marts 25, 2024

Første tur: Ny Suzuki Swift er et budgetvenligt afbræk fra elbiler

Billig og med et lavt forbrug. Opskriften på Suzuki Swift er den samme, som den altid har været, selvom den står i en helt frisk fjerde generation – og det er ret befriende.

TEKST Simon Hallenslev FOTO Suzuki PR

Bilbasen var inviteret til Bordeaux af Suzuki Danmark.

De små minibiler bliver aflivet på stribe. Senest har vi på overraskende vis sagt farvel til Fiesta efter 47 år. Masseaflivningen er dog ikke ensbetydende med et behov, der er forsvundet. I hvert fald ikke i Danmark, hvor vi efterspørger fortsat små, billige biler. Også på benzin.

Suzuki Swift går mod strømmen. I den spritnye fjerde generation fås 3 elektriske hk fra et mildt hybridsystem som eneste strømføring, mens en ny 3-cylindret benzinmotor reelt klarer ærterne. Forbruget er lavt, og det samme er prisen, præcist som det forventes af Familien Danmark i den fortsat populære B-klasse.

I fransk forårsvejr stævner jeg ud i den nye Swift og ser, hvad den japanske budgetbasker kan.

Hvad er det?

Ja, hvad er det? Jeg kunne sagtens sige en ting eller to om det udvendige design, men det lader jeg være op til øjnene, der ser. I stedet kan jeg berette om en ny Suzuki Swift, der er vokset forbløffende lidt fra forgængeren. 

Akselafstanden, bredden, højden og selv bagagerummet er nøjagtigt de samme dimensioner, som det ses i tredje generation. Kun længden er vokset med minimale 1,5 cm.

Det lugter af, at platformen er genbrugt – og det er den. Det ændrer dog ikke på, at fjerde generation Suzuki Swift er en ny bil. Både karosseri og undervogn er opdateret, afstivet og strammet op sammenlignet med forgængeren, mens motoren er en nyudviklet 3-cylindret sag.

Det milde hybridsystem er det samme, som der sidder i øvrige Suzuki-modeller. Æren for forbedringen i økonomi og udledning skal således ikke tilfalde elektriciteten, men i stedet den nye motor og bedre aerodynamik. Swift kører nu 22,7 km/l med en CO2-udledning på 98 g/CO2 pr. Det er forbedringer på henholdsvis 7 og 8 procent og ikke så ringe endda.

Ser man på den populære klasse af minibiler, B-klassen, så bliver det ikke meget bedre. Her sniger Swift sig med ny motor op omkring Toyota Yaris Hybrid, der udleder 87 g/CO2 pr. km. Og den er, som navnet antyder, altså en regulær hybrid med batteri og ikke blot en 12V generator som i Swift.

Hvordan kører den?

Swift har alle dage været en køreglad bil. Med en opstramning af undervognen samt et nyt styretøj med Teflon(!) i ophænget for begrænset friktion, lover Suzuki en Swift, der er mere køreglad end nogensinde før. Kampvægten på bare 949 kg hjælper også på dette, og får de i alt 82 hk til at virke mere acceptable.

Påstanden afprøves på landevejene omkring vinlandet Margaux, hvor traktorer med værdifulde druer på traileren har sat præg på underlaget. Den grovhakkede asfalt afslører en undervogn, som ganske rigtigt er strammet op – måske også tanden for meget.

Suzuki Swift er en såkaldt verdensbil, bygget på budget til brug i New Delhi som Nykøbing Falster. Undervognen er derfor mere robust, end den er kompleks, og med en stram opsætning er der ikke meget, der maskerer skarpe ujævnheder. Man bliver rumlet godt rundt på ujævnt underlag.

På mere tilgivende underlag viser påstanden sig alligevel sand. Suzuki Swift er først og fremmest en ukompliceret og letkørt bil. Byder man den op til dans, kan Swift dog sagtens lokkes i en svingom, hvor fjervægt og uspoleret mekanik garanterer køreglæden. Det nye styretøj er godt vægtet med klar forbindelse til forhjulene.

I den forgangne Swift udgjorde motoren en del af legesygen, da der skulle høje omdrejninger til, før den vred sine begrænsede kræfter ud. Den nye motor er mere behersket i fremtoning og lydbillede men med mere moment samt en bedre gearing. Det føles mere voksent.

Apropos gearing, så kører testbilen med en manuel gearkasse, der også bidrager til køreglæden. Den er ikke kirurgisk skarp, men den er simpel og mekanisk. Senere kommer en CVT-gearkasse, der lanceres i de to højeste af tre udstyrsniveauer.

Hvordan er kabinen?

Markant forbedret; især på teknikfronten. For hvor man med en flittig sparekniv godt kunne bestille den forgangne Swift med CD-afspiller uden infotainmentskærm, så kommer den nu med 9” infotainmentskærm som standard. Her er også trådløs opkobling til Apple CarPlay og Android Auto.

Det hjemmegjorte system vinder ingen priser for brugervenlighed, men skærmen er klar i opløsningen og trykfølsomheden er høj. Med Apple CarPlay aktiveret er der ingen, der klager. Desuden er skærmen nu også placeret i den rette højde, modsat forgængeren, så øjnene ikke skal for langt fra vejen.

Ligesom forgængeren er der langt imellem paneler med blød plast, og det er ok, fordi det er en budgetbil. Der er dog gjort en del for design og opsætning, hvor man nu har et mere førerorienteret cockpit, en luftig udformning af instrumentbordet samt 3D-mønster i dørsiderne. Det giver lidt at kigge på og lidt at røre ved.

Da Swift som nævnt ikke er vokset, er pladsforholdene godt de samme med et bagsæde, der er udmærket uden at være imponerende. Imponerende er til gengæld den forbedring, man har fundet plads til i førerpositionen, da man sad lidt akavet bag rattet af tredje generation.

I den nye Suzuki Swift sidder man, som man skal i forhold til rat, pedaler og de øvrige af kabinens betjeningsmuligheder. Man sidder også godt selv på længere stræk, da sæderne nu er af en anden kaliber med betragteligt bedre støtte.

Priser og udstyr

Priserne på den nye Swift er ikke klar endnu, men alligevel gøres der plads til et velkvalificeret gæt fra de fine folk hos Suzuki. Det er deres klare forventning, at den nye Swift havner i prisniveau med sin forgænger, og altså et sted mellem 170- og 175.000 kr.

Hvis det holder, er det en flot pris. For udover en stor teknisk overhaling, kommer den nye Suzuki Swift også med en længere liste af standardudstyr. Den fine 9” skærm er standard sammen med bakkamera og P-sensor, nøglefri betjening, elruder bagtil, aircondition og aktiv fartpilot.

På sikkerhedsfronten får man nødbremse med genkendelse af fodgængere, cyklister og motorcyklister. Der medfølger også blindvinkelalarm, førerovervågning, vejbaneassistent, advarsel mod bagfrakommende trafik, LED-lygter og automatisk nedblænding af fjernlys.

Det er en en pæn pakke af sikkerhedssystemer, og størstedelen af dem er påkrævet med de såkaldte GSR-regulativer fra EU, General Safety Regulation, for juli 2024. Det er GSR, der gør bilproduktionen dyrere og derfor det, der er med til at aflive de billige minibiler.

Suzuki har volumen med sig som verdensbil. Der er solgt 44.000 af dem i Danmark og 9 millioner på verdensplan, og af den nye forventer Suzuki af sælge 2.000 om året herhjemme. Det er ikke utænkeligt, da B-klassen stadig er tredjestørst, og 97 procent af disse i 2023 var benzindrevne.

Den nye Suzuki Swift er en sjældenhed og et befriende afbræk til elbiler, der i stigende grad er computere på hjul. Swift har altid været en lille, billig og økonomisk bil på godt og på ondt, og skal man stadig bruge sådan en budgetbil, er den nye fjerde generation stadig relevant med en flot udstyrspakke samt lav pris og lavt forbrug.


Suzuki Swift

Motor: R3, 1.197 cm3
Ydelse: 82 hk / 111 Nm
0-100 km/t: 12,5 sek.
Tophastighed: 165 km/t
Forbrug: 22,7 km/l
CO2-udledning: 98 gram/km
Mål (L/B/H): 386/173/149 cm
Køreklar vægt: 949 kilo
Trækvægt: 1.000 kilo
Bagagerumsvolumen: 265-980 liter

Pris: Ikke oplyst
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.

Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS