Ny el-crossover: MGS5 klar mod Renault Scenic E-Tech og Skoda Elroq
Bilbasen har allerede afsløret designet på efterfølgeren til Danmarks billigste elbil, MG ZS EV. Nu kommer der også langt flere fakta på bordet for afløseren, som hedder MGS5.
TEKST Zacharias Lund FOTO PR
Vi kørte sidste år topmodellen af Renaults nye kompakte SUV, Austral, der på daværende tidspunkt blev vurderet for dyr til det danske marked i en hybridversion med 200 hk. Austral er i stedet kommet til Danmark med færre hestekræfter. Priser er skarp for den 158 hk stærke Austral med trinløs CVT-gearkasse, og udstyrsniveauet er højt.
Austral glider ind i C-SUV-segmentet, hvor vi også finder den populære søsterbil Nissan Qashqai, ligesom storsællerten Ford Kuga og biler som Peugeot 3008, Seat Ateca og Hyundai Tuscon også at finde i klassen.
Vi har kørt den franske SUV med den “danske” motor. Den står allerede nu så ved de danske Renault-forhandlere. Hvorfor er den relevant, og kan den trække kunder fra den populære Kuga eller segment-kongen Qashqai? Det kan du læse om her.
I kampen om kunderne og en skarpere pris har Renault gjort det let for køberne at vælge, hvilket udstyrsniveau og hvilken motor de skal have. Der er nemlig kun et udstyrsniveau, Techno, og en motorvariant, 1.3-liters benzinmotoren med mild-hybrid-system, så man slipper faktisk for at vælge.
Det kan godt være en jungle at udvælge udstyrsniveauer og motorvariant, men det svære valg har Renault altså truffet for dig. Det er kun en god ting.
Den ene udstyrsvariant man kan vælge i Danmark er ganske attraktiv og veludstyret. Renault har ramt ret præcist i forhold til, hvad danskerne primært ønsker sig, når de vælger nye biler.
Af standardudstyr finder man blandt andet adaptiv fartpilot, LED-forlygter, bakkamera, parkeringsassistent, skiltegenkendelse og automatisk klimaanlæg med to zoner.
I interiøret finder man det velfungerende OpenR-infotainment system, der byder på en 12″ infotainmentskærm og en 12,3″ digital førerskærm, hvor Google Maps er fuldt integreret. Det er samme opsætning, som man finder i Renault Megane E-Tech. En opsætning og et styresystem, der fungerer ganske upåklageligt. Overordnet er det intuitivt og let at bruge.
I forhold til komfort i kabinen får man blandt andet el-justerbart førersæde, varmet i læderrattet og kunstlæderindtræk. Generelt er kvaliteten i kabinen tilfredsstillende, men hård plast er fortsat er at finde, når man bevæger sig rundt i kabinen.
Austral Techno har store hjul som standard. Hvor mange konkurrenter kører på 17″ fælge som standard, har Austral 19″ alufælge uden merpris.
Under kølerhjelmen finder man en 1.3-liters benzinmotor, der i samspil med en lille elmotor producerer 158 hk og 270 Nm. Hvorvidt man kan kalde det et rigtigt mild-hybrid-system, er måske så meget sagt, men i opstart og ved acceleration bidrager den lille elmotor og batteriet på 2 kWh med et boost på 6 Nm.
Det er samme opsætning man finder i søsterbilen Nissan Qashqai, hvor den fungerer ganske fint, hvilket langt hen ad vejen er samme historie i Renault Austral.
Man kan i Danmark kun få Austral med en automatisk, trinløs gearkasse, der i samspil med det milde hybrid-system virker velfungerende og som en interessant kombination.
Trods samme platform som Nissan Qashqai har Renault Austral øget længden med 8,5 cm, hvilket giver mere plads i kabinen. Pladsen på bagsædet er forøget med små 0,5 cm i forhold til forgængeren, Kadjar, men ikke desto mindre er pladsen faktisk god, og kabinen føles rummelig.
Bagagerummet byder på 487 liter, og med sæderne slået ned får man 1525 liter. Man får altså lige 20 liter mere bagagerum end i søsterbilen Qashqai.
Et andet sted hvor Austral virkelig har et es oppe i ærmet, er i forbindelse med trækkrogen. Austral må nemlig trække 1800 kilo på krogen, hvilket er over gennemsnittet i klassen.
Det første man bemærker, når man sætter i gang i Austral er, hvor stille den er. Det er samme oplevelse man får i Nissan Qashqai, der altså bevidner om, at de har ramt et eller andet rigtigt med platformen og motoren.
At kalde Austral, og Nissan Qashqai for den sags skyld, for mild-hybrider er en underlig konstellation. Det virker mest af alt som en rendyrket benzinbil, hvilket det i sidste ende også er. Opstarten fra 0 km/t er ikke udpræget elektrisk, og ved acceleration er de 6 Nm ikke til at mærke. Med andre ord kører den altså mest af alt som en benzinbil og en ganske velfungerende en af slagsen.
LÆS OGSÅ | Småt med nyheder i faceliftet Renault Arkana
Den lille trecylindrede 1.3-liters benzinmotor virker hverken forpustet eller træt, når man træder ned på speederen. Med tanke på at det ikke er en sportslig bil, virker accelerationstiden fra 0 til 100 km/t på 9,7 sekunder og topfarten på 175 km/t passende.
Hvad der dog virker en smule mindre passende er, at man ved rattet finder skifepaler. En feature man nok godt kunne være foruden, hvis du spørger mig.
Renault Austral har det såkaldte ‘Multi Sense’, hvor bilen kan indstilles i fire køreindstillinger: Comfort, Eco, Sport og Perso. Dette sker fra knappen på rattet og ændres ved tryk, hvortil stemningsbelysningen ændres alt efter, hvilket modi man vælger.
For blandt andet at skabe en følelse af dynamik ændres stemningsbelysningen til orange, når bilen sættes i ‘Sport’. Bilen tager lidt flere omdrejninger og trækker længere ud i gearene, men føles ikke tilnærmelsesvis sporty, hvilket man heller ikke kan forvente.
Hvor den dog skinner, er i ‘Comfort’. Den kører bekvemt, og stilheden i kabinen brydes minimalt af vindstøj og dækstøj. Her køber jeg præmissen om, at det er en hybrid.
Økonomisk er den også, da det anslåede forbrug er på 16,1 km/l, hvilket er ubetydelige 0,5 km/l mere end Nissan Qashqai. En sjov feature er den grønne score man på baggrund af sin kørsel får, når man parkerer sin bil efter en tur. Hvorvidt det præger en til at køre grønnere, skal jeg ikke kunne sige.
Det, der fældede topmodellen med ægte hybriddrift og 200 hk var, at den var prissat alt for højt og dermed blev ukampdygtig på det danske marked. Med denne Techno-udstyrsvariant og den udvalgte motor rammer Renault en skarpere pris på 374.990 kr. Til den pris får man en veludstyret og komfortabel kompakt-SUV, der bestemt er kampdygtig i segmentet af C-SUV’er.
Udover standardudstyret kan man tilvælge tre ekstraudstyrspakker. Vil man for eksempel gerne have panoramatag og tagræling, skal man vælge ‘Pack look’, der koster 10.500 kr.
LÆS OGSÅ | En sidste krampetrækning fra Renault Clio
Ønsker man 360 graders kamera, automatisk parkering og el-foldbare sidespejle, skal man vælge pakken ‘Pack premium city’, som koster 13.500 kr. Det kræver dog, at man tilvælger pakken ‘Pack security’, der føjer udvidet blind vinkel-system og sikker udstigning til bilens udstyrsliste. Denne pakke koster 7.000 kr.
Af andet relevant ekstraudstyr kan man tilkøbe en elektrisk bagklap for 5.000 kr. Noget der med god grund kunne være inkluderet som standardudstyr på Techno-varianten – for at fuldende listen.
Der er mange ting, der taler for at vælge Renault Austral. Det er overordnet en veludstyret bil, der kører komfortabelt, og ligesom Nissan Qashqai opleves kabinen støjsvag og rummelig.
Prismæssigt lægger den sig i den billigere ende af feltet, hvor den placerer sig pænt i hælene på Nissan Qashqai og et stykke længere nede end de nærmeste konkurrenter. Man får rigtig meget for pengene, og skal man op og have samme udstyrsniveau i de omkringliggende konkurrenter, er Qashqai 10.000 kr. og Hyundai Tuscon 15.000 kr. dyrere.
Kabinen er veludført, designet fungerer og i samspil med en støjsvag drivlinje er komforten god. Det samme er også at sige om køreegenskaberne, der ikke bærer præg af dynamik eller sportslighed, men nærmere af bekvemmelighed og komfort.
Hvor Austral også har en god chance er i kraft af trækkapaciteten. Den kan trække 1.800 kilo og dermed en pænt stor campingvogn.
Du kan allerede nu bestille og konfigurere din Austral på Renaults hjemmeside, og Renault forventer at kunne levere bilerne inden for 10 uger. Renault forventer at salget af den kompakte SUV runder 600 biler i løbet af 2023, og importøren har allerede nu 250 forudbestillinger.
De første udgaver af Austral er allerede kommet ud til de danske forhandlere, så man kan opleve og testkøre den nye Renault allerede nu.
SPECIFIKATIONER
Renault Austral 1,3 Mild Hybrid Techno
Motor: R3, 1.333 cm3 + elmotor
Ydelse: 158 hk/ 270 Nm
0-100 km/t: 9,7 sekunder
Tophastighed: 175 km/t
Forbrug: 16,1 km/l
CO2-udledning: 141 gram/km
Mål (L/B/H): 451/184/164 cm
Køreklar vægt: 1.464 kilo
Bagagerumsvolumen: 487-1.525 liter
Pris: 374.990 kr.
Bilbasen har allerede afsløret designet på efterfølgeren til Danmarks billigste elbil, MG ZS EV. Nu kommer der også langt flere fakta på bordet for afløseren, som hedder MGS5.
Den nye Kia EV3 med 604 kilometer rækkevidde og Prestige-udstyr til spotpris på privatleasing: 1.495 kr. om måneden i 36 måneder. Man skal bare være klar til høj engangsydelse.
Hvert år findes Årets Bil i Danmark og Årets Brugtbil – og i samme genre kåres Årets Varebil. I 2025-kåringen er et meget varieret felt kogt ned til fem modeller.
XPeng G6 har kun været på markedet i Danmark siden august, men nu er den model forældet. I Kina har XPeng præsenteret en G6 med hurtigere opladning, designændringer og mere lækkert interiør.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.