Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Ford har fart på. Elektrificeringen er kommet godt fra start med Mustang Mach-E, men nu trykker Ford speederen i bund. Frem mod udgangen af 2024 vil syv helt nye elbiler komme på markedet.
Ford investerer stort i at blive et mærke med 100 procent elektriske biler i 2030. Mærket prioriterer ikke bare elektrificeringen med eksempelvis at investere 7 miliarder kroner på at omdanne fabrikken i Køln til elektriske center. Der er også dannet en separat koncern i Ford med navnet Ford Model E, som alene tager sig af elbiler.
LÆS OGSÅ | Første tur: Ford Mustang Mach-E er mest til ballade, ikke til sjov
At Ford allerede inden udgangen af 2024 kan sende syv nye elbiler på markedet, skyldes i høj grad samarbejdet med Volkswagen. Volkswagen deler den elektriske MEB-platform med Ford, mens Ford bl.a. deler den nye Ranger med VW.
Ford har indtil nu holdt kortene tæt til kroppen, men nu kommer de første nyheder omkring kommende elbiler. Mens den lille crossover Puma går i produktion i 2024, produceret på samme fabrik i Rumænien som benzinversionerne, så præsenteres den første af de syv elbiler allerede i løbet af 2022.
LÆS OGSÅ | Duel: Kan Skoda Enyaq slå VW ID.4 som elektrisk folkefavorit?
Elbilen vi kommer til at se her i 2022, som kommer til forhandlerne i 2023, bliver en mellemstor crossover med fem sæder. Bilens præcise størrelse taler Ford ikke om, men det tyder på en bil i klasse med Skoda Enyaq – som sammen med VW ID.4 og flere andre modeller står på MEB-platformen.
Men er Fords Mustang Mach-E ikke en bil i den klasse? Uden tvivl. Men den VW-baserede variant kan blive en mere rummelig og muligvis billigere bil. Der er også mulighed for, at den mellemstore crossover bliver mindre end Mustang Mach-E.
Forvirringen bliver ikke mindre af, at Ford i 2024 tilføjer en “sportslig crossover”. Hvor stor den bliver, og hvilke biler den skal konkurrere med, ligger ikke fast.
Den store forskel på Mustang Mach-E og de nye MEB-baserede modeller er produktionsstedet. De to nye mellemstore crossovers skal produceres i Köln i Tyskland, mens Mustang Mach-E produceres i Mexico.
Det giver kortere afstand til de europæiske kunder, lavere CO2-udledning og mulighed for biler som er målrettet europæisk smag og lokale behov.
De øvrige nye elbiler fra Ford er elektriske varebiler. Det vil være biler i mindre størrelse end den allerede lancerede E-Transit.
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.