juni 1, 2024

Første tur: Er Cupra Tavascan den frække fætter, man forventer?

Endelig er den her, Cupra Tavascan. En bil, der så gerne vil være det flabede og flamboyante alternativ til Skoda Enyaq og VW ID.4. Læs om det lykkes, når vi kører den første tur i spanieren.

TEKST Simon Hallenslev FOTO Cupra PR

Bilbasen var inviteret til Barcelona af Cupra Danmark

Som hullede jeans på en direktionsgang med pressefolder og manchetknapper søger Cupra at adskille sig fra sine ordentlige fætre og kusiner fra Audi, Skoda og VW. Skal man tro spanske Cupra selv, gøres det ikke kun kobberdetaljer og lysende logoer. Det gøres også med kant og køredynamik.

Indtil videre har det virket meget fint. Cupra har fuld fart på med over 230.000 solgte biler i 2023, og den nye Tavascan er guldfuglen, der skal opretholde kadencen. Platformen, den er bygget på, er den samme som Audi Q4 e-tron, Skoda Enyaq samt VW ID.4 og ID.5.

Set i silhouet kan de designmæssige finurligheder ikke skjule, at Tavascan er nært beslægtet med de førnævnte modeller. Hvad med bag facaden? Det ser jeg nærmere på, når jeg kører den første tur i den nye Cupra Tavascan.

Lad os få designet af vejen

Man har gjort, hvad man kunne, for at få Tavascan til at skille sig ud. Det må man give Cupra. Selvom ophavet sagtens kan anes, så har designerne fået frit slag, og som den holder klar til test i Barcelona, ligner den til forveksling den konceptbil, verden fik at se på Frankfurt Motor Show tilbage i 2019.

Snuden ligger lavt, og de kantede linjer, der omkranser grillen, skaber et stort spansk gab. De smalle LED-forlygter er også velsignet med trekanter, der matcher logoet, som, foruden at være kobberfarvet, også er baglyst. Ingen er i tvivl om, at dette er en Cupra.

Bagenden har også fået lidt banjo. Her ses en stor diffuser og højt monterede LED-baglygter, der samles i en lysende stribe over hele bilens bagende. I midten er et klassisk emblem skiftet ud med et rødt lysende Cupra-logo lidt á la det, man så på Dodge Viper.

De flamboyante former giver Cupra Tavascan en smule mere udvendig fylde end ID.5, som den deler mangt og meget med. Den måler 464 cm i længden, 186 i bredden og 159 cm i højden, mens akselafstanden er uændret 276 cm. Vigtigere er dog, ifølge Cupra, at Tavascan kører på en 15mm lavere undervogn, end platformen ellers foreskriver i standard trim.

Hvordan er kabinen?

Præcist så flamboyant som det udvendige design. Kobber er blevet mærkefarven for Cupra, og de kommer i seriøse problemer, hvis kunderne skulle gå hen og blive trætte af det. Kobberfarven fylder i dørsiderne, instrumentbordet og rattet, så den skal man kunne lide.

Det er dog alligevel ikke kobberdetajlerne, der løber med opmærksomheden. Det er formgivningen af instrumentbordet, der mest af alt minder om den omdiskuterede, men livreddende, Halo fra Formel 1. Det er modigt, men det skaber en fed effekt, hvor fører og forsædepassager får hver sit dedikerede cockpit.

Der sker meget i kabinen, og her får Tavascan sine VAG-beslægtninge til at ligne leverpostejsmadder med rødbede på. Den markante formgivning hæmmer adgangen til trådløs mobilopladning og opbevaring, men intet er gratis. Kabinekvaliteten fremstår høj til gengæld høj, og det meste af kabinen er pakket ind i bløde materialer, som består af forskellige syntetiske og genbrugte materialer.

Infotainmentskærmen måler 15” præcist som den, man finder i den nye VW ID.7, og er således et par tommer større end det, ID.5 hamler op med. Her er permanente bjælker i skærmens top og bund, så man altid kan tilgå klimaanlæg og assistentsystemer. Frakoblingen af hastighedsadvarslen er eksempelvis kun to lette tryk væk.

Systemet er nydeligt og hurtigt responderende. Det er ikke perfekt, og bevæger man sig dybere ned i undermenuerne, kan man godt fortabe sig. Rattet er også udstyret med touch-knapper på rattet, der bare er mere bøvlede at betjene end fysiske. Fra ID.5 har Tavascan også arvet de to knapper til sideruderne og en ‘Rear’-knap, til hvis bagruderne skal betjenes.

Hvordan kører den så?

Cupra har faktisk fået lov til at pille en smule ved opsætningen. Noget, der skal sikre, at den kendte VW-batteripakke på 77 kWh med dertilhørende 340 hk fra VW-elmotorer får tilført mere legesyge.

På den catalanske testrute, der blandt andet byder på snoede bjergveje, opfører Cupra Tavascan sig faktisk mere letbenet og agil end VW ID.5 GTX eller Skoda Enyaq Coupé RS. Det er ikke meget, men det er nok. Tyngden er der stadig, og den kan ikke løbe fra sin kampvægt på knap 2,3 tons, men bedre balance og et skarpere styretøj gør, at den føles lettere at smide ind i sving.

Når den skal ud af svingene igen, er det med en utvetydig potens med 545 Nm på bagakslen og 135 Nm på forakslen. Tavascan griber fat i asfalten på en måde, så man mærker de spanske ingeniørers arbejde med såvel chassis som de elektroniske stabilitetssystemer.

I Performance og Cupra-modus strammer bilen mærkbart op, og selvom bremsepedalen mangler sportslig kalibrering, er styretøj og speederrespons helt med. Heldigvis kommer sportsligheden helt uden at kompromittere den komfort, som må forventes af en familie-SUV med basis i en VW.

Selv på de 21” store alufælge, som testbilen Cupra Tavascan VZ er udstyret med, står undervognen med overhånden på ujævne veje. Kun de skarpeste ujævnheder finder vej til kabinen, men det er uden at give ubarmhjertige stød, og hvis man finder vej til motorvejen, er Tavascan en decideret komfortabel cruiser.

Priser og udstyr

Der er ingen danske priser klar på Cupra Tavascan endnu. Det ville dog undre mig meget, hvis den stak helt af fra det niveau, som VW ID.5 ligger for dagen. Modsat fætter VW har Cupra dog valgt at holde variant- og udstyrssammensætningen så simpel, som muligt. Det gør kunderejsen lettere og leveringstiden kortere, siger Cupra.

Tavascan introduceres i to varianter: Topmodellen VZ, som står til test i Barcelona, samt Endurance. Begge er udstyret med 77 kWh batteri som kan lades med 11 kW DC og lidt uimponerende 135 kW AC.

Edurance er den billige variant af de to, da denne nøjes med én elmotor på bagakslen og 286 hk med en rækkevidde på op til 568 km. VZ har firehjulstræk, 340 hk og en rækkevidde på op til 522 km. Som standard får den udstyr som LED-Matrix forlygter, 20” alufælge, ambientebelysning og et velspillende Sennheiser-lydanlæg. Disse lækkerier skal tilkøbes til Endurance med en Immersive-pakke.

Derudover fås tre pakker, Adrenaline, Extreme og Winter. Disse kommer med goder som 21” fælge, head-up display, panoramaglastag og ventilerede skålsæder foran. Vinterpakken er særligt relevant på dansk grund, da denne giver varmepumpe, varme i alle fire sæder og varme i forruden. Flere krydser kan ikke sættes på ekstraudstyrslisten, og det gør beslutningsprocessennoget nemmere.

Den frække fætter

Cupra vil så gerne være den frække fætter, og med Tavascan kommer de i mål. Tavascan er ikke for alle, og det markante design indvendigt såvel som udvendigt vil dele vandene. Det er dog præcist, som Cupra selv forventer. De ser deres kundegruppe som yngre og mere progressive end dem, der drikker automatkaffe hos Skoda-forhandlerne. De spiller padel, drikker maté og skal have mere spræl i carporten.

Hvor mange af de danske kunder, der føler sig progressive nok, vil tiden vise. Efter mit første møde med Cupra Tavascan vil jeg dog mene, at den faktisk tilfører kant til den populære platform, som Audi, Skoda og VW også bygger på. Der skal nok være nogen, der vil have mere humør, kobber og dynamik, og jeg glæder mig til at se den på de danske veje til sensommeren.


SPECIFIKATIONER

Cupra Tavascan VZ

Motor: Elektrisk (bag)
Batteri: 82 kWh (77 kWh netto)
Ydelse: 340 hk / 545 Nm
0-100 km/t: 5,6 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Rækkevidde: 522 km
Ladekapacitet: 135 kW
Forbrug: 16,5 kWh/100 km
Mål (L/B/H): 464/186/159 cm
Køreklar vægt: 2.273 kg
Trækvægt: 1.400 kg
Bagagerumsvolumen: 540 liter
Startpris: Kendes ikke

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Find brugte Cupra til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS