3x vilde varebiler, der gør livet lidt sjovere
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Et facelift, der næsten ikke er til at se. Er det så et facelift? Måske mere en opdatering, som er det Toyota har udsat RAV4 for. Mere moderne teknologi i kabinen, udvidede sikkerhedssystemer og andre mindre justeringer.
Hvorfor så ikke mere, når man er i gang med at rykke rundt i en bil, der har kørt uændret som model siden 2018?
LÆS OGSÅ | Video: Skarp pris på Toyota BZ4X
For det første er det her faktisk anden opdatering af den nuværende generation RAV4 (der blev lavet bl.a. mindre designændringer i 2021). For det andet er RAV4 den mest solgte SUV i verden – langt foran biler som Ford Kuga og VW Tiguan. Så det er meget godt ikke lave for meget om.
Noget af det absolut mindst overbevisende ved RAV4, som vi kender den, er infotainmentsystemet. Lille skærm, grynet grafik og menuer fra en anden tid – og det er fortiden, ikke fremtiden, desværre.
Det er lige præcis på det område, Toyota har lavet ændringer. Når RAV4 kommer på markedet med sine seneste opdateringer omkring årsskiftet, er det med nyt infotainmentsystem med større touchscreen. Det er også med fulddigital instrumentering med forskellige visningsmuligheder.
LÆS OGSÅ | Snart kan du få Toyota Corolla som crossover
Infotainmentsystemet, som slægter det i nyere modeller som Yaris Cross på, har en skærm opgraderet fra maksimalt 8″ til 10,5″. Systemet har internetopkobling med opdateringsmuligheder, og menustrukturen er langt mere klar og betjeningsvenlig. Opkoblingen gør også, at man på sin smartphone kan tjekke bilens tilstand – og om vinduerne er lukket helt.
Instrumenteringen i RAV4 har hidtil været delvist digital – og dermed delvist endnu et lavpunkt i den robuste kabine. I alle udstyrsvarianter med undtagelse af den laveste (den får delvist digital med 7″ skærm), er fulddigital instrumentering med 12,3″ skærm kommet til. Den har fire visningsmuligheder: Casual, Smart, Sport og Tough. Det lyder som tøj til enhver lejlighed, men RAV4 er jo også til de fleste lejligheder.
Toyota har en omfattende sikkerhedspakke som standard i stort set alle sine biler. Adaptiv fartpilot, fjernlysassistent, skiltegenkendelse og aktiv vognbaneassistent er standard. I RAV4-opgraderingen kommer nye elementer til, som allerede kendes fra bl.a. biler fra Volvo.
Den automatiske nødbremse kan nu spotte, om man i et vejkryds er ved at køre ud foran en modkørende – og det kigger også efter fodgængere. Bilen bremser, hvis man er på vej over krydset uden at se sig for. En såkaldt nødstyreassistent vil på samme måde forsøge at undvige fodgængere, som pludselig træder ud på vejen.
LÆS OGSÅ | Toyota GR Corolla: 3-cylindret, tæt på 300 hk og firehjulstræk
Mens de nye sikkerhedselementer gælder både RAV4 Hybrid (forhjulstræk med 218 hk, firehjulstræk med 222 hk) og Plug-in Hybrid (306 hk), får kun plug-in hybriden endnu en udvidelse: Sikkerhedssystemets automatiske nødbremse reagerer også på, og vil forsøge at forhindre sammenstød med, cyklister, parkerede biler og modkørende i bilens egen vognbane.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.