Test: Opdateret VW ID.3 tilbyder flere hestekræfter på abonnement
En teknisk opdatering af ID.3 giver både hurtigere opladning men også mulighed for ekstra hestekræfter på månedsbasis.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Med EV9 udvider Kia i retning af mere luksus og mere ekstravagance. Her er en stor elektrisk SUV, som tager koreanernes kamp direkte til Audi, BMW og Mercedes. Priserne på EV9 er da heller ikke beskedne, og før eventuelt mindre prangende udgaver kommer til, er EV9 Long Range RWD Premium Launch Edition indstigningsmodel til 674.990 kr.
Biler i den prisklasse fra Kia har været til at tælle på en hånd med brug af meget få af fingrene. Biler som den fine Stinger og meget veludstyrede diesel-udgaver af Sorento.
LÆS OGSÅ | Første tur: EV9 bringer Kia i superligaen
De modeller har Kia ikke sprøjtet ud, og det er spændende at se, om EV9 kan gøre det bedre. Chancen er der i hvert fald, fordi EV9 taler til et større publikum – og den nu også fås på privatleasing. Hvis det virker for overvældende at købe en EV9, kan man jo bare lease den.
Prisniveauet for EV9 på privatleasing vækker ikke opsigt ved at være lavere end hos en konkurrent som BMW. Kia lægger sig med EV9, hvor BMW ligger med iX.
Engangsydelsen, eller førstegangsydelsen om man vil, ligger hos BMW på 40.000 kr., og her byder Kia ind lidt lavere med 29.995 kr. for begge EV9-varianter. Den månedlige ydelse for EV9 Long Range RWD Premium Launch Edition med næsten alt tænkeligt udstyr som standard, er 7.995 kr. Men det inkluderer kun 10.000 kilometer om året (3 års samlet løbetid), og en opgradering til 15.000 kilometer årligt koster 400 kr., så man hver måned bekoster 8.395 kr. på EV9. BMW iX xDrive40 med 15.000 kilometer årligt og 3 års løbetid koster 8.595 kr. om måneden.
EV9’eren tilbyder langt færre kræfter – kun 203 hk mod 326 hk i iX – men også en langt bedre rækkevidde på 563 kilometer, hvor iX kun kan strække den til 412 kilometer.
Mens man kan få en stor opgradering af kræfter og rækkevidde hos BMW med iX M60 (619 hk og 561 kilometer), så er prisen det rene vanvid: Engangsydelse 150.000 kr. og månedlig ydelse 24.495. En opgradering hos Kia til den kraftigere EV9 GT-Line med 384 hk er meget, meget billigere. Engangsydelsen er stadig 29.995 kr., og den månedlige ydelse starter på 8.795 kr. (9.195 kr. ved 15.000 kilometer årligt) – en meget rimelig forskel på 800 kr.
Hvis man beholder EV9 Premium Launch Edition i den fulde periode på 3 år, er de samlede omkostninger med 15.000 kilometer årligt på 333.215 kr. EV9 GT-Line kommer over 3 år til at koste 362.015 kr.
En teknisk opdatering af ID.3 giver både hurtigere opladning men også mulighed for ekstra hestekræfter på månedsbasis.
Med saksedøre, 12-cylindre og et avanceret firehjulstræk satte Murciélago standarden for Lamborghinis fremtid, og du kan købe din del af historien lige her.
Med mere modernitet og rene linjer skal den nye X3 holde skansen, indtil BMW er klar med store elektriske satsninger. Vi kører første tur i den nye BMW X3.
MG Cyberster er den første elektriske roadster i nyere tid, og den kommer med enten 340 eller 510 hestekræfter. Priserne starter på 499.999 kroner.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.