Første tur: Hyundai Bayon giver prisbillig praktik til crossover-glade danskere
Du må snart være træt af at høre om, hvor populære de kompakte crossovers er – men der bliver ved at komme flere. Nu er Hyundai klar med endnu en kompakt crossover, Hyundai Bayon, der er en højbenet variant af Hyundai i20. Vi kører første tur i Hyundai Bayon.
Det bliver en lang indledning til artiklen, hvis jeg skal nævne de konkurrenter, som allerede optager plads på markedet for kompakte crossovers. Hyundai Bayon skal bide skeer med modeller som Ford Puma, VW T-Cross, Seat Arona, Skoda Kamiq og Renault Captur.
Faktisk indleder Hyundai Bayon også en intern konkurrence, da Hyundai allerede har Kona i modelprogrammet. Hyundai Kona, som var Hyundais anden mest populære model herhjemme i 2020, kun snævert overgået af Hyundai i10.
Hvad skal Hyundai med endnu en kompakt crossover? Og duer den egentlig til noget? Vi kører første tur i Hyundai Bayon.
Hyundai Bayon
T-GDi Essential
Motor: R3 benzin, 998 ccm
Ydelse: 100 hk / 171 Nm
0-100 km/t: 10,7 sek.
Tophastighed: 183 km/t
Forbrug: 18,5 km/l
Startpris: 209.995 kr.
(Bayon fås fra 184.995 kr.)
Ikke en skinke
Sad du og blev lidt småsulten bare ved navnet? Hyundai slår fast, at deres nye, kompakte crossover-håb ikke er opkaldt efter Bayonne-skinken men derimod den franske by Bayonne… Som ganske vidst er kendt for deres skinke. Men at den koreanske bil er opkaldt efter en europæisk by, giver faktisk fin mening.
Hyundai Bayon er nemlig udviklet specifikt til det europæiske marked og vil kun blive udbudt til salg netop i Europa. Derfor giver det også mening, at Bayon blev en kompakt crossover, da de højbenede biler stod for 44 procent af bilsalget i Europa sidste år.
Selvom Hyundai Bayon måler næsten det samme i udvendige mål som Hyundai Kona, der har kørt på de danske landeveje siden 2017, deler de to crossovers ikke platform. I stedet deler Hyundai Bayon platform med den lille og velkørende Hyundai i20, hvilket er ganske tydeligt flere steder, og som jeg vender tilbage til.
Det er let at undre sig over, hvorfor Hyundai lancerer en konkurrent til en af deres absolutte topsællerter. En konkurrent som tilmed kun er prissat 20.000 kroner billigere. Forklaringen skal ifølge Hyundai findes i, at Bayon er det praktiske valg, mens Kona er et mere sportsligt valg. Og mens man måske kan diskutere sportsligheden i Kona, er Bayon trods alt mere praktisk, da den pakker 58 liter mere i bagagerummet end Kona: 411 liter vs 353 liter.
Bayon gør præcist, hvad den skal
Den seneste Hyundai i20 er en ungdommelig og sprælsk minibil på både godt og ondt. Mens den lavere og bredere statur samt større strukturelle stivhed gør i20 til en velkørende minibil, er den også til den hårde side sammenlignet med konkurrencen. Det har Hyundai dog heldigvis været klar over.
For hvor Hyundai i20 skulle være ungdommelig, skal Bayon, som fortalt, være praktisk. Undervognen fra Hyundai i20 er således blevet heftigt revideret i forbindelse med crossover-ombygningen til Bayon. Hyundai Bayon optræder i al fald ganske komfortabelt, hvilket harmonerer godt med den godt 5 cm højere kørehøjde, der giver det evigt populære overblik, som europæiske bilkøbere higer efter.
Der er også områder, hvor Hyundai Bayons ophav i i20 skinner igennem. Styretøjet føles nemlig meget som i i20, hvilket er positivt, fordi det er let og rart til bykørsel men alligevel kvikt nok til, at man kan styre skarpt ind i et sving uden kvaler. Den højere undervogn kaster naturligt mere krængning af sig sammenlignet med i20, men det er ingenlunde alvorligt.
Kabinen i Hyundai Bayon er 1:1 den, man får i Hyundai i20 – og det er mindre positivt. For selvom opsætningen er intuitiv, er materialevalget plast på plast fra de billige hylder hos Hyundai. Dørsider og instrumentbord er i hård og utiltalende plast, hvilket er synd, fordi konkurrenter som Captur og 2008 har knækket koden med lækre plastmaterialer trods budgetorienteringen.
Mellemvarianten vinder
Hyundai Bayon kommer i to motorvarianter. En 1-liters T-GDi 3-cylindret turbomotor med 100 hk med enten en 6-trins manuel gearkasse eller en 7-trins DCT-automatgearkasse samt en 1,2-liters MPi med 84 hk og en 5-trins manuel gearkasse. Derudover kan man vælge mellem tre udstyrsversioner: Pure, Essential og Advanced.
Priserne starter ved 184.995 kr. for en 1.2 Pure-udstyrsversion med 84 hk – men den må du for himlens skyld ikke vælge. Den er for langsom, for skrabet og mangler et gear til, at du gider køre langt i den. Varianten du skal vælge, er den 1-liters T-GDi turbomotor med Essential udstyr, som starter ved 209.995 kr. Det er på niveau med Skoda Kamiq og Renault Captur, der starter ved henholdsvis 199.995 kr. og 208.990 kr., men som kommer med mindre udstyr.
Med Essential-udstyr får man i Bayon touchskærm på 8-tommer, trådløs Apple CarPlay og Android Auto, 10,25-tommer digital instrumentering, bakkamera, varme i rat og forsæder samt udvidet automatisk nødbremse, der både assisterer i venstresving og har cyklist-genkendelse. I den noget skrabede Pure-version skal man undvære alt dette, ligesom instrumenteringen skrumper ind til sølle tre tommer.
I ekstraudstyrsafdelingen kan man opgradere infotainmentskærmen til 10,25 tommer, men så mister man (af umiskendelige årsager) den trådløse Apple CarPlay og Android Auto. Der er også en lydpakke med Bose-lydanlæg, en parkeringspakke med automatisk parallelparkering og en førerassistentpakke med adaptiv fartpilot. Disse ekstraudstyrspakker kommer med alskens brugbart udstyr og er pænt prissat til henholdsvis 6.995 kr., 5.995 kr. og 6.495 kr.
Alt i alt står jeg tilbage med en følelse af, at Hyundai Bayon gør det, den er sat i verden for. Hyundai er gavmilde med udstyret i Bayon, som også kommer med fem års garanti, mens den samtidig giver den komfort og den højere indstigningshøjde, der er så populær i dag. Hyundai Bayon er en ægte danskerbil, der lander herhjemme den 1. september.
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
KGM er det nye navn for Ssangyong, og det markerer en ny start for det sydkoreanske mærke. I Danmark sælger KGM sin VW ID.4-konkurrent Torres EVX til priser fra 359.900 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.
I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.