Første tur: BMW i5 Touring er den første elektriske stationcar, der – næsten – kan det hele
Den første elektriske stationcar fra BMW er lækker, har sublime køreegenskaber og masser af plads. BMW i5 Touring er tæt på at være en perfekt stationcar.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Euro NCAP har siden 1996 testet sikkerheden i nye biler, som sælges på på de europæiske markeder. Siden starten har organisationens resultater resulteret i både stor opmærksomhed og landevindinger indenfor sikkerhed. Et dårligt resultat hos Euro NCAP kan betyde, at kunderne løber skrigende væk.
I årtier var testene simple at afkode. Bil kører ind i væg, rammes af en blok fra siden eller møder en “modkørende” i testen. Det vi kan kalde klassiske crashtest. Kravene til bilerne er ændret, med i de senere år oftere og oftere, og man kan ikke direkte sammenligne resultatet for en bil fra 2005 med en bil fra 2021.
LÆS OGSÅ | Test: Endelig en ægte Tesla-killer? BMW i4 eDrive40 knækker koden!
Det skal man heller ikke kunne: En ny bil i dag er på mange måder konstrueret på en anden måde end en bil var det for halvandet årti siden.
Men man skal nemt kunne vurdere og tolke nye resultater fra Euro NCAP, som mange kunder stoler på. Det kan man bare ikke længere.
Euro NCAP har offentliggjort en række nye testresultater. Denne gang har Alfa Romeo Tonale, BMW i4, Cupra Born, Kia Sportage, Mercedes-Benz Citan og Toyota Aygo X været på pinebænken.
En række vigtige bilmodeller, fordi mange kunder i Danmark og resten af Europa vælger dem og allerede for længst har valgt dem.
At tolke resultaterne var engang “bare” at kigge på antallet af stjerner. Fra 1 til 5. 1 stjerne betød, at det var mere sikkert at krydse motorvejen med bind for øjnene. 5 stjerner betød, at bilen var så sikker, som den kunne blive.
I dag er resultaterne for de forskellige crashtest – testene hvor bilen rammer ting eller bliver ramt, og det handler om den såkaldte passive beskyttelse af personerne i bilen – blandet sammen med de senere indførte resultater for forebyggende (aktiv sikkerhed). Automatisk nødbremse, sporassistent og den slags.
LÆS OGSÅ | Test: Toyota Aygo X er en fin bil, man ikke behøver være rig for at købe
Men de to typer af sikkerhed i bilen er svære at kæde sammen i en fælles vurdering. Et eksempel fra den seneste test, hvor Alfa Romeo Tonale scorer de fulde 5 stjerner og får stor ros, og BMW i4 må nøjes med 4 stjerner og en verbal lussing: “BMW’s elektriske firmabil i4 viser, at luksus ikke altid betyder højere sikkerhedsniveau.”
BMW’en får 87 procent for sin beskyttelse af voksne, mens Alfa’en nøjes med 83 procent. Alfa’en er ikke rigtig sød ved fodgængere (A-stolperne er problematiske), og på den konto scorer BMW’en 4 procentpoint højere.
Euro NCAP har bestemt, at de aktive sikkerhedssystemer er vigtigere end de passive. BMW’en klarer sig udmærket med 64 procent (kun 2 procent under Kia Sportage med samlet 5 stjerner), mens Alfa’en scorer flotte 85 procent. Primært fordi den har en bedre aktiv sporassistent.
Et system som man kan slå fra, så snart man starter bilen – fordi det ofte føles som om, det fratager førerens kontrol. Et system, der kan slås fra burde næppe tælle for så meget.
LÆS OGSÅ | Slut med Touran: Nu skal Politiet køre SUV fra Mercedes-Benz
Et af de værste eksempler på en aktiv sporassistent, som burde trække en stjerne fra, er systemet i Mercedes-Benz A-Klasse. Sporassistenten laver ekstremt voldsomme, pludselige nedbremsninger, som trækker bilen til siden – et skræmmende system. Alligevel fik A-Klassen i 2018 5 stjerner og ros.
Det er op til forbrugerne selv at grave i Euro NCAP’s testresultater og finde det rigtige antal stjerner. Hvis man synes, det er vigtigere, at en fodgænger kommer mindre til skade i et uheld, end at den overaktive sporassistent igen og igen prøver at trække i rattet (som er nem at slå fra), burde BMW i4 have flere stjerner end Alfa Romeo Tonale, ikke færre. Forbrugerne fortjener et Euro NCAP, som igen er nemt at overskue.
Den første elektriske stationcar fra BMW er lækker, har sublime køreegenskaber og masser af plads. BMW i5 Touring er tæt på at være en perfekt stationcar.
En rigtig Jeep har firehjulstræk, og nu har den lille Avenger endelig fået træk på alle fire. Med benzinmotor og to elmotorer kan den lidt af hvert i terrænet, lover Jeep.
Ny Suzuki Swift er mere økonomisk og mere komfortabel, men den er også dyrere end forgængeren. Basismodellen Upgrade har fuld sikkerhedspakke, men mangler et par andre ting for at være helt skarp.
Kia EV3 er elektrisk, kompakt, har lang rækkevidde – og et design, der skiller sig ud fra mængden. EV3 lanceres med to batteristørrelser, 204 hk og rækkevidde op til 600 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.