Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST OG FOTO Morten Bek
Opel har en lang tradition for modeller med ekstra spræl. Især forkortelserne GSi og OPC er noget, der kan få Opel-folk til at lyse op, men Opel har glemt at vedligeholde det sprælske. Siden Corsa OPC, en bølle med benhård affjedring, sylespidst styretøj og helt op til 210 hk har der været lukket ned for det sjove.
Opel har fået gejsten tilbage som en del af det verdensomspændende, og med gejst genopstår det sprælske. Denne gang er titlen ikke GSi eller OPC, men GSe. Grand Sport electric. Electric fordi GSe-mærkatet kun hæftes på biler, der er elektrificeret.
LÆS OGSÅ: Opel Grandland får én med GSe-tryllestaven
Første skud på GSe-stammen er SUV’en Grandland GSe og Astra GSe som hatchback og stationcar. Den første 100 procent elektriske GSe er ikke klar endnu, og hvis ikke det bliver den nye elektriske Astra, der får GSe-mærkatet, sker det helt sikkert i 2025 med den nye crossover Manta. Inden vi kommer for langt ind i fremtiden, tager vi Første tur i Grandland GSe.
Et godt spørgsmål, selv om jeg må sige, at Grandland GSe er mere end det, man kan se under motorhjelmen. Der er en 1,6-liters turbobenzinmotor med 200 hk, men der er også to elmotorer. Der er en ved forakslen, som yder 110 hk og en ved bagakslen, som kan lægge 113 hk i puljen. Det sker forskudt og aldrig helt på samme tid, det med ydelsen fra alle tre motorer, så den samlede ydelse er ikke 423 hk, men 300 hk.
Det er to trin frem og et tilbage. Grandland har allerede tidligere været udstyret med lige præcis den drivlinje. Den samme, der til tider findes på modelprogrammet for Peugeot 3008. Det var før 2021, hvor Grandland fik et facelift og mistede X-tilføjelsen i navnet. Nu er drivlinjen tilbage, og med tilpas afstand til 2021 kan Opel næsten lade som om, de 300 hk er en nyhed og kun en GSe-ting.
LÆS OGSÅ: Astra GSe indleder sportslig strøm hos Opel
Der er et batteri, så det er muligt at tilbagelægge kortere eller lidt længere afstande på strøm. Grandland GSe har et batteri på 14,2 kWh, og en optimistisk WLTP-måling siger op til 63 kilometer el-kørsel på en opladning.
Grandland GSe kan sparke fra sig, som 520 Nm fra hybridsystemet og firehjulstræk er indikatorer for. Med strøm på batteriet og Sport trykket ind som køreindstilling, tager det bare 6,1 sekunder fra 0-100 km/t. Toyota RAV4 Plug-in Hybrid med 306 hk er et splitsekund hurtigere, gør det på 6 sekunder rent. Hyundai Tucson PHEV med 265 hk er i en lavere liga med 8,2 sekunder.
Har du set en ny Grandland med Ultimate-udstyr, har du allerede været med på meget af GSe-rejsen. GSe har selvfølgelig den forventelige samling logoer (i en hidsig farve), og så har den unikke sorte 19” alufælge, sort Opel-logo, som med den kulør bliver usynlig i Vizor-grillen, som Grandland fik ved faceliftet og krigsmalingen med sort motorhjelm.
LÆS OGSÅ: Manta er tilbage! Opel viser sin elektriske fremtid
Det får Grandland til at fremstå som et tvivlsomt stylingprojekt, når det sorte brager sammen med testbilens hvide lakering. Opel lakerer dog motorhjelmen i bilens primære lakering, med mindre man betaler 5.000 kr. for den sorte, så problemet løser sig selv.
Kabinen viser en fremskreden alder. Faceliftet var et forsøg på at give Grandland samme udtryk som Mokka og nu Astra, med digital instrumentering og infotainment på samme aflange “mur”, men det er ikke helt gået til held. Infotainmentsystemet med 10” touchscreen er forældet og skærmen ikke helt integreret i den store konsol.
Det er meget sigende, at jeg på turen rundt ved Malaga er nødt til at køre med en Android-telefon tilsluttet med kabel for at blive vist rundt på ruten. Selv Opel stoler ikke på bilens egen navigation.
GSe-sæderne er et højdepunkt i en kabine, der har den bedste tid bag sig. Materialerne er triste og simple, selv om betrækket på sæder og rat hiver stemningen op. Men sæderne. Store og med perfekt sidestøtte og rigtig god lændestøtte.
LÆS OGSÅ: Første tur: Stabilitet og gode takter i ny Opel Astra
Der hvor Grandland GSe slet ikke er som andre Grandland-modeller, er i undervogn og styretøj. Opel er tilbage som sprælsk. I hvert fald så godt, som det lader sig gøre at presse en Grandland til at være sprælsk.
Der er mere til Grandland GSe, end man kan se. Opel har bestemt, at GSe-modellerne skal yde flere kræfter, have et sportsligt design – og en dynamik, der er skruet op. Det kommer ikke til at gå som med gamle dages Astra OPC og Corsa OPC, som var et par bryske typer med skarpt styretøj, tør og hård undervogn og en masse kræfter ført til nogle fordæk, som måtte kæmpe for at holde på gummiet.
Sådan er der ingen, der gør det mere. GSe skal balancere mellem komforten og sporten, og derfor har GSe’erne nye Koni-støddæmpere med to kamre, så dæmpningen tilpasses de ændrede frekvenser, sving og kørestil fører til, selv om dæmperne er helt passive – det er fysikken, ikke strømmen, der ændrer dæmpningen. Når man vil køre dæmpet og roligt, er komforten høj, og når man så fristes til at tage svingene hurtigt, tilpasser dæmperne sig.
LÆS OGSÅ: Når enden er god for Opel Astra
Opel nøjes med 11 procent stivere fjedre i forhold til en Grandland PHEV med 225 hk, men de har også skruet på styringen, så det hele hænger sammen. Styretøjet er 9 procent hurtigere, når man drejer på rattet, og udslagene omkring midterstillingen føles mere kontante, fortæller Dr. Christian Hartweg, der er ansvarlig for chassisudvikling.
Både og. Grandland GSe er en besynderlig skabning. Lidt af en Frankenstein, som Opel har moslet med og har insisteret på at sende på markedet som mere sportslig. De gange jeg har testet Grandland, og det er både som PHEV, med dieselmotor og med benzinmotor, har jeg ikke fundet en sportslig side af SUV’en.
Jeg husker og Grandland X før faceliftet som PHEV med 300 hk, og den var primært hurtig, sekundært komfortabel og meget længere nede på listen glad for sving. Jeg kan ikke se den mindste grund til at gøre det anderledes. Jeg forestiller mig, der er kunder til en PHEV fra Opel med 300 hk, men ikke pakket ind i en SUV med et design, som er mere mildt, end det er muskuløst. Heller ikke med et hurtigt styretøj og en stivere affjedring.
LÆS OGSÅ: Her er den helt elektriske Opel Astra
Det er så mærkelig en kombination, at det ikke giver mening, at aggressiv kørsel på nogle af de fine spanske bjergveje accepteres af Grandland GSe. Mere end det. Den lægger op til det, for mens affjedringen er hårdere, er den ikke stiv. Koni-støddæmperne har det i sig med sine to oliekamre til at forhindre krængning, men også holde komforten rimelig.
Som dæk har Opel valgt allroundfokuserede Michelin Primacy og ikke et mere dynamisk rettet dæk. Jeg er overrasket over, at det ikke hurtigt ender i understyring og søgen mod modsatte vejbane, når Grandland GSe bliver pisket. Den holder på, og styretøjet er, som Opel lægger op til, hurtigere og mere “solidt”.
LÆS OGSÅ: Farvel til Opels store bløde hat
Der er masser af styrke i drivlinjen, hvor de to elmotorer i 4WD-indstillingen hjælper til hele tiden. Grandland GSe er en hurtig SUV, når man vælger den rigtige køreindstiling. Også ret hurtig, når den kun kører på strøm.
GSe-teamet er på rette vej med de smarte støddæmpere, stivere affjedring og mere aktive styretøj. Men at Grandland GSe er en af de første, forstår jeg ikke. Den er ikke så moderne som en Kia Sportage eller en Hyundai Tucson, og hvis det bare er ekstra hestekræfter, man som kunde søger, får man med Grandland GSe en SUV, der kun er rimeligt komfortabel. Ikke så komfortabel som en Grandland PHEV med 225 hk.
Opel har de første Grandland GSe i Danmark i marts, og metallak og den sorte motorhjelm er de eneste ting, der kan tilkøbes. Sportssæderne, 180 graders frontkamera, adaptiv fartpilot, nøglefri betjening og elektrisk bagklap er standard.
Prisen er 524.990 kr., og den kan forklares med en motorydelse på 300 hk og et komplet standardudstyr, men prisen er for høj. Vælg en Grandland PHEV med 225 hk og Ultimate-udstyr, der kun er en masse pynt og et 180 graders frontkamera for at matche GSe-udstyret, og din udskrivning er lige præcis 100.000 kr. lavere.
LÆS OGSÅ: Test: Hold turen kort i Opel Combo-e
Jeg er helt med på, at Hyundai Tucson PHEV og Kia Sportage PHEV mangler 35 hk, og at de koreanske plug-in hybrider ikke helt føles som biler med 265 hk. Men de er hurtige på et passende niveau, og de har, som Grandland GSe, firehjulstræk. Tucson med N Line-udstyr og Sportage som GT-Line hylder også det sportslige og har rigtig meget udstyr.
Kia Sportage PHEV GT-Line ligger på 449.900 kr., men det er nok især Hyundai Tucson PHEV N Line, der viser, at Grandland GSe burde skæres i prisen: 416.995 kr. Ikke bare er der 108.000 kr. mindre på spil, men Tucson har også mere udstyr. Mere sikkerhed, mere komfort, flere lækkerier.
Grandland GSe er lige så besynderlig, som den lyder til at være, før man kører den. Besynderligt dynamisk i forhold til en almindelig Grandland – og en besynderlig opgradering af en SUV, der ikke længere føles helt frisk. GSe viser en gejst hos Opel, vi har savnet, men Grandland er ikke det rigtige sted at starte.
(Grandland en del af en GSe-trio, der introducerer os for den elektriske sportslighed. Astra GSe og Astra GSe Sports Tourer er de to andre, og dem kan du læse om senere på ugen i en anden artikel)
SPECIFIKATIONER
Opel Grandland 1,6 GSe
Motor: R4, 1.598 cm3 + el
Ydelse: 300 hk/520 Nm
0-100 km/t: 6,1 sekunder
Tophastighed: 235 km/t
Batterikapacitet: 14,2 kWh
Rækkevidde på strøm: Op til 63 kilometer
Forbrug: 56 km/l
CO2-udledning: 27-28 gram/100 km
Mål (L/B/H): 448/190/161 cm
Køreklar vægt: 1.857 kilo
Trækvægt: 0 kilo
Bagagerumsvolumen: 390-1.528 liter
Pris: 524.990 kr. (Grandland fås fra 399.990 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke fastlagt
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke fastlagt
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.