Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Af: Simon Hallenslev
Særligt efter Fast & Furious-filmene er begyndt at handle mere om krudt og kanoner end om fede slæder, er der langt imellem de gode bilfilm. Lige nu kan du dog se en vaskeægte bilfilm med hæsblæsende race-scener, crashes og store Hollywood-stjerner. Filmen, der er tale om, er selvfølgelig Le Mans ’66.
LÆS OGSÅ | Se James Bonds nye legetøj
Le Mans ’66 er en fortælling om Fords vej til sejren i Le Mans i 1966, ledt an af Carol Shelby, der spilles af Matt Damon, og racerkøreren Ken Miles, der spilles af Christian Bale. Den egentlige hovedrolle må dog siges at være bilen, en Ford GT40 MKII, som Shelby og Miles i fællesskab udviklede. Og lige netop den bil, der blev noteret for sejren i 1966, kan du købe på vores søsterside Mobile.de. Men den er ikke billig. Se den i galleriet herunder.
Selvom filmen handler om et racerløb, der blev afviklet for mere end 50 år siden, er du nu advaret om den kommende spoiler alert.
Bilen, der er til salg, er nemlig den bil, som blev noteret for sejren. Det er med andre ord ikke Ken Miles’ bil, du kan købe, men bilen kørt af Chris Amon og Bruce McLaren. Det var nemlig dén bil, som endeligt blev noteret for sejren, da de tre Ford GT40 kørte over målstregen samtidigt på Circuit de la Sarthe i 1966. Bruce McLaren startede i øvrigt et mindre racer team og bilproducent, som du måske kender.
Vinderbilen, som du altså nu kan købe af en privatperson i Tyskland, har stelnummeret P1046. Nummeret er et af beviserne for, at det netop er denne bil, der løb med sejren under Fords Le Mans-triumf.
LÆS OGSÅ | Se de danske priser: Ny Ford Mustang bliver en eldrevet crossover
Hvis du synes, at bilen ser godt ud af en 53 årig Le Mans-racerbil at være, er det fordi den har været igennem en omfattende renovering. En renovering, der ifølge sælgeren har betydet, at bilen er sendt frem og tilbage mellem specialister i USA og Europa. Den omfattende renovering betyder samtidig, at denne vanvittige vinderbil er den eneste GT40-racerbil, der er godkendt til gadebrug i Europa.
Hvis du ligeledes synes, at det lyder dyrt, så har du helt ret. Prisen for herligheden lyder på 1.990.000 euro, eller lige i underkanten af 15 millioner danske kroner uden afgift. Afgiften vil jeg dog ikke være for bange for, da den jo trods alt er en veteranbil og dermed sikret noget lavere afgift. Men har du pengene til bilen, er du nok alligevel bedøvende ligeglad med afgiften.
Hvis den stadig er til salg, kan du finde den tyske salgsannonce her.
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.