Langtidstest: 5 finurlige funktioner i XPeng G9
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Audi kalder det selv begyndelsen på den største modeloffensiv i de fire ringes historie. Det er ikke en ny A4 (som efter sigende indlemmes i A5-familien, når der kommer en ny model) eller en ny Q5, Audi taler så floromvundent om. Begyndelsen på den store modeloffensiv starter med en ny mellemstor elektrisk crossover, Q6 E-Tron.
LÆS OGSÅ | Audi E-Tron bliver til Q8 E-Tron med op til 600 km rækkevidde
Hvorfor var Q4 E-Tron egentlig ikke begyndelsen på den store modeloffensiv? Fordi den kommende Q6 E-Tron, som Audi lige nu kører vintertest på et sted i det nordligste Europa, debuterer en ny og meget vigtig platform til elbiler.
Og fordi Audi de næste par år vil introducere mere end 10 nye elbiler, og der ikke er sket store ting omkring elbiler hos Audi siden Q4 E-Tron kom på gaden i 2021.
Når Q6 E-Tron smider kamuflagen, som formentlig sker inden for de næste seks måneder, kan vi regne med at se en elektrisk crossover, der i størrelse – og pris – lægger sig mellem de eksisterende modeller Q4 E-Tron og Q8 E-Tron.
Q4 E-Tron er 459 cm lang og i klasse og kamp med VW ID.4, Tesla Model Y og Hyundai Ioniq 5, og den fås til priser fra 424.990 kr., mens Q8 E-Tron med en længde på 492 cm konkurrerer med BMW iX og Mercedes EQE SUV – og den starter på 699.990 kr.
Hvis Q6 E-Tron skal lægge sig mellem de to, vil den blive 470-480 cm lang, mens priserne er noget, vi ikke tør gætte på. Markedet og priserne er ikke til at regne med, så vi lader være.
LÆS OGSÅ | Audi Q8 E-Tron starter ved 699.990 kr.
Den helt store forskel mellem Q6 E-Tron og de to eksisterende elektriske SUV’er fra Audi er platformen. Q6 E-Tron bliver den første Audi – og umiddelbart den første model i det hele taget – på den nye PPE-platform (Premium Platform Electric), som både Audi og Porsche har fingrene i.
Som Audi E-Tron GT vil biler på PPE-platformen, som inkluderer en ny elektrisk Porsche Macan, have 800 volt elektrisk system for hurtigere opladning, men platformen åbner op for nye teknologier og sandsynligvis også for mere effektive batterier og elmotorer.
Fronten på Q6 E-Tron-modellerne, der testes højt mod nord, er stadig pakket ind, så det er svært at bedømme designet. På siden er der kun kamuflage i form af det snørklede mønster, og lyset på billederne falder perfekt til, at vi kan se, at Q6 E-Tron har en grundform, der har meget til fælles med lillebror Q4 E-Tron (det er Q4 E-Tron på billedet til venstre herover).
Designet gør, at de to biler har noget stationcar over sig, men selvfølgelig stadig med svulmende skærmkanter og hævet undervogn. En tidstypisk crossover, om man vil.
LÆS OGSÅ | Audi tryller en smuk elektrisk stationcar frem
De to skarpe linjer på siden, over forhjulene og baghjulene, er et nik til traditionen for firehjulstræk – Quattro – hos Audi. Går vi tilbage til fronten på Q6 E-Tron, kunne det se ud til, at kørelys og hovedlygter sidder separat. Det kan være kamuflagen, der dækker for sandheden.
Audi har tradition for Sportback-udgaver af mange af sine modeller, og som Q4 E-Tron og Q8 E-Tron vil Q6 E-Tron også kunne fås som standard-crossover og som Sportback med mere skrånende bagende. På billederne er det standardudgaven, Audi viser.
Ønsker man sig en elbil fra Audi, der hverken er crossover eller SUV, vil der blandt de mere end 10 nye elbiler være en A6 E-Tron som både sedan og Avant (stationcar).
Elektriske Audi-modeller til salg på Bilbasen
Se flere elektriske Audi-modeller til salg på Bilbasen
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den er veldesignet, kører eftersigende formidabelt og så lyder V8-motoren bare himmelsk. Nu kan den blive din.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.