3x vilde varebiler, der gør livet lidt sjovere
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Det er – desværre – den samme historie 9 ud af 10 gange. Når en bilmodel bliver afløst af en ny model, er den nye model større end den gamle. Så meget vokser de mennesker, som skal være i bilen da heller ikke?
Den næste Honda CR-V bliver også noget større end den nuværende. Men hvis den nye CR-V så virker for stor til dig og familien, så er japanerne så elskværdige at tilbyde en helt ny model, der er nogle få centimeter mindre end den nuværende CR-V.
LÆS OGSÅ | Nyt liv til Honda CR-V
Det er SUV-modellen ZR-V, der lægger sig over den kompakte HR-V (434 cm lang). Honda åbnede så småt op for den nye SUV i foråret, men kun med få ord som “den kommer til Europa i 2023”, “position mellem HR-V og CR-V” og “hybrid”.
ZR-V bliver en rigtig globetrotter – en verdensbil, som de engang kaldte biler hos Ford, som skulle sælges verden over uden designmæssige forskelle. Europa er det sidste kontinent til at få besøg af den omrejsende ZR-V, og det gør, at vi kan stykke den europæiske udgave sammen uden at have set den.
Det er en kringlet vej til Europa. Først have ZR-V premiere som ZR-V til Kina, men også som ny HR-V til USA. Den nye HR-V, som den sælges i Europa, ville være for lille til amerikanerne, så derfor den nye – og 457 cm lange – ZR-V med HR-V-navn til USA.
Den nyeste offentliggørelse er af den japanske ZR-V med hybrid-systemet, som bilen kommer til Europa med. Udover mindre designændringer i forhold til den amerikanske HR-V, er den udstyret med samme hybrid-system som den nye Civic E:HEV.
LÆS OGSÅ | Første tur: Den nye Honda Civic håndterer hybrid på sin egen måde
Med en 2-liters benzinmotor og to elmotorer, hvor det primært er den store elmotor, som driver hjulene, er ydelsen 184 hk. ZR-V E:HEV vil, i hvert fald i Japan, kunne fås med valg mellem forhjulstræk eller firehjulstræk.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.