Det var pinligt for Renault og søstermærket Dacia, da Euro NCAP i december sidste år offentliggjorde testresultater for elbilerne Zoe og Spring. Renaults gamle elbil sikrede sig ikke en eneste stjerne, mens den nye Spring gik fra sikkerhedstesten med 1 stjerne.
Det er sjældent, at Euro NCAP tester biler med så dårligt et resultat. De fleste tror, at alle biler i dag er stort set lige sikre, og selvfølgelig er meget sikre – men sådan forholder det sig desværre ikke.
Nu er Euro NCAP igen ude med et resultat af crash- og sikkerhedstest, som giver stof til eftertanke. Og det er igen en bil fra Dacia, der med et brag falder fra hinanden: Den nye familiebil Jogger er testet til bare 1 stjerne.
Euro NCAP har ikke offentliggjort fotos af en testet Dacia Jogger. Hovedparten er nemlig overført fra den teknisk stort set identiske Sandero Stepway, som blev testet forrige år til 2 stjerner – endda kun 2 “små” stjerner. Organisationen har i stedet testet Jogger i forhold til bl.a. sikkerheden på 3. sæderække, hvor der er plads til to personer.
Det er primært på den 3. sæderække, Jogger løber ind i nye problemer. Der er ingen gardinairbags til at beskytte ved sammenstød fra siden, og der er heller ikke selealarm ved de to sæder. Sammenholdt med middelmådige til dårlige scorer i alle andre kategorier opnår Jogger blot 1 stjerne. Hvis bilen købes med fem sæder, og ikke syv, kan den dog regnes som en bil med 2 stjerner.
Hvor godt Renault-koncernen KAN gøre det, når den vil, ses i testen af den nye Megane E-Tech Electric tidligere i år – topresultat, 5 stjerner. (- Læs mere om resultatet ved at følge linket i næste afsnit).
Udmærket resultat for DS og Honda
Dacia Jogger overskygger alt andet i testen, men Euro NCAP har faktisk også testet to andre nye biler i samme ombæring: DS 4 og Honda HR-V Hybrid.
DS 4 er testet i basisudgaven (i Danmark hedder den Performance Line), som bl.a. mangler aktiv skiltegenkendelse (justerer farten efter vejskiltene) i forhold til alle øvrige versioner, som sælges i Danmark. Basismodellen opnår 4 stjerner, mens det øvrige modelprogram i Danmark kører med 5 stjerner.
Den nye Honda HR-V, en hybrid, er testet i en version – alle udgaver har en omfattende pakke med aktivt sikkerhedsudstyr. Den nye SUV opnår et godt resultat på 4 stjerner i Euro NCAP-testen. Den scorer ikke helt så højt som DS 4 i bl.a. crashsikkerhed for børn.
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.