3x vilde varebiler, der gør livet lidt sjovere
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Af: Ebbe Sommerlund / d. 19. marts 2019
Advarsel! Dette er ikke en rigtig test. Du bliver ikke klogere af at læse den. Du bliver kun præsenteret for journalistens dumme fordomme om bilejere. Du kan være enig. Du kan være uenig. Fortsæt læsningen på egen risiko. Bilbasen tager ikke ansvar for journalistens holdninger – de står for egen regning.
Her begynder artiklen:
Jeg bliver ofte spurgt til råds, når andre mennesker skal kigge efter bil. Som regel spørger jeg om hvilke praktiske behov, der skal opfyldes og hvad kørselsbehovet er. Men jeg spørger også om hvilke mærker, spørgeren foretrækker. Det er ikke altid, folk selv kender deres fordomme, men det er sket flere gange at jeg har foreslået en Kia Ceed til mennesker, som starter med sætningen: Jeg er helt ligeglad med hvilket mærke det er – det skal bare være den billigste med mindst mulig bøvl. Jeg går slet ikke op i køreegenskaber.
Når jeg så siger Kia Ceed, så skal de pludselig ikke have en koreansk bil. Den type skal stensikkert heller ikke have en Skoda.
Selv er jeg fyldt med fordomme om bilejere og bilfabrikker. For eksempel er jeg sikker på at Peugeot tænker at de med den nye, flotte 508 er gået på jagt efter kunder blandt Audi og BMW-ejere. Man kan tvivle på om de lykkes med missionen, men jeg er sikker på, at de har omvendt mindst én tidligere BMW-ejer. I hvert fald kørte jeg fem kilometer efter en Peugeot 508. Der var masser af sving i t-kryds. Peugeoten blinkede ikke én eneste gang.
Nå, men nu til ”testen” – fuldstændig uvidenskabeligt funderet på mine egne fordomme om bilejere.
Rolls Royce, Aston Martin eller Bentley.
Audi A6 (Sikkert med S-line udstyr og firecylindret motor).
Renault, Peugeot eller Citroën.
Tesla. Alternativt andre elbiler.
Honda, Mazda og Alfa Romeo.
LÆS OGSÅ: 8 virkelig dumme ting i biler
BMW.
BMW.
Alle mikrobiler og Skoda og Hyundai.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.