Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Lexus’ har lang vej igen i Danmark. Efter genetableringen af salget af nye biler fra Lexus i 2021 går det langsomt med at afsætte biler. Selv den mest populære af modellerne, NX, er i de første fire måneder af 2022 kun rullet ud fra forhandlerne i 34 eksemplarer.
Nummer to er den kompakte UX, som er Lexus’ svar på Q3 fra Audi. Med 21 eksemplarer lægger det op til, at ejerne vinker til hinanden, når de mødes på vejen.
Hvis det er designet, der fejler, så er der ikke den store hjælp at hente med opdateringen af UX. Det er kun hvis man sidder bag rattet, man for alvor kan se en forskel på en UX før opdateringen og en UX efter opdateringen.
I kabinen er der sagt farvel til den lille pegeplade (trackpad), der sad mellem forsæderne. Den skulle bruges til at styre infotainmentsystemet, men det var en på alle måder dårlig løsning. Nu styres infotainmentsystemet på skærmen – der er nemlig to nye skærme. En standardskærm størrelse 8″ og en størrelse 12″ til højere udstyrsniveauer.
Hvor den lille pegeplade før sad, sidder nu knapper til sædevarme, men ellers er det småt med ændringer i kabinen. Den bestod allerede i forvejen af ganske lækre materialer. Der er tilføjet en ny udstyrsvariant: F Sport Design. Den har udseendet fra topversionen F Sport, men ikke de tekniske detaljer som fx adaptiv undervogn.
LÆS OGSÅ | Test: Lexus NX er værdig til at tage kunder fra Audi Q5
Lexus lover, at UX har forbedrede køreegenskaber. Der er tilføjet flere svejsepunkter, som giver et stivere karrosseri – som skulle give køreegenskaberne et pift.
Indtil videre gælder “faceliftet” kun hybridversionen, UX 250h med 178 hk, og ikke den fuldelektriske UX 300e.
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.