Prisen på Voyah Free styrtdykker til 399.990 kr.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Ford kører sin europæiske afdeling som et hobbyprojekt ved siden af den hovedforretningen – den amerikanske del. I USA er der gang i den hos Ford, og producenten har tilpasset sig et marked, der kun vil have pickups og SUV’er (og Mustang, selvfølgelig), og der er noget for enhver amerikaners smag.
I Europa er der lukket ned for Fiesta, og der er i det hele taget kun få personbiler tilbage. Mustang Mach-E, den eneste elbil, har aldrig været virkelig konkurrencedygtig, så tingene står og falder med den populære Kuga som plug-in hybrid.
Selv den ekstremt vigtige model har Ford syltet i forholdt til de europæiske markeder. I USA fik Kuga (i USA hedder den Escape) et omfattende facelift i efteråret 2022, og det er først nu, næsten halvandet år senere, at den introduceres i Europa.
Det er ikke fordi, der er gået endeløse timer med at ændre designet fra den amerikanske eller lave et federe interiør; der er minimale, ligegyldige forskelle på Escape og Kuga.
Hvis faceliftet havde gjort den lidt kønsløse Ford endnu værre, kunne amerikanerne bare have holdt den for sig selv lidt endnu. Men designerne, som altså er amerikanske, har gjort det godt. Kuga står mere stringent, elegant og med et “dyrere” udtryk med en ny front.
Den grønne bil på billederne er en ny variant. Active, som også både Fiesta, Focus og Transit har haft som tilnavn, er den mere ud-i-det-fri-prægede Kuga, mens den blå – ST-Line – står for det mere sportslige. Derudover findes også denne gang blandt andet Titanium-udstyrsniveauet.
Interiøret er stadig et landskab i sort, småtrist plast, men der er ryddet op i midterkonsollen og installeret et meget nyere infotainmentsystem (SYNC 4) med 13,2″ touchscreen.
En ting Ford i Europa har fået ud af halvandet års ventetid er hestekræfter. I USA har Escape som plug-in hybrid 225 hk, som den udgående Kuga plug-in hybrid også kører med. Nu stormer Kuga PHEV fra 0-100 km/t to sekunder hurtigere – den har nemlig fået 243 hk og ny gearkasse.
En meget positiv nyhed i det, der altså er en halvgammel nyhed, er at Kugas evne til at trække noget på krogen er forbedret. Fra 1.500 kilo i seneste udgave til nu 2.100 kilo, som åbner nye muligheder for campister og folk med store trailere.
Priserne på den faceliftede Kuga PHEV kommer vi ikke til at vente halvandet år på. De kommer, lover Ford, i februar.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
Opel har løftet sløret for mere information om den nye Frontera. Som elektrisk Frontera Electric kommer den med 300 eller 400 km rækkevidde, og i Tyskland vil priserne starte fra under 220.000 kr.
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.