ES90 AS26
Test og anmeldelser
27. oktober 2025

Første tur: Volvo ES90 viser vejen

Efter den vaklende debut med EX90 tager Volvo revanche med ES90 – en fem meter lang lukssusmodel på strøm, der kombinerer rækkevidde, ro og rendyrket luksus.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Bilbasen/Blocket Bilguiden var inviteret til Frankrig af Volvo.*

ES90 er den nye luksussedan fra Volvo – fuldelektrisk og bygget på samme platform som EX90 og Polestar 3. Det er en bil, der skal kombinere kraft og komfort med den seneste elektriske teknologi.

Netop derfor gemmer sig en 800-volt arkitektur under de velkendte Volvo-former, så ES90 kan lynlade med op til 350 kWh, og samtidigt køre op til 700 kilometer på en opladning.

Motorerne er udviklet af Volvo selv, og sammen med den nye software har man fået bugt med de problemer, der tidligere har plaget mærket. Det mærkes straks, at ES90 er et mere gennemarbejdet projekt end den elektriske SUV, Volvo EX90.

ES90 AS27
Foto: Volvo PR

Et potpourri af karrosseriformer

Udseendemæssigt placerer Volvo ES90 sig et sted mellem sedan og stationcar. En karosseritype, der hos vores svenske naboer populært kaldes en halvkombi, men også går under navne som fastback eller liftback, alt efter temperament.

Uanset hvad, man kalder den, er resultatet er en bil, der måske ser lidt usædvanlig ud i profil, men samtidig virker moderne. Fronten er ren og elegant med tydelige linjer og klassisk Volvo-karakter, der selvfølgelig understreges af de karakteristiske forlygter i 'Thors Hammer'-design.

Bagenden deler dog vandene. Den falder brat, og de smalle baglygter sidder højt oppe ved bagruden – en løsning, der både skiller sig ud og bidrager til bedre aerodynamik. Uanset hvad man mener om designet, er ES90 en bil, der tiltrækker opmærksomhed.

ES90 AS12
Foto: Volvo PR
ES90 AS14
Foto: Volvo PR
ES90 AS15
Foto: Volvo PR

Rolig og luksuriøs kabine

Indvendigt fortsætter det typisk skandinaviske tema. Kabinen er enkel, men elegant, med materialer som træ, metal, læder og sågar krystal. Helhedsindtrykket er luksuriøst og harmonisk, selvom enkelte detaljer længere nede i kabinen virker en smule mere simple.

Den store styrke er fornemmelsen af rummelighed. Bilen er hele fem meter lang, og det mærkes især på bagsædet, hvor benpladsen er generøs selv for høje passagerer. Gulvet ligger dog lidt højt, hvilket gør, at lårstøtten ikke er perfekt, hvilket også er en svaghed i konkurrenten Audi A6 E-Tron. Heldigvis gør bilens længde det let at strække benene.

Komfort frem for alt

Allerede når man lukker døren, fornemmer man, at Volvo har lagt stor vægt på oplevelsen. Dørene lukker med en tung, tillidsvækkende lyd, og når man først sidder på plads, omringes man af næsten total stilhed.

Volvo ES90 Interior
Foto: Volvo PR
Volvo ES90 Studio Finals -28
Foto: Volvo PR
Volvo ES90 Studio Finals -29
Foto: Volvo PR
Volvo ES90 Studio Finals -30
Foto: Volvo PR

Lydanlægget fra Bowers & Wilkins er en ekstraudstyrspakke, der fortjener at blive nævnt. Med 25 højttalere leverer det en lyd, der både er klar og fyldig, og som bidrager til stilheden med aktiv støjreduktion – nøjagtigt som i EX90. Man får nærmest fornemmelsen af at være siddende i en koncertsal.

På vejen opfører ES90 sig som en ægte luksuslimousine. Luftaffjedringen sluger store ujævnheder uden problemer, mens mindre skønhedsfejl i asfalten dog mærkes lidt mere. Styretøjet er let og præcist, bilen er nem at placere, og bevægelserne føles naturlige.

Menuerne hæmmer

Jeg tester den baghjulstrukne version med 333 hestekræfter. Den er ikke skabt til at imponere med eksplosiv acceleration, men leverer kræfterne blødt og trygt. Accelerationen fra 0 til 100 km/t klares på 6,6 sekunder, hvilket er mere end rigeligt til hverdagsbrug.

ES90 AS24
Foto: Volvo PR
ES90 AS22
Foto: Volvo PR
ES90 AS7
Foto: Volvo PR

Vil man have mere eksplosivitet, findes der en Twin Motor-version med firehjulstræk og op til 449 hestekræfter, eller hele 680 hestekræfter i Performance-udgaven. Den klarer sprinten fra 0 til 100 km/t på præcis fire sekunder. Den er endnu ikke på programmet i Danmark, hvor baghjulstrækkeren til at starte med er den eneste, man kan købe.

Infotainmentsystemet er hurtigt og overskueligt, men kræver lidt tilvænning. Mange indstillinger er gemt i menuer, og visse funktioner kræver flere tryk, end hvad godt er. En simpel ting som at ændre afstanden i den adaptive fartpilot, skal eksempelvis klares på skærmen, og kræver øjnene fra vejen under kørsel. Det er en skam i en ellers så gennemtænkt og velbygget bil.

Mens produktionen af den lille EX30 i foråret flyttede fra Kina til Belgien, så er den nye ES90 fasttømret i det store land mod øst. Det giver Volvo hård told at arbejde med, når bilen kommer til Europa, men til trods for det er prisen på den nye model ikke afskrækkende.

ES90 AS28
Foto: Volvo PR

DEN FORELØBIGE DOM

Volvo ES90 er en bil, der viser, hvad mærket kan, når alt spiller. Den er elegant, stille, komfortabel og hurtig til at lade. Rækkevidden på op til 700 kilometer og den høje ladeeffekt gør den praktisk, også til lange ture, og kvalitetsfornemmelsen er gennemført høj.

De danske priser blev kommunikeret i september, og placerede ES90 tæt på sine tyske konkurrenter med en startpris på 653.000 kr. Denne pris var dog sat efter 2026-afgifter, der i sidste uge blev udskudt af regeringen. Volvo har siden justeret, så ES90 nu starter i 597.902 kr.

Det betyder, at Volvo ES90 placerer sig lige imellem de to tyske rivaler BMW i5 og Audi A6 E-Tron – og det bør ikke være spor farligt. For med ES90 har Volvo skabt en elbil, der føles ægte svensk i såvel udførelse som oplevelse, og som for alvor viser, hvad mærket er i stand til.

*Dansk bearbejdelse, Simon Hallenslev.

Volvo ES90 Single Motor Extended Range (2026)

Motor: Elmotorer (bagtil) Ydelse: 333 hk/ 480 Nm 0-100 km/t: 6,6 sekunder Tophastighed: 180 km/t Forbrug: 16,3 kWh/100 kilometer Rækkevidde: 637 kilometer Batteristørrelse: 92 kWh Ladekapacitet: 350 kW Mål (L/B/H): 500/205/155 cm Køreklar vægt: 2.410 kilo Trækvægt: 1.600 kilo Bagagerumsvolumen: 446-1.427 liter Pris: 597.902 kr. Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om:

Andre fandt dette interessant