Bilbasen var inviteret til Spanien af Toyota Danmark Bedre held næste gang. De ord fungerer som opsummering af den første test, jeg lavede af den nye elbil Toyota BZ4X i efteråret 2022. BZ4X var hverken bagt færdig eller skulle have været sendt på gaden dengang - forbrug, batteristyring og rækkevidde gjorde, at den første masseproducerede elbil fra Toyota faldt til jorden med et højlydt brag.
Helt i stykker gik den mellemstore crossover ikke, da den ramte jorden. Det meget lave salg var godt nok 100 procent fortjent, men Toyota var på mange områder på rette spor fra starten med BZ4X: meget rummelig kabine med overskuelig indretning, solide køreegenskaber og godt design.
Det har været en hård omgang for Toyota at vide, at man som en af verdens førende bilproducenter ikke kunne sende en gennemarbejdet elbil ud til kunderne. Der blev indenfor rimelig tid sat ind med sofwareopdateringer og senere ny hardware, så BZ4X er endt som en fornuftig, troværdig elbil.
Det skulle være sket fra starten, men i det mindste er det sket. Endnu mere sker nu med et regulært, synligt facelift. Denne gang kommer der også batterivarmer for langt hurtigere DC-opladning (samme maksimum som før på 150 kW) og højere effektivitet i BZ4X, og det er muligt at vælge mellem to batteristørrelser.






Lille batteri uden berettigelse
Der var ikke de store krav til BZ4X-købere, da den kom på gaden: kun en batteristørrelse, forhjulstræk- eller firehjulstræk med meget lille forskel i samlet motorydelse - og en række udstyrsversioner. Alle kunne de trække 750 kilo på krogen.
Nu skal der tænkes lidt mere over tingene. Kort eller lang rækkevidde, forhjulstræk med rimelig ydelse eller firehjulstræk med langt højere ydelse - og forhjulstræk, som før, med trækvægt op til 750 kilo eller den stærke firehjulstrækker, som må køre med 1.500 kilo.
Det mindste af de to nye batterier er på 57,7 kWh og fås sammen med en elmotor med 167 hestekræfter. 445 kilometer på en opladning lyder ikke slemt, men trækvægten er et rundt 0 (så glem alt om en lille havetrailer), og det lille batteri tillader en tophastighed så lav, som jeg aldrig har set i så stor en elbil: 140 km/t.
Læs også: Fornyet Toyota BZ4X fås fra 299.990 kr.
Jeg opfordrer ikke til vanvidskørsel, og heller ikke en konstant fart på 140 km/t på motorvejen, men alle kan få brug for at lave en hurtig overhaling på motorvejen i en presset situation, og der er reserverne bare for små i BZ4X-basisudgaven.
Anbefalingen er at reservere 25.000 kr. på bankkontoen til BZ4X med det større batteri på 73,1 kWh. Man betaler merprisen, mest af alt, for det store batteri, som udløser rækkevidde op til 569 kilometer. Men også for at kunne trække 750 kilo, for at kunne køre 160 km/t på toppen, for at få langt højere motorydelse (224 hk) - og for mere udstyr i form af 360 graders kamera, udvidet tyverialarm, vognbaneassistent med aktiv styring, indstigningslys i sidespejlene og automatisk nødbremse for krydsende trafik.



Mange flere kræfter og firehjulstræk til 20.000 kr.
Før var der ikke meget værdi i at vælge firehjulstræk til BZ4X. Nogle få håndfulde ekstra kræfter og mere vejgreb til de tre årlige snedage i Danmark, men ikke meget andet. For 20.000 kr. kaster Toyota nu ikke bare trækkapacitet på 1.500 kilo og øget vejgreb efter kunderne, men også 119 ekstra hestekræfter.
Den er hurtig, den faceliftede BZ4X AWD med 343 hestekræfter, og på motorvejen i nærheden af Madrid har de fleste gamle dieselbiler og store SUV’er ikke en chance mod Toyotaen. Det er fedt med det overskud i en elbil, der også nemt kan håndtere kræfterne, som BZ4X kan.
Omvendt er der også grænser for, hvor mange kræfter en fornuftig familieelbil som BZ4Z har brug for. Flere kræfter end den tidligere udgaver, helt sikkert, og selv den begrænsede stigning i ydelsen til 224 hestekræfter i forhjulstrækkeren med det store batteri har så mærkbar effekt, at også den nemt rækker til kvikke overhalinger på de spanske veje.
Det er de samme veje, som jeg tidligere på dagen har kørt den nye Urban Cruiser på, og forskellen mellem de to er større end prisforskellen på 50.000 kr. fortæller. Urban Cruiser har et højt støjniveau i kabinen, en ikke helt overbevisende affjedring og, umiddelbart, mindre soliditet end BZ4X.
Mens Suzuki bygger Urban Cruiser for Toyota i Indien, så bygger Toyota BZ4X til sig selv i Japan. Der virker til at være lagt mere kærlighed i BZ4X end i Urban Cruiser, og det er altså ikke fordi Urban Cruiser byder på voldsomt lave priser i forhold til sine konkurrenter.
BZ4X har det bedre på de spanske veje, og jeg har det bedre, fordi støjdæmpningen er god, og affjedringen ikke sætter et hjul forkert. BZ4X har fra starten været behagelig og nem at køre, og det er bestemt kun blevet bedre med faceliftet.








Bedre stil og mere udstyr i kabinen
BZ4X er blevet dyrere med faceliftet, så basismodellen med det lille batteri og 167 hestekræfter nu koster det samme, som den udgående gjorde med det store batteri og 204 hestekræfter - 299.900 kr.
Toyota kan undskylde sig med mere standardudstyr og forbedrede teknologier. Jeg har allerede nævnt batterivarmeren, som er essentiel for DC-opladning. Den kan slås manuelt til, eller man kan taste en DC-ladestation ind i navigationen, og så går varmeren automatisk til opgaven.
BZ4X-infotainmentsystemet er usammenligneligt med det, bilen blev lanceret med, fordi det er så meget bedre. 14” touchscreen i klare farver og med tilfredsstillende navigation, men også de store faste drejeknapper til klimaanlægget med konstant visning af den valgte temperatur er en fornøjelse at bruge.
Den digitale instrumentering har fået en overhaling, hvor japanerne har fjernet de mærkelige rammer op til skærmen, men selve instrumenteringen hører mere hjemme i 2015 end 2025 med sit meget basale udtryk.
Dobbelt trådløs mobiloplader, el-betjent bagklap, støjdæmpende akustikruder og digital nøgle via smartphone/smartwatch er standard i hele modelprogrammet. Den veludstyrede BZ4X Active med batteri på 73,1 kWh og rækkevidden op til 569 kilometer står til en god pris, 324.990 kr., i forhold til VW ID.4 Style+, som koster 379.990 kr.
Toyotas særlige garantiforhold, hvor man ved at følge de påkrævede serviceeftersyn på et autoriseret Toyota-værksted får op til 10 års garanti, skal man ikke undervurdere. Sikkerhed i ejerskabet er med til at sælge biler, og forbedringerne i BZ4X vil på samme måde være med til at sælge biler, når den fornyede model i efteråret kommer til Danmark.

DEN FORELØBIGE DOM
Man skal aldrig undervurdere en Toyota-kunde: vedkommende er trofast. Men da Toyota i 2022 lancerede BZ4X som sin første elbil, udnyttede producenten desværre tilliden og afleverede et halvfærdigt produkt.
Siden da har Toyota forbedret rigtig meget ved BZ4X, og med det første egentlige facelift er elbilen virkelig kommet videre til et bedre sted. Der er endelig en rigtig batterivarmer, og interiøret er blevet pænere og mere veludstyret.
Den firehjulstrukne BZ4X AWD er blevet til en hurtig elbil med dens 343 hestekræfter, og den må trække op til 1.500 kilo på krogen, men de fleste vil have rigeligt i den forhjulstrukne version med 224 hestekræfter.
Toyota BZ4X Active 73,1 kWh
Motor: Elmotor (fortil) Ydelse: 224 hk/268,6 Nm 0-100 km/t: 7,4 sekunder Tophastighed: 160 km/t Forbrug: Ikke oplyst Rækkevidde: 569 kilometer Batteristørrelse: 73,1 kWh Ladekapacitet: 150 kW Mål (L/B/H): 469/186/165 cm Køreklar vægt: 1.930 kilo Trækvægt: 750 kilo Bagagerumsvolumen: 452 liter Pris: 324.990 kr. (BZ4X fås fra 299.990 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 9.999/4.499 kr. (BZ4X fås fra 9.999/3.999 kr.) Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst