrevne minibil nu og her. Det er meget muligt, at der sælges færre minibiler end tidligere, men de står stadig for en stor markedsandel i Europa, og den vil Renault fortsat have en bid af.
En faceliftet Clio var ventet og er derfor ingen overraskelse (vi kommer til at se en faceliftet Captur senere i år). Vi håber, at der også kommer en helt ny Clio om nogle år, men faceliftet kan være den sidste krampetrækning.
Den bedste og billigste måde at give en bil et facelift? Giv den en front, der fanger øjet – og lad resten være stort set uændret. Presseteksten, som Renault har skruet sammen til premieren på den faceliftede Clio, er stoppet til randen med floskler, selviscenesættelse og meget store ord. Det er et signal om, at der er sket forholdsvis lidt.
Fronten er den helt store forandring på Clio. En ny og markant større grill, det nyeste logo og pileformede LED-kørelys, som strækker sig fra bunden af forlygten til nederste del af kofangeren, får Clio til at se ny ud. Også selv om Clio er helt sig selv. Bagfra er der meget lidt nyt at kende Clio på, og i kabinen er de synlige forandringer meget få.
LÆS OGSÅ | Renault 5 tager form som prisbillig elbil
Materialerne skulle være mere lækre end før, men mest af alt er de mere bæredygtige. Clio er læderfri, og sæder, dørsider og dele af instrumentpanelet er lavet delvist i Tencel Modal, som er et stof, der er bio-baseret og miljøvenligt.
Digital instrumentering er nu standard i alle Clio. En ny udstyrsvariant, som vi formoder erstatter RS Line, er kommet til: Clio Esprit Alpine. Sportslige detaljer skal minde os om, at Renault også ejer den lille sportsvognsproducent Alpine.
Lige så ventet selve faceliftet af Renault Clio har været, lige så ventet er det, at der intet nyt ville være i motorrummet. Der er ingen nyheder på den front, og mens Clio produceres med en 1-liters sugemotor med 65 hk, en 1,5-liters diesel med 100 hk og som hybrid med 145 hk, vil eneste danske variant sandsynligvis være 1-liters turbomotoren med 90 hk.
LÆS OGSÅ | Duel: Renault Megane E-Tech og Cupra Born er her stadig
Det er motoren, der sidder i de ikke-faceliftede Clio-varianter, som man kan købe i Danmark lige nu. Priserne starter lige nu ved 170.000 kr., men de kan sagtens stige, når den faceliftede Clio lander i Danmark.
Hvornår det sker, ved vi endnu ikke, men det er sandsynligvis inden vi går ind i 2024.
Brugte Renault Clio til salg på Bilbasen
Se flere brugte Renault Clio til salg på Bilbasen
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
Her er tre biler, der ved første øjekast ligner noget, der er skabt til børnebefordring og indkøbsture – men lad dig ikke narre! Bag det afdæmpede ydre gemmer der sig kræfter nok til at gøre selv den mest selvsikre GTI-ejer nervøs.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Den elektriske Ford Explorer har høstet ros for at udnytte det fulde potentiale af den VW-platform, den er bygget på. Spørgsmålet er bare, om det er nok til at hamle op med en stærkt prissat Renault Scenic E-Tech Electric?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.