Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Du vil bare ha’ den. Måske du har noget at bruge den til. To børn og køreture land og rige rundt. Måske du bare er dig selv – og en cykel, et sup-board eller en labrador (byt ud med egne aktivitetsredskaber og hunderacer). Måske du slet ikke har behovet. Du falder bare for den korte bus med den smilende front.
Efter 20 års procesarbejde og en årrække med at elektrificere er Volkswagen ID. Buzz nået til det punkt, hvor den ruller af samlebåndet i Tyskland. Den skal ud for at arbejde som familiebil, kørende image, hotelshuttle, surferslæde, pensionisttransport og alt derimellem.
LÆS OGSÅ | VW ID. Buzz er fantastisk, finurlig og fuldelektrisk
ID. Buzz er det moderne Rugbrød. Den retromodel Volkswagen skulle have satset pengene på i stedet for to ligegyldige Beetle-modeller. Fortiden kan Volkswagen ikke justere på, men tyskerne har markedet i sin hule hånd med ID. Buzz.
Lige dele fantastisk bil, charmerende type og moderne transportmiddel. Så tilgiver jeg, at det er to årtier siden, den første konceptbil – Microbus – gav smagen af friskt Rugbrød.
Alt i bilindustrien er hård business. Hvis nogen med økonomisk indsigt hos Volkswagen havde sagt, at en elektrisk minibus skulle slagtes for at give plads til endnu en elektrisk crossover, så var ID. Buzz aldrig kommet på gaden.
Den elektriske minibus har mere tung tradition hvilende på taget end de fleste andre biler. Originalen, startende allerede i 1949, er knuselsket og et symbol på Det Gode – fred, fordragelighed, omgængelighed.
LÆS OGSÅ | ID.7 – den første elektriske sedan fra VW
Men vent. Findes den moderne bus ikke allerede i form af den nye Multivan OG den klassiske Transporter/Caravelle? Rigtigt, men der findes også både en Tiguan og en ID.4. Transporter/Caravelle er vokset ud af danskernes garager, og når Volkswagen nu har sin MEB-platform til elbiler, hvorfor så ikke lave en kompakt retro-bus på el?
De skal til at smile mere hos Volkswagen. Bilerne, ikke de ansatte. Chefdesigner Jozef Kaban, tidligere chefdesigner hos Skoda, vil give bilerne en mere positiv attitude – et rarere, mere venligt design.
ID. Buzz stråler om kap med solen, smiler med sin dybe frontklap og den stærkt svungne kofanger. Selvfølgelig er der trukket så meget på Type 2-forfaderen, som remmer og tøj kan holde til, men der er ikke tale om overdrivelse eller gentagelse.
LÆS OGSÅ | VW ID.3 og ID Buzz på vej som GTX med 299 hk
ID. Buzz er moderne, fin, robust – og udstyret med et gigantisk VW-emblem, som kan tages af og bruges som frokosttallerken (nej, men det er så stort som sådan en).
Ikke kæmpe fan af det store smil og den stærke kontrast mellem Candy White og Lemon Yellow? – Vælg den kulsorte Deep Black den fine Bay Leaf. To-farvet lakering koster 22.300 kr., simpel metallak koster 12.800 kr., men sølvmetallak er standard.
Mens designerne har modstået fristelsen og har holdt sig fra retro-hjul i stil med pladefælge i krom eller hvid, så har ID. Buzz en ting, der åbenlyst er fra de gamle busser: Tre køleribber i bagstolpen. Som dengang den luftkølede boxermotoren skulle af med varmen. Elmotoren skal også have varmen reguleret, men ribberne er bare til pynt.
Den 471 cm lange ID. Buzz er den første ude fra fabrikken. Komplet med fem enkeltsæder og et bagagerum som SUV-ejere kan har i deres drømme: Næsten 1.200 liter med alle sæder i brug. Det er et tal for børnefamilier og andre, som slet ikke kan begrænse sig.
I 2023 lander så en længere version. Længere, så der er plads til syv sæder. Det er et stort set uaftappet marked, som nok skal komme op i gear i de kommende år. Indtil videre er det den trange Mercedes EQB og den rækkevidde-ubrugelige Maxus Euniq5, der har indbudt til syv personer, men i ID. Buzz med syv sæder bliver der overdådig plads – og tilpas rækkevidde.
LÆS OGSÅ | Video: VW ID.Buzz er økoflipperens nye rugbrød
I ID. Buzz stiger man op. Jeg kigger henover mange biler, også SUV’er og crossovers. Alle vil sidde højt, men der skal noget højere end en Tiguan til at se hen over taget på andre biler nu. Når alle går i højden, ser alle det samme, men ID. Buzz giver fornem udsigt fra sit førersæde med justerbare armlæn til begge sider.
Jeg har luftet mine meninger om interiøret i ID.3, ID.4 og ID.5 ved flere lejligheder. Sjælløst, trist, kedeligt. Fordi Volkswagen har vænnet os til bedre, er det fair at brokke sig, når materialekvaliteten skrider i svinget. Men ID. Buzz har, udover friske farver, en masse genbrugsmaterialer og et stort tværgående panel med et, i mangel af bedre ord, interessant indlæg, bedre materialer end de andre ID-modeller.
LÆS OGSÅ | Test: 5 er ikke et bedre tal end 3 og 4 i Volkswagens ID-univers
Infotainmentsystemet er stadig “beriget” med kryptiske genveje, og klimaanlægget skal man også i ID. Buzz justere i en menu eller, for at skrue på temperaturen, på irriterende touch-paneler. Det lille digital-display, som følger med op og ned, når rattet justeres, kan vise forbrug – noget nyt for en ID-model.
Jeg vil ikke prøve at narre nogen. Der var måske engang sandhed i ordet Folkevognsrugbrød. En bus til folket. Den sandhed blev lavet til luksusbil til rige familier med flere generationer Multivan, og ID. Buzz er ingen folkemodel.
Det starter med to udstyrsvarianter over samme batteri og samme elmotor. Som i en ID.4 er der et batteri med 77 kWh tilgængelig kapacitet, elmotor bagtil, baghjulstræk og 204 hk. For 490.000 kr. får du Life-udgave med 19” alufælge, LED hele vejen rundt, varme i sæderne, opvarmet forrude, adaptiv fartpilot, bakkamera, navigation.
LÆS OGSÅ | VW ID.4 i ny variant med firehjulstræk og 265 hk
For 580.000 kr. ryger du op i Style med 20” alufælge, matrix-LED-forlygter, el-justerbare forsæder og el-betjent bagklap.
Ikke en folkets elbil, men heller ikke en svimlende pris. Det svarer til at købe en Tesla Model Y i basisversionen. En Skoda Enyaq eller en Hyundai Ioniq 5 er noget billigere, men ID. Buzz er trods alt større, langt mere rummelig.
Der kommer flere varianter. Større batteri, færre eller flere hestekræfter, firehjulstræk – og om nogle år en California, som til den tid kan starte en ny bølge. Det bliver den ultimative bil til friluftshungrende danskere.
Den internationale præsentation finder sted i København, og jeg tager vejen til sommerhuset i Odsherred, som jeg har taget 100 gange før.
Det bliver aldrig trættende at sidde højt og med benene vinklet som sad jeg på en spisebordsstol. Med de to armlæn justeret perfekt i højden til mine arme, slapper kroppen af på en anden måde end i en crossover.
LÆS OGSÅ | Duel: Kan den nye Skoda Fabia hamle op med VW Polo?
Affjedringen i den nye Multivan, som deler sin teknik med bl.a. Passat GTE, er rigeligt rustik, og dén bus føles som en klodset bil. Volkswagen har ikke et magisk trick, men ID. Buzz er tilpas i sin størrelse og har en affjedring med en helt anden tyngde og balance end Multivan. Den elektriske bus er afslappet og virkelig komfortabel.
Der er vindstøj, men se lige på den front og fortæl mig, hvordan det skal undgås. Der er mindre støj end i den Audi A3, jeg mødte op til præsentationen i.
LÆS OGSÅ | Ford på vej med VW-baserede elbiler
Jeg har ikke pakket bilen med andet end mig selv, så elmotorens 204 hk har kun mig at tage sig af. Og en minibus på 2,5 tons. Selvfølgelig har den ikke overskuddet som en ID.3 med 204 hk. I en minibus ender jeg altid med at tage den mere med ro og nyde turen, og det gør jeg i den grad i ID. Buzz.
Volkswagen åbner op for bestilling af sin nye el-bus i oktober, og de første kunder kan forvente at få deres bil i starten af 2023 (det gælder også varebilen ID. Buzz Cargo). Jeg behøver ikke være synsk for at kunne se, at det vil vælte ind med bestillinger. Jeg skal nok lade være med at stille mig op i køen, men det er også kun fordi, jeg har en af mine meget, meget fornuftige dage.
SPECIFIKATIONER
Volkswagen ID. Buzz 82 kWh Style
Motor: Elmotor
Ydelse: 204 hk/310 Nm
0-100 km/t: 10,2 sekunder
Tophastighed: 145 km/t
Forbrug: 21,3 kWh/100 km
Batterikapacitet: 82 kWh*
Ladekapacitet: 170 kW
Rækkevidde: 410 kilometer
Mål (L/B/H): 471/199/193 cm
Køreklar vægt: 2.471 kilo
Bagagerumsvolumen: 1.171-2.205 liter
Pris: 579.995 kr. (ID. Buzz fås fra 489.995 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
*77 kWh anvendelig kapacitet
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.