Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
TEKST Morten Bek FOTO Bilbasen
Hvert eneste år skifter mange tusinde brugte biler hænder i Danmark. I 2023 købte danskerne i alt 431.000 brugte biler, og det tal inkluderer alt lige fra helt almindelige biler som Volkswagen Up og Ford Mondeo over Mazda MX-5 til Bentley Bentayga.
Markedet for brugte biler kan virke uoverskueligt, så for at give en hjælpende hånd er en række brugtbilsspecialister samlet i juryen Årets Brugtbil for at finde den bedste brugte bil.
I juryen sidder blandt andet branchefolk og journalister, og Bilbasen er selvfølgelig også med i juryen, der består af i alt 17 medlemmer. De 17 jurymedlemmer peger hver især på fem biler ud fra en liste med de 125 mest solgte biler i Danmark, og de fem biler med flest stemmer udgør finalefeltet.
LÆS OGSÅ | Hyundai Kona er Årets Brugtbil 2023
I 2023 blev vinderen af titlen som Årets Brugtbil den kompakte Hyundai Kona, som med gode motorer, fine køreegenskaber og udmærkede priser overhalede konkurrenterne.
Årets Brugtbil 2024 skal snart kåres, og juryen har netop udvalgt fem biler til finalen, som du kan læse om længere nede. For første gang er der elektrificering at finde i alle fem finalister: tre af bilerne er fuldelektriske, mens de to øvrige fås som plug-in hybrid. Vinderen offentliggøres den 23. maj.
Dyk nærmere ned i data på de forskellige artikler nederst i artiklen.
Born er den første elbil fra Cupra, og man kan kalde den en spansk udgave af Volkswagen ID.3 uden at komme galt af sted. Men Born er på flere måder sin egen. Designet er mere prangende, kabinen mere lækker og køreegenskaberne en tand skarpere.
LÆS OGSÅ | Cupra Born VZ spurter med 326 hk
Born fås med op til 231 hk, og den kommer med batteri på enten 58 kWh eller 77 kWh. Rækkevidden med sidstnævnte ligger et stykke over 500 kilometer.
Der er lige nu 217 eksemplarer af Born til salg på Bilbasen, og det billigste eksemplar, som stammer fra 2022, koster 224.800 kr.
Man kan ikke sige Ford Kuga uden at sige plug-in hybrid. Da Ford i 2020 introducerede den nyeste Kuga som PHEV med 225 hk til cirka 270.000 kr., begyndte danskerne nærmest at hamstre Kuga.
Kuga er en rummelig, komfortabel og forholdsvis økonomisk plug-in hybrid med en elektrisk rækkevidde, som kan dække manges daglige kørselsbehov. Indretningen er spartansk, men Kuga PHEV er typisk veludstyret.
LÆS OGSÅ | Faceliftet Ford Kuga PHEV lander i Europa
Bilbasen har lige nu 295 annoncer for Kuga PHEV, og det billigste eksemplar er en hvid 2020-model med Titanium-udstyr, 115.000 km på tælleren og en pris på 195.000 kr.
Elbilen Skoda Enyaq, som har været på markedet siden 2021, er en af de sammenlagt bedste elbiler på markedet. Man får fornuft på mange måder, og man får god rækkevidde, meget plads og gode køreegenskaber. Det er ikke så underligt, at Enyaq er blevet populær.
LÆS OGSÅ | Video: 286 hk løfter Skoda Enyaq
Enyaq fås som “almindelig” crossover eller som Coupé, og som coupé er den ikke meget dyrere – og den har panoramaglastag som standard. Det største batteri har en kapacitet på 77 anvendelige kWh, og den stærkeste variant er RS med 299 hk (en opdatering har siden øget det til 340 hk).
403 Skoda Enyaq er der lige nu til salg på Bilbasen. En del af dem er Enyaq 50 med et lille batteri og en rækkevidde i omegnen af 350-360 kilometer. Det holder prisen nede, så modellen fås fra under 200.000 kr.
Skoda har ikke bare Enyaq med i finalen ved Årets Brugtbil 2024, men også tjekkernes nok mest kendte model er med: Octavia. Danskerne har elsket Octavia, som hatchback og stationcar, siden den første gang dukkede op i 1996. Rummelighed, fornuft og holdbarhed sælger.
Den nyeste Octavia er ikke så populær som de gamle modeller, da den kom samtidig med en bølge af elbiler. Men det trækker ikke noget fra, hvor god en bil Octavia er. Som plug-in hybrid fås den i to versioner, men den fås også med fornuftige diesel- og benzinmotorer.
På Bilbasen kan man finde annoncer for ikke færre end 723 Octavia, og den ældste er fra 2001. Det er den nyeste generation, introduceret i 2019, der med i finalefeltet.
Volkswagen ID.4 er søstermodel til Skoda Enyaq, og de har begge også et nært slægtskab med Cupra Born, så man kan roligt sige, at VW-koncernen dominerer feltet til Årets Brugtbil 2024.
LÆS OGSÅ | 340 hk og træk på alle fire i VW ID. Buzz
ID.4 fås i en lang række udgaver med motorydelse fra 148 op til 299 hk (øget til 340 hk i 2023-opdateringen), og der er batteristørrelser fra 52 kWh op til 77 kWh. Den mest almindelige i Danmark er udgaven med 77 kWh, der er kombineret med en elmotor ved baghjulene med 204 hk.
Man får en stor, rummelig og komfortabel elbil med ID.4, og priserne er på et meget overskueligt niveau. Der findes lige nu 473 eksemplarer til salg, og den billigste udgave koster 183.700 kr.
Antal til salg 241
Tidligere ejere rating 4,8/5
Reservedelsprisindeks –
Serviceprisindeks 91 (58 High, 2022)
Billigste brugtbil til salg 218.000 kr (2022, 58 High, 31.000 km)
Gennemsnitspriser 261.000 kr (afrundet)
Liggetider: 36 dage
Prisudvikling i 2024 – 8,8%
Antal til salg 346
Tidligere ejere rating 4,4/5
Reservedelsprisindeks 102 (2,5 PHEV CVT, 2021)
Serviceprisindeks 104 (2,5 PHEV CVT, 2021)
Billigste brugtbil til salg 194.900 kr (2,5 PHEV CVT, 2021, 154.000 km)
Gennemsnitspriser 291.000 kr (afrundet)
Antal dieselbiler til salg 11
Antal benzinbiler til salg 0
Antal elbiler til salg 0
Antal PHEV til salg 335
Liggetider: 52 dage
Prisudvikling i 2024 – 14.9%
Antal til salg 418
Tidligere ejere rating 4,8/5
Reservedelsprisindeks –
Serviceprisindeks 99(50iV, 2021)
Billigste brugtbil til salg 214.800 kr (2021, 50iV, 28.000 km)
Gennemsnitspriser 338.000 kr (afrundet)
Liggedage 38
Prisudvikling i 2024 – 6,9%
Antal til salg 319
Tidligere ejere rating 4,5/5
Reservedelsprisindeks 111
Serviceprisindeks 108
Billigste brugtbil til salg 154.900 (2019, 1,6 TDi 115 DSG, 171.000 km)
Gennemsnitspriser 229.000 kr (afrundet)
Antal dieselbiler til salg 92
Antal benzinbiler til salg 169
Antal plug-in hybrider til salg 59
Liggetider: 48 dage
Prisudvikling i 2024 1,6%
Antal til salg 531
Tidligere ejere rating 4,7/5
Serviceprisindeks 100 (Pure, 2021)
Billigste brugtbil til salg 212.000 kr (2021, 44.000 km)
Gennemsnitspriser 319.000 kr (afrundet)
Liggetider 40 dage
Prisudvikling i 2024 – 5,8%
Cupra Born (kr/km el) – 2.29 (58 High, 2022)
Ford Kuga (kr/km) – 2,81 (2021, 2,5 PHEV CVT, 2021) –
Skoda Octavia (kr/km) – 2,45 (2021, 1,5 TSi 150) –
Skoda Enyaq (kr/km el) – 2,68
VW ID.4 (kr/km el) – 2,72
TCO’en indeholder omkostninger til afskrivning, finansiering, forsikring, service, ejerafgift, kørsel (benzinpris: 15,50 kr, dieselpris: 14 kr, 2,43 kr/kWh ). Løbetid for finansiering: 84 mdr med 20% udbetaling, effektiv rente: 5,5%, billån indfries efter 48 mdr, bil sælges i ren handel. Forsikringstager bosat i 5000 Odense C, 41 år, elitebilist.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.