Test: Voyah Free er prisbillig kinesisk luksus
Med en prisnedsættelse på 200.000 kr. til 399.990 kr. er Voyah Free pludselig en meget interessant elbil. Om Free også er en god elbil, finder vi ud af i testen.
TEKST Morten B. Bek FOTO Morten B. Bek/PR
Minibilen Rio har været med Kia gennem store forandringer. Den første fra 1999 var billig og gammeldags. To ord der dengang passede rigtig godt ikke bare på Rio, men på hele det koreanske mærke.
Kia udviklede sig hurtigt op gennem 00’erne, og Rio udviklede sig med. Fra skrammel til solid, fra en vittighed til velkørende.
LÆS OGSÅ | 2022 gav laveste salg af nye biler siden 2009
Kia udvikler sig videre, og koreanerne står med elbilen EV6 for en af de mest overraskende biler i mange år. Rio udvikler sig ikke videre, og for minibilen slutter rejsen om få måneder.
I maj udgår Rio. Ikke bare i Danmark, men i hele Europa. Efter 24 år fjernes Rio fra produktionslinjen, og dermed kører den koreanske minibil samme vej ind i glemslen som Ford Fiesta, Nissan Micra og – måske – Volkswagen Polo.
Rio er en vigtig grundpille i Kia-konstruktionen, men bare på ingen måde så vigtig, som den har været. I Danmark har importøren i flere år haft svært ved at skaffe Rio til landet til priser, der er bare nogenlunde spiselige.
Rio er blevet en nichemodel, og hos den danske Kia-importør har man for længst afskrevet Rio for at koncentrere sig om større bilmodeller – og den lille Picanto. Direktør Rasmus Aagaard fortæller, at man for længst er kommet videre.
LÆS OGSÅ | Concept EV9 viser potentiel stor elektrisk SUV fra Kia
Produktionskapaciteten, som Rio efterlades, skal bruges til nye elbiler, som Kia i de kommende år lancerer flere af. Første nyhed er den største – rent fysisk, i hvert fald. EV9 er en 5 meter lang SUV med 6 eller 7 sæder, et batteri på 100 kWh og en ydelse på op til 435 hestekræfter. Premiere på den er der allerede i første halvdel af 2023.
Rio er allerede så tæt på vejs ende, at Kia på den danske hjemmeside reklamerer for en nu-er-det-slut-udgave i et stærkt begrænset antal. Det er lagerbiler, og når de er væk, slutter salget.
Rio Final Edition har en velkendt 1,25-liters benzinmotor med 84 hestekræfter, og den har det udstyr, den har. Ekstraudstyr er der, af naturlige årsager, intet af. 8″ touchscreen, 16″ alufælge, LED-forlygter, bakkamera, varme i rattet og automatisk klimaanlæg giver en luksus-mini, men prisen er også luksuriøs: 219.900 kr.
LÆS OGSÅ | Meget få nye biler til under 150.000 kr.
Hvad sker der så med Picanto, den mindre mikrobil? Hvis nogen skulle være i tvivl om, at danskerne stadig elsker mikrobiler, så se på top 10 over de mest indregistrerede biler i 2022. Toyota Aygo X og Hyundai i10 er begge med i top 10. Og Picanto kunne også være det, hvis Kia i Danmark kunne få alle de biler, der efterspørges.
Kia hænger i med Picanto, opretholder sin plads i den lille og eksklusive klasse for mikrobiler. I løbet af 2023 får Picanto et facelift. Mikrobilen fra Kia forsvinder, heldigvis, ikke lige med det samme.
Med en prisnedsættelse på 200.000 kr. til 399.990 kr. er Voyah Free pludselig en meget interessant elbil. Om Free også er en god elbil, finder vi ud af i testen.
Grande Panda er den største og vigtigste nyhed fra Fiat i mange år. Den friske Grande Panda er betydeligt større end en almindelig Panda, og så fås den både som elbil og med hybridmotor.
For første gang i meget lang tid må japanske Toyota tage til takke med en andenplads. Titlen som verdens bedst sælgende bilmodel går nemlig til Tesla Model Y.
Selvom de elektriske konkurrenter stjæler kunder fra Qashqai, gør Nissan hvad de kan for at holde elbilerne for døren.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.