Ny Mini Aceman går efter Volvo EX30
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
Af: Esben Skrumsager / d. 13. september 2019
I Danmark findes der 20 fastmonterede ATK-standere, de såkaldte stærekasser, der foreviger trafikanter, som ikke overholder fartgrænsen på i alt 11 vejstrækninger.
Men der er stor forskel på aktiviteten i stærekasserne, viser tal fra Rigspolitiet, som Ekstra Bladet har fået udleveret. For mens det nogle steder blot sker nogle enkelte gange pr. dag, så får blitzen andre steder lyset på et diskoteksgulv til at blegne. Op mod 700 bilister bliver i gennemsnit snuppet hver eneste måned i Danmarks travleste stærekasse. Og med den mindst mulige bøde på 1.000 kroner løber det teoretisk op i mindst 700.000 kroner, der hver måned lander i statskassen fra denne ene stærekasse.
Den første stander begyndte at registrere hastighedsovertrædelser i oktober 2018. Til og med den 8. august i år er der siden da blitzet knap 70.000 fartsyndere i de 20 stærekasser. Det svarer teoretisk set til mindst 70 millioner kroner, hvis hver af de enkelte overtrædelser har udløst den mindste bøde på 1.000 kroner.
I kortet herunder kan du se, hvor de er placeret. Ved at zoome ind og trykke på de enkelte ikoner kan du se antallet af fartovertrædelser i den enkelte stærekasse fra oktober 2018 til og med 8. august 2019.
NB: Ikonerne er placeret på de veje, hvor stærekasserne er registreret. Ikonerne viser altså ikke nødvendigvis stærekassens nøjagtige placering.
LÆS OGSÅ | Sådan spotter du en civil politibil
Nye tal fra Rigspolitiet indhentet af Ekstra Bladet viser, hvor mange der er blitzet i landets 20 ATK-standere (stærekasser) i perioden fra 1. oktober 2018 til 8. august 2019:
1. Bogensevej over for 103: 7634
2. Grenåvej ca. 200 m efter krydset Grenåvej-Lystrupvej: 7237
3. Ålborgvej mrk. 13.9 sydøstlig retning: 5871
4. Slagelse Landevej mrk. 29 (Rosted) nordvestlig retning: 5835
5. Vilsundvej mrk. 6.7 (Nyk. Mors), sydlig retning: 5348
6. Tjæreborgvej mrk. 6.2 vestlig retning: 4884
7. Slagelse Landevej mrk. 29.6 sydøstlig retning: 4395
8. Gaabensevej mrk. 5.5 sydlig retning: 4302
9. Måløv Byvej 13: 4191
10. Vilsundvej mrk. 6.3 (Nyk. Mors), nordlig retning: 3869
11. Roskildevej mrk. 13 vestlig retning: 3089
12. Ålborgvej mrk. 13.9 nordvestlig retning: 2859
13. Sæbyvej 215 sydøstlig retning: 2332
14. Måløv Byvej 100 m før Måløv Parkvej: 1844
15. Herningvej mrk. 9.5 vestlig retning: 1435
16. Tjæreborgvej mrk. 4.5 (Måde Industrivej, østlig retning): 1393
17. Herningvej mrk. 9.5 østlig retning: 1146
18. Roskildevej ca. 600m efter Albertslund: 727
19. Grenåvej ca. 200m før Grenåvej-Lystrupvej: 499
20. Sæbyvej 351 nordlig retning: 329
I alt: 69.219
Den store forskel i aktivitetsniveauet i de forskellige stærekasser har ifølge Rigspolitiet blandt andet meget med trafikintensiteten at gøre.
– Desuden har det også noget at sige, hvilke bilister der passerer stærekassen. Er det bilister, der passerer den hver eneste dag, fordi de kører forbi eksempelvis til og fra arbejde, så ved de, at stærekassen står der, siger Christian Berthelsen, politiassistent ved Rigspolitiet Nationale Færdselscenter, til Ekstra Bladet.
LÆS OGSÅ | Fotovogne: Sådan ved du, om du er blevet fotograferet
Han fortæller, at der ved nogle af stærekasserne nærmest ikke er en overtrædelse fra mandag til fredag, men at der i weekenderne, hvor bilister eksempelvis skal nå en færge eller lignende, kan konstateres flere overtrædelser.
Uanset antallet af uddelte fartbøder understreger Christian Berthelsen, at en væsentlig del af stærekassernes effekt skal ses i lyset af den præventive virkning, de har på farlige strækninger.
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
Det er ikke bare navnet, den er gal med. Den nye Renault Espace er gennemsnitlig og har problemer med at skille sig ud eller gøre noget rigtig godt.
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
Nyt fra bilmessen Auto China i Beijing: Kinesiske Hongqi lancerer to helt nye elbiler, SUV’en E-HS7 og sedanen E-H7, der har opladning med helt op til 365 kW!
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.