Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Det er sjældent, at biler mister hestekræfter, når de de får en opgradering med tekniske ændringer.
Det gør Ford Puma ST i princippet heller ikke, men den eksisterende Puma med de skarpe kløer (1,5-liters turbomotor med tre cylindre, 200 hk og manuel gearkasse) får selskab af en anden Puma ST med en ny motor med mindre slagvolumen, færre hestekræfter og automatisk gearkasse: Puma ST Powershift.
LÆS OGSÅ | Duel: VW Polo GTI og Ford Puma ST er et spørgsmål om temperament
Den nye version af Puma ST, der ikke erstatter den kendte motorvariant, er en tilføjelse, der byder på en motor med 170 hk og en dobbeltkoblingsgearkasse. Færre hestekræfter og selvskiftende gearkasse, men på andre måder skulle den nye ST-variant være lige så sjov som den med 200 hk.
Der kan være flere grunde til, at Ford har fravalgt 1,5-liters motoren fra den eksisterende Puma ST til udvidelsen af motorprogrammet. En mulig grund er, at 1,5’eren ikke lader sig parre med en automatgearkasse, og en anden at ønsket om et mild-hybrid-system ikke lader sig opfylde med 1,5’eren.
Fords mindre trecylindrede benzinmotor på 1 liter opfylder begge krav. Den er i forvejen parret med både automatgear og mild-hybrid-system i flere Ford-modeller – også i den almindelige Puma, hvor motoren fås med 125 eller 155 hk.
LÆS OGSÅ | Test: Brian-bil på den fede måde med Ford Focus ST
170 hk (og 248 Nm) er ny rekordydelse for den lille motor, og mild-hybrid-systemet med 48 volt lægger endnu 10 hk til i mange situationer – elektriske kræfter fra en generator og et lille batteri, energi opsamlet fra nedbremsninger.
Puma ST Powershift har en revideret 7-trins automatisk dobbeltkoblingsgearkasse, og 0-100 km/t eksekveres på 7,4 sekunder. Den manuelle Puma ST med 200 hk er hurtigere: 6,7 sekunder.
Ford gør meget ud af at fortælle, at ST-oplevelsen ikke er forringet i den nye Powershift-variant, og at alt det gode og ST-specifikke fra Puma ST med manuel gearkasse og 200 hk følger med over.
Puma ST Powershift er lige så rendyrket en ST som den originale Puma ST, og derfor får man en Puma, der er et helt andet bæst end en standard-Puma med 125 eller 155 hk.
LÆS OGSÅ | Ford fyrer i Europa: Elbiler er mere simple at lave
Baghjulsophænget har 50 procent højere vridningsstabilitet, og Puma ST’erne har unikke ST-fjedre, Hitachi-frekvensstyrede støddæmpere, 25 procent hurtigere styretøj, 17 procent større forbremser (325 mm skiver) og mange andre små og store ændringer.
De færreste bilmærker gør så meget ud af at fuldende de dynamiske egenskaber, som Ford gør med sine ST-modeller.
Puma ST Powershift markerer det første, omend meget lille, skridt mod elektrificering af Fords ST-modeller. Med Fiesta tæt på den endelige udfasning og Focus med kun cirka to år tilbage, før den også udgår, er det spændende, om ST-navnet lever videre med nye elektriske biler fra Ford.
Brugte Ford Puma til salg på Bilbasen
Se flere brugte Ford Puma til salg på Bilbasen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.