Salget af kinesiske elbiler brager frem i Danmark
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Af: Bilbasen Blog
I dette blogindlæg kan du læse om:
Har du nogensinde stået ved din gamle bil og spekuleret over, om den stadig er værd at holde liv i?
Det kan være svært at skille sig af med en trofast følgesvend, men økonomisk kan det være den rigtige beslutning, hvis den gamle bil er ved at være nået til vejs ende. Men hvordan kan man egentlig vide, hvornår det er tid til at sige farvel? Det får du svar på i denne artikel.
Lad det være sagt med det samme: Hvornår en bil skal skrottes er ikke nogen eksakt videnskab.
Vi har ikke lovgivning i Danmark, som fastslår, hvornår en bil skal skrottes. En bil skal godkendes gennem bilsyn, før den må køre på danske veje. Men hvornår man vælger, at det ikke længere er pengene værd at få en bil godkendt ved syn, er en personlig vurdering.
Alt det her ved du formentlig godt. Så lad os prøve at nærme os en form for tommelfingerregel: Hvornår vil det som regel være økonomisk fornuftigt at dreje nøglen om og sige “nu er løbet kørt, bilen skal skrottes”?
Du skal være opmærksom på, at en bil godt kan være skrotningsklar fra et økonomisk perspektiv, selvom den ikke er totalskadet i teknisk forstand.
Der findes ikke to biler, som er helt ens, og det samme kan siges om bilers skader. Der kan være omstændigheder, som gør, at en skade bliver ekstra dyr at reparere på det tidspunkt, du har brug for det. Det kan være den forskel, som gør det mere rentabelt for dig at skrotte din bil.
Du skal også være opmærksom på, at en bil, som flirter med at skulle skrottes, sandsynligvis kommer til at være mere på værksted de kommende år, hvis du vælger at ‘genoplive’ den. Det er næppe de sidste mønter, du smider efter den. Det skal også med i beregningen.
Summasumarum: du bør altid få en mekaniker, du stoler på, til at vurdere, om det kan betale sig at reparere bilen, eller om du er bedre tjent med skrotte den og få din skrotpræmie på 2.200 kr.
Hvis din bil er i så dårlig stand, at den ikke er værd at reparere, bør du skrotte den. Det er en nem og miljøvenlig måde at slippe af med din gamle bil og samtidig få penge for den.
Du bliver ikke ligefrem millionær af at skrotte din bil. Den nuværende skrotningsgodtgørelse er på 2.200 kr. for personbiler. Dog er beløbet skattefrit, og du betaler ikke noget gebyr for at få bilen skrottet. Den relativt sparsomme skrotningsgodtgørelse betyder, at du altid bør undersøge, om din gamle bil virkelig ikke har større værdi i anden sammenhæng. Som et salg til en bilforhandler eller reservedelsbil til et autoriseret bilværksted.
Det kan selvfølgelig også være, at du simpelthen ikke orker at bruge mere tid på den gamle spand. Så er skrotningsgodtgørelsen helt sikkert en hurtig vej ud.
Du kan få skrotningsgodtgørelse for din gamle bil, hvis den opfylder følgende betingelser:
Læs mere om, hvordan du finder Miljøstyrelsens godkendte ophuggere, og hvad du skal gøre for at få skrotningsgodtgørelse på borger.dk.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
Opel har løftet sløret for mere information om den nye Frontera. Som elektrisk Frontera Electric kommer den med 300 eller 400 km rækkevidde, og i Tyskland vil priserne starte fra under 220.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.