Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Bilbasen Blog / FOTO PR
En 300 SL er en af de mest kostbare klassikere fra Mercedes. De sælges gerne for et tocifret millionbeløb, og derfor lever de fleste et stille liv på museer og i private samlinger. Altså lige bortset fra englænderen Martin Cushways topløse eksemplar fra 1963. Dén har nemlig måttet arbejde hårdt for benzinen og står derfor med et kilometertal, som vil give sippede bilsamlere kvalme.
LÆS OGSÅ | Ugens slagtilbud? Mike Tysons Ferrari er til salg
Triptælleren siger 380.000 miles, hvilket svaret til 612.000 kilometer. Jeps, sekshundredeogtolvtusinde. Der har desuden kun været én anden ejer før Martin – og det var hans nu afdøde far, Ron. Ron bestilte nemlig bilen som ny, og således har den tilbragt alle sine 59 år i samme familie.
Og hvorfor sættes den nu til salg? Martin mener, at den gamle Mercedes trods alt er blevet for kostbar til at parkere på gaden om natten. Eller i regnen foran supermarkedet. Eller til at køre tværs gennem Europa på bilferie med familien. For det er dén slags ting, den har været brugt til.
LÆS OGSÅ | Ikonisk tegnefilms-Porsche solgt på auktion for vildt beløb
Bilen har været en del af Martins liv, siden han kom til verden. Hans højgravide mor blev kørt til hospitalet i den. Og hentet retur igen med en baby. Babyen var Martin, og han fortæller til auktionshuset RM Sotheby’s, hvordan han som knægt blev pakket ned i rummet under kalechen, når han sammen med forældrene drog på bilferie til Portugal.
En tur, som i øvrigt blev klaret på 27 timer uden stop. For Martins far kunne godt lide at køre langt – og stærkt. Gerne 200 kilometer i timen, mens hans tyskfødte hustru filmede løs med smalfimsapparatet.
Bagagerummet er ikke prangende i en Mercedes 300 SL Roadster, men Martins kreative far fandt andre steder at pakke sagerne til de lange ferier. Han skruede eksempelvis bilens forlygter af og stoppede bløde militærtasker ind i de store hulrum i forskærmene. En operation, som typisk vakte en del opmærksomhed, når familien ankom til hotellet og begyndte at pakke ud.
LÆS OGSÅ | Nu til salg: Sjælden Bugatti med plads til hele familien
Dét med at køre stærkt blev imidlertid et problem for faren, som indkasserede en del fartbøder. Gerne én om ugen, husker Martin. Løsningen blev at afmontere den forreste nummerplade og i stedet hænge den i læderstropper.
Ved høje hastigheder blæste fartvinden således nummerpladen op under kofangeren, hvilket gjorde det besværligt for vejpatruljerne at spotte Ron, når han drønede forbi med fuld rebecca.
Den alternative montering af nummerpladen har bilen stadig i dag. Det samme gælder en række andre pudslige detaljer, så som knappen mellem sæderne, der åbner låsen til bakgearet. En anordning, som Martins far fik lavet efter en uheldig episode i tresserne, hvor han i forbindelse med en kvik nedgearing fik sat bilen i bakgear. Gearkassen eksploderede – og en ny blev sat i.
LÆS OGSÅ | Det ultimative vinterprojekt: Byg din egen Lamborghini
Motoren er til gengæld den originale. Det siger dog sig selv, at 15 ture rundt om jorden slider på sagerne, så rækkesekseren er blevet renoveret tre gange – og to af gangene på selveste Mercedes-fabrikken i Stuttgart. Men dét har nu ikke afholdt familien Cushway fra fortsat at bruge bilen flittigt. Alene siden seneste motorrenovering har bilen tilbagelagt over 40.000 kilometer.
Det smukke karrosseri har også fået ny maling, og det røde interiør er blevet ombetrukket. Et par sommerture til Grækenlands stegende sol engang i halvfjerdserne fik ifølge Martin både lakken og kabinen til at falme. Men ellers er bilen blot plejet og vedligeholdt efter forskrifterne.
LÆS OGSÅ | Nu på auktion: Verdens dyreste junior-Ferrari?
Martin erkender, at beslutningen om at sælge bilen ikke har været nem. Den rummer minder og oplevelser fra hans barndom og opvækst, og der medfølger en masse personligt materiale, som i imponerende detaljer dokumenterer bilens liv – blandt andet regningen fra det hotel, hvor Martins forældrene overnattede, da de samme hentede bilen på fabrikken i Stuttgart i januar 1963.
Men selvom den bliver solgt, kan det godt være, at Martin ikke er færdig med at skrue på sin gamle Mercedes. Hans indgående viden om den ikoniske 300 SL har nemlig gjort hans værksted til et af verdens mest foretrukne blandt ejere.
I dag servicerer englænderen efter eget udsagn mellem 40 og 50 biler fra hele Europa, og han hjælper med glæde bilens næste ejer med at holde bilen – og triptælleren – rullende.
Prisen? Vurderingen lyder på dét, som svarer til mellem 13 og 17 millioner danske kroner. Tænk lige på det, næste gang du skambyder en gammel Mercedes, fordi den har kørt lidt langt…
LÆS OGSÅ | Benzinhovedets dilemma: Elektrisk Ford GT40 med V8-lyd
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.