Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Hyundai har fået stor anerkendelse for sine N-modeller, som med hjælp fra den tidligere BMW M-boss Albert Biermann er nået et vildt niveau på kort tid. I30 N og i20 N er rå og underholdende – kompakte køremaskiner til kunder som synes, at Volkswagens GTI-koncept er for blødt.
Albert Biermann er gået på pension, men næste kapitel i N-eventyret er ved at blive skrevet. Det sker med elektrificering og masser af hestekræfter.
LÆS OGSÅ | I Hyundai Ioniq 6 rækker strømmen endnu længere
Hyundai bruger to vilde konceptbiler til at åbne op for elektrificeringen af N-afdelingen. Den nye RN22e er en heftigt tunet Ioniq 6 med 585 hk, en topfart over 250 km/t og manuelt justerbar fordeling af kræfterne til hjulene. Den retro-vilde N Vision 74 er en stor coupé med brintteknologi og 680 hk.
RN22e og N Vision 74 er mulige fremtidsscenarier – kørende laboratorier kalder Hyundai de to biler. Muligheder for en fremtid, som ikke er lige om hjørnet. Men i den fremtid som er tæt på, rammer den første 100 procent elektriske N-model os.
I 2023 kommer Ioniq 5 N på gaden. Der er indtil intet andet officielt fra Hyundai omkring den elektriske N, men vi har både den nye konceptbil RN22e og søstermodellen Kia EV6 GT at gå ud fra.
LÆS OGSÅ | Elbilen Kia EV6 GT sprinter til 100 km/t på 3,5 sekunder
Både RN22e og Kia EV6 GT drives af to elektriske motorer, en ved hver aksel, som tilsammen yder hele 585 hk og 740 Nm. Et hurtigt besøg hos Kia viser, at 0-100 km/t i EV6 GT kan klares på 3,5 sekunder, og Ioniq 5 N vil ligge på samme niveau. Det er 0,4 sekunder hurtigere end den tid, der går med sprinten i BMW i4 M50 med 544 hk.
Vi venter tålmodigt på de første billeder af Ioniq 5-topmodellen. Hyundai har ikke udsendt billeder, men prototyper fanget af spionfotografer viser en Ioniq 5 med sænket undervogn, store bremser og lavprofildæk.
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.