Salget af kinesiske elbiler brager frem i Danmark
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Efter sommerferien er der premiere på en helt ny Peugeot 3008 og den første elektriske E-3008. Første billeder viser fastback-design og det nye interiør.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Den næste Peugeot 3008 er en bil, der får alle i den gigantiske Stellantis-koncern til at holde vejret. Det er ikke designet, men platformen til elbiler, der gør den franske model ekstremt spændende: Ny E-3008 er den første model i Stellantis med den nye STLA-platform, som bliver kernen i nye biler fra så forskellige mærker som Alfa Romeo, Citroën, Dodge, DS, Jeep, Opel, Peugeot og flere til i det kommende årti.
STLA-platformen kommer i varierende størrelse – Small, Medium, Large og Frame (chassisramme) – og den nye E-3008 introduceres på Medium-udgaven, som er skabt til biler med en akselafstand mellem 2,7-2,9 meter og en totallængde på mellem 4,3-4,9 meter.
At dømme efter de første billeder af en kamufleret E-3008, som Peugeot har frigivet, holder den nye model sig i nærheden af den nuværende 3008‘s længde på 445 cm, men designet tager en ny retning. E-3008 ligner en høj fastback mere end en SUV – en forhøjet udgave af 408. Om det kommer til at koste plads i kabine og bagagerum, er for tidligt at sige, men skulle det ske, vil der være en ny 5008 til folk med behov for mere plads.
Peugeot E-3008’s STLA Medium-platform giver mulighed for forskellige batteristørrelser op til 98 kWh. Standard-udgaven af batteripakken giver en rækkevidde over 500 kilometer, mens Performance-versionen skulle være god for mere end 700 kilometer.
Hvor E-3008 lander i forhold til rækkevidde, får vi svar på ved premiere i september, for de oplyste tal er rækkevidden i bedste fald for alle biler lavet på platformen. I september får vi også svaret på, hvor kraftige elmotorer E-3008 får – og her giver generelle data for STLA Medium også kun et delvist indblik: Med en elmotor (ved forhjulene eller baghjulene – i E-3008 forventer vi, den sidder ved forhjulene) vil ydelsen være mindst 218 hk, mens den med to motorer (en for, en bag) kan være op til 388 hk.
Den nye generation 3008 viser allerede nu sit interiør. Den nye model bliver første Peugeot, hvor digital instrumentering og infotainment “smelter” sammen, som vi kender det fra BMW og Hyundai. Peugeot bevarer sit I-Cockpit-design, hvor man kigger over toppen af rattet for at se instrumenteringen, og heldigvis er der en ekstra touchscreen lige til højre for rattet (som i 308/408) til klimaanlæg med videre, og der er genvejsknapper i den svungne midterkonsol til køreindstillinger, varme i bagruden og flere andre funktioner. For første gang hos Peugeot er der også touch-knapper i rattet (det kan være både godt og skidt).
Stellantis har ikke talt meget om, hvad der skal ske med biler med forbrændingsmotor i forhold til de nye platforme. Men STLA-platformene er fleksible, og platformen kaldes fleksible og i stand til at ramme “multi-energi”. Det tyder på, at en bil som 3008 også i den nye generation, og på STLA-platformen, vil komme med forbrændingsmotor i et eller andet format – hybrid eller plug-in hybrid.
Brugt Peugeot 3008 til salg på Bilbasen
Se flere brugte Peugeot 3008 til salg på Bilbasen lige her
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
Opel har løftet sløret for mere information om den nye Frontera. Som elektrisk Frontera Electric kommer den med 300 eller 400 km rækkevidde, og i Tyskland vil priserne starte fra under 220.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.