3x vilde varebiler, der gør livet lidt sjovere
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Honda var med fra starten i 1990’erne. I 1995, året efter Toyota for alvor såede crossover-frøene i bilindustrien med RAV4, længe før biler som Ford Kuga og VW Tiguan, introducerede Honda sin første CR-V. Den første CR-V, som man stadig kan være heldig at træffe på danske veje, blev modtaget med kyshånd.
I USA har CR-V været den mest solgte SUV i et kvart århundrede. Amerikanerne kan ikke få nok af den, mens danskerne længe har været mere forbeholdne. Vi er derfor ikke det mindste overraskede over, at den nye CR-V netop er rullet ud på podiet til sin verdenspremiere i USA.
LÆS OGSÅ | Første tur: Den nye Honda Civic håndterer hybrid på sin egen måde
Den sjette generation CR-V, som afløser modellen præsenteret i 2016, kommer allerede nu til sommer på markedet i USA; det er ikke ualmindeligt med verdenspremiere og lancering tæt på hinanden i USA.
Tidspunktet for europæisk lancering? Uvist. Honda har for vane at præsentere og sælge den amerikanske version et eller flere år før den europæiske (det er sket med både CR-V og Civic, så vi ser den nok først sent i 2023.
Det er også uvist, om den europæiserede CR-V kommer til at se ud som bilen, der lige har haft premiere i USA. Det kan gå to veje: Enten Civic-vejen, hvor modellen til Europa har 99 procent samme design som den amerikanske. Eller HR-V-vejen, hvor amerikanernes er større og mere udfordrende i designet end den, Honda sælger os europæere.
Hvis vi skal bestemme, så skal den europæiske CR-V se ud som den amerikanske. Den er et befriende opgør med et design med alt for mange buer og lidt oppustede elementer. Præcis det samme er sket med den nye Civic. Det kan godt være, designet er mere konservativt, men det vil holde sig friskt meget længere.
LÆS OGSÅ | Test: Effektivitet og komfort i højsædet i hybriden Honda HR-V
Samme gode historie i kabinen. Mere stringent, mere lækkert. CR-V har sågar det meste af sin indretning omkring førerpladsen fra den nye Civic; fritstående infotainmentskærm op til 9″ i størrelsen og bikube-indlæg som gemmer på ventilationsdyserne.
CR-V er vokset i den nye generation. 7 cm længere og 4 cm længere mellem akslerne. Ikke at den gamle CR-V manglede plads, men mere vil have mere.
I Europa vil den kommende CR-V blive markedsført som hybrid med benzinmotor og to elektriske motorer – og CR-V kommer også på markedet som Hondas første plug-in hybrid i Europa.
Hybriden, som kommer med enten forhjulstræk eller firehjulstræk, skulle dog blive noget stærkere end den gamle models 184 hk. Plug-in hybridens drivlinje og ydelse kender vi ikke.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.