Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Mercedes-Benz har noget, som Audi og BMW aldrig har haft og med 99,9 procent sikkerhed aldrig vil få: Varevogne. Ikke den mest sexede biltype, men en type biler der giver penge i kassen – og mulighed for at lave nogle ekstra rummelige, ekstra praktiske familiebiler.
Vito, som den mellemstore varevogn fra Mercedes-Benz hedder, findes som luksusbus til velhavende familier – V-Klasse. Mindre kan også gøre det, så med den nye udgave af varevognen Citan som blankt lærred kommer nu den kompakte T-Klasse. En praktisk, men også luksuriøs familiebil til 5 eller 7 personer.
Det er mange år siden, markedet for varevognsbaserede familiebiler har været noget at snakke om i Danmark. Fra den første generation Citroën Berlingo i 1990’erne – et kæmpe hit – til langt færre kunder som i dag køber biler som VW Caddy og Berlingo, som nu kun fås i en elektrisk udgave.
Den nye T-Klasse er indtil videre helt u-elektrisk. Den fås med en dieselmotor på 1,5 liter med 95 eller 116 hk og en benzinmotor på 1,3 liter med 102 eller 131 hk. Solid familiekost – uden ambitioner om at kunderne skal komme først i en lyskrydsduel.
Senere i år eller i 2023 kommer så en fuldelektrisk T-Klasse. EQT får sandsynligvis et design med ændringer i forhold til T-Klassen, men det er sparsomt med info om elbilen.
EQT kan komme med et batteri på 45 kWh, rækkevidde omkring 300 kilometer og en elmotor med cirka 122 hk. Meget specifikt, når vi ikke har ret meget at gå efter.
Det skyldes alene den grund, at T-Klassen (og varebilsudgaven Citan) er udviklet i tæt samarbejde med Renault, som leverer bl.a. motorerne. Renaults kasse på hjul hedder Kangoo, og mens den i Danmark kun fås som varevogn, så er den allerede præsenteret i en fuldelektrisk udgave med netop de specifikationer, du finder ovenfor.
Som den store V-Klasse med nogen succes viser, kan en ombygget varebil godt være ret så lækker og luksuriøs. Mercedes-Benz går efter det samme med T-Klassen. Selv om kunderne nok kan mærke, de ikke kører S-Klasse, så vil der være stor forskel på materialer, komfort og støjniveau i forhold til den rene varebil, Citan.
LÆS OGSÅ | Test: VW Caddy er kun for dem, som virkelig elsker kasser
T-Klassen kan udstykkes med LED-forlygter, adaptiv fartpilot, et nubuck-lignende kunststof (Neotex) på instrumentbordet, sæder med kunstlæderbetræk, matgule indlæg og meget mere.
Den nye VW Caddy-konkurrent fra Mercedes-Benz kommer i første omgang i den præsenterede udgave, som måler 450 cm i længden og har plads til 5. Inden længe følger en udgave med længere karrosseri og plads til 7 personer.
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.