Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Lamborghini gør det. Bentley gør det. Selveste Rolls-Royce gør det. Porsche har gjort det i mange år, og om kort tid gør Lotus det også: Sælger SUV’er.
Bilmærker som ingen for 10 år siden forestillede sig, nogensinde ville gå med på moden og lave en SUV, er hoppet på vognen med de høje modeller. Men Ferrari har holdt sig fra de populære familiebiler – biler som altid fører stærkt øget salg og produktion med sig.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Bilbasens billigste Ferrari koster det samme som en Skoda
Noget Ferrari bestemt ikke står for – hos Ferrari bliver kunder sendt væk, fordi produktionen holdes på lavt niveau. Men det italienske mærke bag ikoner som 250 GTO, F40 og Testarossa skal vænne sig til, at flere biler kommer ud fra de hellige haller i Modena.
2022 bliver året, hvor den første SUV fra Ferrari præsenteres: Purosangue.
Rygterne om SUV’en fra Ferrari har stået i kø i årevis. Det eneste Ferrari indtil i dag har bekræftet er, at der kommer en SUV-lignende bil – og den får navnet Purosangue. Det alt andet end mundrette ord er italiensk, selvfølgelig, og betyder fuldblod. Altså, som en fuldblodshingst.
LÆS OGSÅ | Op mod 4.000 biler fra Bentley, Lamborghini og Porsche på havets bund
Før den store premiere senere i år driller Ferrari os med et første billede af Purosangue. En teaser, som det hedder på engelsk. En appetitvækker. Mørkt og med skygger. Bilen set direkte forfra, lavt og med forruden og taget næsten helt i mørke.
For et teaser-billede at være er indholdet forbløffende afslørende. Fronten står tydeligt frem og viser de smalle LED-kørelys. Selve hovedlygterne gemmer sig sandsynligvis i det mørke område i grillen, over luftindtagene.
Ferrari leverer tydeligvis ikke en kasseformet SUV som Rolls-Royce Cullinan, men en lavere crossover-model i stil med Lamborghini Urus. Bare med blødere design, virker det til – på baggrund af billedet, men også på baggrund af sportsvognene fra Ferrari, som vi kender dem.
Men det er gætværk, hvordan hele bilen ser ud. Og det er gætværk, hvad der kommer til at ligge i motorrummet på Purosangue. Purosangue bliver, med stor sikkerhed, udstyret med langsliggende frontmotor og baghjulstræk/firehjulstræk.
Ferrari har storslåede V8- og V12’ere på lager, men muligheden er der også for hybrid- eller plug-in hybrid-teknologi. Meget mere om det – og det fulde billede af Purosangue – senere i 2022.
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.