Mange ting er nærved og næsten ved den nye KIA Optima Plug-in Hybrid, men den når ikke helt i mål. Det er ærgerligt, for den har faktisk potentiale til at være en fin bil.
Vejret var ikke godt. Hele testugen var faktisk halvgrå, halvtrist og halvsløj. Og KIA Plug-in Hybrid reddede den ikke, hvilket er en skam, for det kunne have været rigtig godt med en elbil, der kan tankes med benzin, når det kniber med elektronerne. Kia Optima Plug in Hybrid kan nemlig lades med strøm fra stikkontakten eller endnu bedre en ladeboks.
Den er da ganske nydelig – og stor, sådan en Kia Optima
Egentlig kunne jeg takke det sløje vejr for, at jeg opdagede en detalje ved bilen, som er virkelig irriterende, men mere om det senere. Teknisk set har KIA valgt næsten samme løsning, som Volkswagen har i deres GTE-modeller. Det vil sige, at elmotoren sidder mellem benzinmotor og gearkasse. Det er smart fra et udviklingssynspunkt, da både benzinmotor og gearkasse dermed ikke skal ændres alverden. Ulempen er bl.a., at elmotorens kræfter altid skal overføres gennem gearkassen, hvilket dels giver et større tab af energi og dels kan give nogle små ryk, når du accelererer. Gearskiftene mærker man dog ikke så meget til i KIA Optima Plug-in Hybrid, så det er mere effektiviteten, der er påvirket.
Kabinen er lækker nok, men mangler stadig finesse i forhold til fx VW
Fungerer ikke som ren elbil
Med et batteri på 9,8 kWh og en rækkevidde på el alene på 54 km (NEDC) er der lagt op til, at mange sagtens kan køre ren eldrift i hverdagen og så blot bruge benzinmotoren på de længere ture. Optima Plug-in Hybrid har kun to indstillinger: Hybrid og El. Men i praksis viser det sig svært at køre på el alene. Der er 50 kW (68 hk) til rådighed fra elmotoren, hvilket er nok til at følge med trafikken op til motorvejshastighed. Men nu kommer det virkeligt dumme, for bilen hopper meget nemt ud af EV-mode.
Der er ikke som på Passat GTE et mærkbart punkt på speederen, hvor du aktiverer benzinmotoren. Måske finder man over tid ud af at accelerere maksimalt, uden at benzinmotoren går i gang, men det kræver en del øvelse. Det er dog lidt af en skuffelse, når benzinmotoren går i gang. Lyden trænger ind i kabinen, og det er umuligt at forstå, at der skal være sammenlagt 204 hk til rådighed under speederen.
Gearkassen stjæler for meget effekt – ingen kan gætte at her er over 200 hk
Accelerationen skuffer
Bilen føles aldrig hurtig, og fuld acceleration får motoren til at piske op i omdrejninger med et uskønt lydbillede. Her halter Optima langt bagefter konkurrenten Passat GTE, der også accelererer til 100 km/t. på 7,4 sekunder mod Optimas 9,4 sekunder – en forskel der kan mærkes. Men det værste set fra en erfaren elbilists øjne er, at du på mange tider af året slet ikke har mulighed for at slippe for benzinmotorens indgriben. Hvis der er lidt koldt udenfor, tænder benzinmotoren nemlig, selvom bilen står i EV-mode. Det hjælper naturligvis til at få varmen op i kabinen, men så er du nødt til at have den ucharmerende motorlyd i kabinen stort set hele tiden. Dér, KIA Optima Plugin Hybrid virkelig fejler ud fra et elbilssynspunkt. Det er simpelthen umuligt at køre den som ren elbil forår, vinter og efterår, uden at benzinmotoren slår til. Under testen var der 6 grader.
Batterierne sluger plads
Batterierne er gemt ved bagakslen, hvilket betyder, at bagagerummet er skrumpet med 203 liter, og bagsæderne er låst fast uden skilem. Bagagerummet er altså mindre end i en Renault ZOE. Med 307 liter er det dog stadig brugbart, og batteriplaceringen fordeler vægten fint mellem for- og bagaksel. På vejen er Optima Plug-in Hybrid en godmodig størrelse. Affjedringen er komfortabel, uden at det gør bilen upræcis. Støjniveauet er generelt lavt. Men styretøjet fortæller ikke meget om, hvad hjulene har gang i – det er efterhånden umuligt at finde feedback fra hjulene i nogen bil overhovedet, så det skal Optima ikke alene tage tæsk for – en Passat er ikke meget bedre. Sikkerhedsmæssigt er her automatisk nødbremse, genkendelse af fartskilte, adaptiv fartpilot og aktiv vejbaneassistent, der holder dig mellem linjerne.
Bagsædet tilbyder masser af benplads
Lyden er lækker – i kabinen
Mens motorens lyd er aldeles uinspirerede, har Optima Plug-in Hybrid et lydanlæg fra Harman/Kardon, og det kan KIA godt være bekendt. Lyden er virkelig god, og her er både Apple CarPlay og Android Auto. Men den understøtter desværre ikke tilkobling af to enheder på en gang over Bluetooth. Kabinen er i det hele taget et rart sted at være. Sæderne er flotte og velstøttende, kvalitetsfornemmelsen er ikke langt fra VW. Bagsædepladsen er generøs selv for lange teenageben. Prisen er 449.999 kr., og testbilen havde metallak og trådløs opladning til mobiltelefon og DAB-radio til i alt 11.999 kr.
Hvis du sammenligner med VW Passat GTE med samme mængde udstyr, koster den mindst 70.000 kr. mere. Sammenlignet med en tilsvarende udstyret Kia Optima Diesel er Plug-in Hybrid også billigere. Men den er for halvhjertet til at jeg ville købe den fra ny.
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
I 2021 blev denne Mclaren F1 solgt for lige over 142 millioner danske kroner. Nu er den til salg igen, men kilometertælleren er kun steget med 21 kilometer siden sidst.
Mercedes-Benz GLB er nu diskret opdateret til at tackle fremtidens pladsbehov med enten børn eller forbrydere på bagsædet. Vi kører Mercedes-Benz GLB 220 d.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.
Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.
Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.