Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Tekst: Bilbasen Blog / Foto: PR / d. 29. september 2021
Ken Block er en rockstjerne i motorsporten og har gennem næsten 20 år været uløseligt forbundet med alskens bil-akrobatik, både som professionel racerkører i VM-rally, og særligt som selve personificerinen af Gymkhana, der bedst kan beskrives som automotiv ekstremgymnasitk. Den amerikanske racerkører har kørt adskillige rallyløb på højeste niveau, men det er ikke disse præstationer, som har gjort ham berømt.
Det er i stedet de fantastiske stunt-drift-kaos-videoer med ham selv bag rattet af heftigt ombyggede rallybiler, som har gjort ham til en superhelt blandt bilentusiaster i alle aldre. Og et enkelt kig på nogle af de utallige action-videoer giver dig en forståelse af, hvorfor Ken Block har mere end halvanden million abonnenter på sin Youtube-kanal. Det kan godt være, at den californisk fødte petrolhead har rundet de 53 år, men det virker ikke sådan, når han vrider øret rundt på utæmmede racerbiler i et inferno af eksplosioner og dækrøg.
SE OGSÅ | Sælg huset, hunden og kæresten og køb en BMW M4
Men tiderne ændrer sig. Benzinmotoren er en truet skabning, og hvis racerbilen, skal have en fremtid, skal den højst sandsynligt være elektrisk. Og hvis dét skal lykkes, skal der også sidde én bag rattet, som har styr på underholdningen. Akkurat som Ken Block.
Derfor virker det som et scoop for de nålestribede tyske motorsportsfolk hos Audi at have ansat den amerikanske racerkører til dét, som de kalder for “et nyt kapitel, hvor der i fællesskab skal udvikles innovative projekter og rykkes ved grænserne for elektrisk mobilitet.” Hvad dette helt konkret betyder, må stå lidt hen i det uvisse, men sikkert er det, at Audi er i fuld gang med at teste RS Q e-tron – en elektrisk ørkenracer, som allerede i 2022 skal forsøge at vinde det ekstreme Dakar Rally.
Eller måske får vi endnu en Gymkhana-video med Ken Block at se bag rattet i en elektrisk version af den legendarisk Audi S1 Quattro, som amerikaneren selv voksede op med som ung rallyfan i firserne? Der er mange muligheder. Tyskerne mener selv, at elektrificeringen af racerbiler er en ‘game changer’ for motorsporten på samme måde, som firehjulstrækket engang var det.
Og amerikaneren selv er, ikke overraskende, åben for det meste. “Jeg elsker alt, der gør mig hurtigere. Og dét kan elbiler,” siger han i pressemeddelelsen, hvor lyden, eller manglen på samme, også får en interessant kommentar. “Hvad angår lyden, så interesserer det overhovedet ikke mine børn. De synes, at lyden fra en elbil er lige så cool som dén fra biler med forbrændingsmotorer.”
Du behøver ikke spejde ud i fremtiden for at få øje på elektrificeringen af motorsporten. Omstillingen er nemlig allerede i fuld gang, og det er nogle af de hurtigste racerbiler i verdens faktisk rullende beviser på.
Motorsportens kongeklasse har alle dage været teknologidrevet, og trods masser af kritik lykkedes at få millioner af fans med på et afgørende skridt i dét, som vel kan kaldes for en radikal grøn omstilling i Formel 1. Fortidens skrigende V12-, V10-, og V8-motorer har siden 2014 været erstattet af små, effektive 1,6-liters V6-motorer med turbo samt elektrisk power. Verdens hurtigste racerbiler er således elektrificerede hybridbiler, hvilket giver producenter som Ferrari, Mercedes-AMG, Honda og McLaren mulighed for at teste fremtidens klimavenlige bilteknologi under de meste ekstreme forhold.
Her er tale om en helt ny og fuldt elektrisk serie, hvor buggy-racere dyster på alverdens kontinenter. Bilerne har omkring 550 hestekræfter og får power fra et batteri udviklet af Formel 1-konstruktøren Williams, og reglerne foreskriver, at hvert team har en mandlig og en kvindelig kører på holdet. Det bæredygtige tema har fået flere prominente profiler til at involvere sig i Extreme E Championship, blandt andre den syvdobbelte Formel 1-verdensmester, Lewis Hamilton.
Her er tale om en helt ny og fuldt elektrisk serie, hvor buggy-racere dyster på alverdens kontinenter. Bilerne har omkring 550 hestekræfter og får power fra et batteri udviklet af Formel 1-konstruktøren Williams, og reglerne foreskriver, at hvert team har en mandlig og en kvindelig kører på holdet. Det bæredygtige tema har fået flere prominente profiler til at involvere sig i Extreme E Championship, blandt andre den syvdobbelte Formel 1-verdensmester, Lewis Hamilton.
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.