Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Det er som et køtilbud i Elgiganten, men du slipper for at møde op midt om natten foran en butik: det nye kinesiske bilmærke Voyah introducerer sin elektriske Free i Danmark med en specialmodel, hvor man sparer 100.000 kr.
Importøren kalder det en fejring af, at Free nu står hos de danske forhandlere. I stedet for at betale 599.990 kr. (for den billigste), kan man nøjes med 499.990 kr.
LÆS OGSÅ | Første tur: Voyah Free lokker med luksus
Det er, som det tit er med specialmodeller, en udgave, der kommer i et begrænset antal. First Edition-modellen sælges i 100 eksemplarer, så fra Free nummer 101 er det tilbage til start. Altså, til at betale 100.000 kr. mere.
Forskellen på et køtilbud hos Elgiganten og en besparelse på 100.000 kr. hos Voyah er produktet. Elgiganten sælger computere, fladskærme, kaffemaskiner og tusind andre elektronikprodukter, som man har brug for. Det er produkter, man køber uden helt samme overvejelser, som når man køber en ny bil.
En ny bil bil, er jeg sikker på, må gerne blive billigere, men så forventer man også, at alle kunder kan få den til samme pris. Det er for tidligt at sige, om Free bliver en bil, danskerne køber ret mange af, men det er klart, at med en besparelse på 100.000 kr., kan Voyah-forhandlerne håbe på langt flere besøgende og flere kunder.
LÆS OGSÅ | Hongqi barberer 400.000 kr. af prisen
Men det er også som at tisse i bukserne for at holde sig varm. Når 100 danskere har købt en Free, så skal Voyah enten finde en ny specialmodel til en lav pris – eller regne med, at kunde nummer 101, 102, 103 og så videre bliver svær at få overbevist. Hvorfor skal vedkommende have lyst til at betale 100.000 kr. mere for samme bil? – Importøren påpeger selv, at Free First Edition til 499.990 kr. “med få undtagelser” har samme udstyr som Free Platinum til 599.990 kr.
Når en bilimportør med et enkelt pennestrøg kan fjerne 1/6 af nyprisen på en bil, så siger det noget om, at nogen fra fabrik over importør til forhandler tjener rigtig godt på bilen, når den bliver solgt til originalprisen. På de 100 biler, som fås til specialpris, fjernes med et en gevinst på 10.000.000 kr., og hvem har lyst til at være nummer 101, der så hjælper Voyah med en ekstra gevinst på 100.000 kr.?
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.