Den stærkeste AMG nogensinde har 843 hk – og nu kan du købe den
Alene navnet kan tage pusten fra de fleste: Mercedes-AMG GT 63 S E Performance. Kræfterne i den første plug-in-hybrid fra AMG er mildest talt voldsomme, og prisen er derefter: 843 hk til 3.775.000 kr.
Prisen og den elektriske rækkevidde er det, mange instinktivt går op i, når snakken falder på plug-in-hybrider. Hvor dyr bilen er, og hvor langt man kan køre på strøm, hvis batteriet lades op, er som regel altid i fokus.
I den nye Mercedes-AMG GT 63 S E Performance, den første plug-in-hybrid fra AMG, kan du køre 12 kilometer på strøm på en fuld opladning. Batteriet er nemlig på bare 6,1 kWh – så du kan næsten lige så godt lade være med at bøvle med opladningen.
Hvis du er nødt til at spørge om prisen, har du ikke råd. Det er ikke Ford Kuga PHEV-niveau omkring 300.000 kr., AMG kører med. Det har du nok regnet ud. Den stærke PHEV koster 3.775.000 kr. Før tilføjelse af ekstraudstyr. Det giver sig selv, at der er mulighed for ekstraudstyr.
Fuld skrue i op til 10 sekunder
3.775.000 kr. køber den 843 hk stærke AMG GT 63 S E Performance i standardudgaven med 4-liters V8 med 639 hk og en elmotor, som slipper op til 204 hk løs på bagakslen i op til 10 sekunder af gangen. Elmotoren er integreret med spærredifferentiale og en to-trins gearkasse.
Der skal ikke tænkes i opgradering af undervogn og bremser. Luftaffjedring og bremser i keramik-kompositmateriale er standard. 0-100 km/t på 2,9 sekunder og en topfart på 316 km/t.
Men hvorfor stoppe, lige før det bliver sjovt? GT 63 S E Performance er den stærkeste AMG til dato, og det skal man da skilte med. Spring Sophisticated-specialmodellen (+328.313 kr.) over og gå direkte til Unleashed-udgaven.
Merprisen er 424.903 kr., og vigtige elementer af Unleashed-pakken er farven Green Hell Magno, den mørktonende Night-pakke II og foliering med sorte AMG-striber langs siden.
En pakke med kulfiber-eksteriørelementer betales med 104.485 kr., og sportsdæk, interiørlister i kulfiber, Burmester-lydanlæg og udvidet sikkerhedsudstyr får den samlede pris op på 4.565.462 kr. En million fra eller til betyder ikke så meget i denne særlige klasse for plug-in-hybrider, som den gør for en Ford Kuga-kunde.
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
KGM er det nye navn for Ssangyong, og det markerer en ny start for det sydkoreanske mærke. I Danmark sælger KGM sin VW ID.4-konkurrent Torres EVX til priser fra 359.900 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.