Kategorier
Nyheder

Sælges for millioner: Mercedes 300 SL med 612.000 kilometer på tælleren

Prisen for den mest ekstravagante ’daily driver’ går til englænderen Martin Cushway, som har rundet 612.000 kilometer i sin Mercedes 300 SL Roadster fra 1963. Nu sælger han den.

TEKST Bilbasen Blog / FOTO PR

En 300 SL er en af de mest kostbare klassikere fra Mercedes. De sælges gerne for et tocifret millionbeløb, og derfor lever de fleste et stille liv på museer og i private samlinger. Altså lige bortset fra englænderen Martin Cushways topløse eksemplar fra 1963. Dén har nemlig måttet arbejde hårdt for benzinen og står derfor med et kilometertal, som vil give sippede bilsamlere kvalme.

LÆS OGSÅ | Ugens slagtilbud? Mike Tysons Ferrari er til salg

Aldrig restaureret, men til gengæld plejet og passet gennem 59 år. Martin Cushways cremefarvede Mercedes 300 SL Roadster fra 1963 har kørt meget længere, end de fleste biler når i hele deres levetid.

59 år i samme familie

Triptælleren siger 380.000 miles, hvilket svaret til 612.000 kilometer. Jeps, sekshundredeogtolvtusinde. Der har desuden kun været én anden ejer før Martin – og det var hans nu afdøde far, Ron. Ron bestilte nemlig bilen som ny, og således har den tilbragt alle sine 59 år i samme familie.

Den topersoners kabine har lagt sæder til mange bilferier gennem Europa. Interiøret blev ombetrukket i slutningen af halvfjerdserne, da den græske sol havde fået det røde læder til at falme.

Og hvorfor sættes den nu til salg? Martin mener, at den gamle Mercedes trods alt er blevet for kostbar til at parkere på gaden om natten. Eller i regnen foran supermarkedet. Eller til at køre tværs gennem Europa på bilferie med familien. For det er dén slags ting, den har været brugt til.

300 SL Roadster var den åbne version af Mågevingen, som blev bygget på basis af Mercedes-Benz’ succesfulde racerbil fra starten af halvtredserne. Martin Cushways eksemplar er det 17. sidste, som blev produceret.

LÆS OGSÅ | Ikonisk tegnefilms-Porsche solgt på auktion for vildt beløb

Bilen har været en del af Martins liv, siden han kom til verden. Hans højgravide mor blev kørt til hospitalet i den. Og hentet retur igen med en baby. Babyen var Martin, og han fortæller til auktionshuset RM Sotheby’s, hvordan han som knægt blev pakket ned i rummet under kalechen, når han sammen med forældrene drog på bilferie til Portugal.

En tur, som i øvrigt blev klaret på 27 timer uden stop. For Martins far kunne godt lide at køre langt – og stærkt. Gerne 200 kilometer i timen, mens hans tyskfødte hustru filmede løs med smalfimsapparatet.

Martin Cushways far, Ron, bestilte sin Mercedes 300 SL Roadster fra ny og hentede den selv på fabrikken i Stuttgart sammen med sin kone. Bilen blev brugt dagligt i årevis – og gerne med speederen helt i bund.

Nummerplade med James Bond-trick

Bagagerummet er ikke prangende i en Mercedes 300 SL Roadster, men Martins kreative far fandt andre steder at pakke sagerne til de lange ferier. Han skruede eksempelvis bilens forlygter af og stoppede bløde militærtasker ind i de store hulrum i forskærmene. En operation, som typisk vakte en del opmærksomhed, når familien ankom til hotellet og begyndte at pakke ud.

Når bagagerummet var fyldt op, skruede Martin Cushways far blot forlygterne af og stoppede tøj og tasker ind i forskærmenes hulrum. Således klarede familien en lang bilferie ned gennem Europa.

LÆS OGSÅ | Nu til salg: Sjælden Bugatti med plads til hele familien

Dét med at køre stærkt blev imidlertid et problem for faren, som indkasserede en del fartbøder. Gerne én om ugen, husker Martin. Løsningen blev at afmontere den forreste nummerplade og i stedet hænge den i læderstropper.

Ved høje hastigheder blæste fartvinden således nummerpladen op under kofangeren, hvilket gjorde det besværligt for vejpatruljerne at spotte Ron, når han drønede forbi med fuld rebecca.

På en 300 SL er den forreste nummerplade normalt monteret på kofangeren. Her er den imidlertid hængt op i bløde læderstropper, så vinden blæser den op under kofangeren. En smart måde at undgå fotofælder.

Den alternative montering af nummerpladen har bilen stadig i dag. Det samme gælder en række andre pudslige detaljer, så som knappen mellem sæderne, der åbner låsen til bakgearet. En anordning, som Martins far fik lavet efter en uheldig episode i tresserne, hvor han i forbindelse med en kvik nedgearing fik sat bilen i bakgear. Gearkassen eksploderede – og en ny blev sat i.

LÆS OGSÅ | Det ultimative vinterprojekt: Byg din egen Lamborghini

Den eftermonterede drejeknap foran gearstangen aktiverer låsen, som sikrer, at man ikke rammer bakgearet under kørslen. Dét gjorde Martin Cushways far nemlig engang – hvilket kostede en ny gearkasse…

Motoren renoveret tre gange

Motoren er til gengæld den originale. Det siger dog sig selv, at 15 ture rundt om jorden slider på sagerne, så rækkesekseren er blevet renoveret tre gange – og to af gangene på selveste Mercedes-fabrikken i Stuttgart. Men dét har nu ikke afholdt familien Cushway fra fortsat at bruge bilen flittigt. Alene siden seneste motorrenovering har bilen tilbagelagt over 40.000 kilometer.

Den 3,0-liters sekscylindrede rækkemotor med mekanisk indsprøjtning var et teknisk vidunder i halvtredserne og gjorde det muligt at nå hastigheder på den rigtig gode side af 200 kilometer i timen.

Det smukke karrosseri har også fået ny maling, og det røde interiør er blevet ombetrukket. Et par sommerture til Grækenlands stegende sol engang i halvfjerdserne fik ifølge Martin både lakken og kabinen til at falme. Men ellers er bilen blot plejet og vedligeholdt efter forskrifterne.

LÆS OGSÅ | Nu på auktion: Verdens dyreste junior-Ferrari?

Ligesom sin ingeniøruddannede far har Martin Cushway skabt sig en karriere med mekanik og er i dag en af de mest anerkendte specialister indenfor Mercedes 300 SL i Europa.

Imponerende historie medfølger

Martin erkender, at beslutningen om at sælge bilen ikke har været nem. Den rummer minder og oplevelser fra hans barndom og opvækst, og der medfølger en masse personligt materiale, som i imponerende detaljer dokumenterer bilens liv – blandt andet regningen fra det hotel, hvor Martins forældrene overnattede, da de samme hentede bilen på fabrikken i Stuttgart i januar 1963.

Kasser med dokumentation, historiefortælling, billeder og andet materiale følger med bilen, som sættes på auktion af RM Sotheby’s. Prisen på denne unikke Mercedes er ikke overraskende i den høje ende.

Prisen? Hold nu lige fast…

Men selvom den bliver solgt, kan det godt være, at Martin ikke er færdig med at skrue på sin gamle Mercedes. Hans indgående viden om den ikoniske 300 SL har nemlig gjort hans værksted til et af verdens mest foretrukne blandt ejere.

I dag servicerer englænderen efter eget udsagn mellem 40 og 50 biler fra hele Europa, og han hjælper med glæde bilens næste ejer med at holde bilen – og triptælleren – rullende.

Noget for dig? Du skal i så fald grave dybt i lommerne og ikke forvente en garageprinssese. Familien Cushways Mercedes 300 SL bærer præg af et langt liv – men synes ikke at være klar til at blive parkeret endnu.

Prisen? Vurderingen lyder på dét, som svarer til mellem 13 og 17 millioner danske kroner. Tænk lige på det, næste gang du skambyder en gammel Mercedes, fordi den har kørt lidt langt…

LÆS OGSÅ | Benzinhovedets dilemma: Elektrisk Ford GT40 med V8-lyd