Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten Bek FOTO
I starten af marts kappede Nissan op til 35.360 kr. af priserne på elbilen Ariya. Den billigste Ariya – udgaven med 218 hk, batteri på 63 kWh og Advance-udstyr kom ned i 379.900 kr. (ned fra 402.000 kr.).
Nu sker der igen noget med Ariya-priserne, så modellen starter på 359.900 kr. Denne gang er der ikke tale om en prisnedsættelse, men derimod introduktion af en ny basisudgave under Advance-udgaven.
LÆS OGSÅ | Nissan sænker priserne på Ariya: Fra 379.900 kr.
Den nye Engage-variant kan fås i kombination med enten 218 hk/63 kWh eller 238 hk/87 kWh til priser fra 359.900 kr. (fra 404.900 kr. med 87 kWh). 20.000 kr. sparet i forhold til Advance-versionerne, men er det 20.000 kr., der er værd at spare?
En besparelse på 20.000 kr. er altid fristende, og i tilfældet Ariya svarer det til en pris, der er 5,3 procent lavere end før – men man må selvfølgelig undvære noget udstyr.
Ariya mister nogle væsentlige udstyrsdetaljer for at blive til Engage-basisversionen, men det er udstyr, som faktisk ikke vælter læsset. I forhold til Advance er det el-betjent bagklap, tågeforlygter, ekstra tonede sideruder bagtil, 360 graders kamera, varme i forruden, trådløs smartphone-oplader og ProPilot med intelligent vognbaneassistent, man må undvære.
LÆS OGSÅ | Duel: Nissan Ariya udfordrer favoritten Skoda Enyaq
Hvis man kan overbevise banken (eller sig selv) om at finde 20.000 kr. mere, er Advanced-modellen helt sikkert det bedste bud af de to versioner.
Engage byder dog stadig på 19″ alufælge, varme i rattet, skærme på 12,3″, bakkamera, p-sensorer, adaptiv fartpilot, nøglefri betjening og 22 kW indbygget opladning. Som de øvrige Ariya kan Engage-versionen kun lade med op til 130 kW ved en lynlader.
Ariya-udvalget har indtil nu omfattet de forhjulstrukne modeller med 218 eller 238 hk og den firehjulstrukne E-4orce med to elmotorer og 301 hk.
Måske 0-100 km/t på 5,7 sekunder, som Ariya med 301 hk kan klare det, ikke er nok for de mest krævende? I hvert fald kan man nu købe en Ariya, som klarer det på 5,1 sekunder. Den nye Evolve+ med firehjulstræk og 388 hk kan sætte en VW ID.4 GTX eller Skoda Enyaq RS på plads. De har “kun” 299 hk.
LÆS OGSÅ | Test: Nissan X-Trail E-Power har komfort som styrke, pris som svaghed
Til gengæld betaler man så også langt mere end VW- eller Skoda-køberen. ID.4 GTX koster lige nu 469.995 kr., og for den stærke Ariya Evolve+ er prisen 589.900 kr.
Evolve+ har et plus i hestekræfter, og den har et plus i udstyr i forhold til den eksisterende Evolve-variant: Nappa-læder-indtræk og 20″ alufælge. Om de 87 ekstra hestekræfter, den nedbarberede 0-100-tid og lidt udstyr retfærdiggør en merpris på cirka 90.000 kr., er nok tvivlsomt.
Brugte Nissan Ariya til salg på Bilbasen
Se flere brugte Nissan Ariya til salg på Bilbasen
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.