Du kan stadig købe en Hyundai Bayon med 84 hk til 199.995 kr., men den nye norm for priserne er langt fra Bayon: Mange små crossovers ligger langt over 200.000 kr.
Med automatgear og på laveste udstyrstrin koster VW Taigo 300.000 kr., og Ford Puma med samme opsætning står til mindst 314.000 kr. Selv hvis man piller man automatgearet ud af Puma, kan den ikke komme under 288.000 kr.
Derfor er det ingen overraskelse, at Nissans nye hybridudgave af Juke også har en – forholdsmæssigt – høj startpris. Prisen er mindst 296.880 kr. – 25.000 kr. mere end Juke 1,0 med automatgear, og tilsvarende udstyr.
Når mange små crossovers med automatgear også ligger højt, så kan vi vel ikke rigtig kalde Juke 1,6 Hybrid med 145 hk for en dyr bil?
Springer direkte til N-Connecta-udstyrsniveau
Men den største hurdle, når Nissan nu skal til at sælge sin lille hybrid til danskerne, findes hverken hos Ford eller Volkswagen. Den står hos hybrideksperterne hos Toyota og hedder Yaris Cross Hybrid.
Yaris Cross Hybrid er en sløv og tæt på undermotoriseret oplevelse, men den har prisen med sig. Toyotaen underbyder den nye Juke Hybrid med intet mindre end 32.000 kr., og den er i forvejen en ret stærk bil på markedet (på ingen måde på motorkraft, men stærk på antal solgte).
Det er bare ikke helt rimeligt overfor den nye hybrid. Juke har ikke bare en langt højere ydelse – 145 hk mod Yaris Cross’ 116 hk (og ikke nær så anstrengende motorlyd) – men også mere udstyr i billigste variant.
Nissan springer de to nederste udstyrsniveauer fra den almindelige Juke, Visia og Acenta, over og går direkte til N-Connecta. Den indeholder udstyr, som kræver ekstra betaling hos Toyota – lige fra LED-forlygter over alufælge til læderrat.
Juke Hybrid fås med det “personlige” lydanlæg fra Bose, hvor fire af de i alt 10 højttalere sidder i de to forreste nakkestøtter – to til hvert forsæde. Desværre er det kun standard på Tekna-niveau
Adaptiv fartpilot koster ekstra
Juke Hybrid N-Connecta har en væsentlig mangel i forhold til at være godt udrustet. Adaptiv fartpilot koster nemlig ekstra til basismodellens 296.880 kr., og den fås kun i Tech-pakke med bl.a. 360 graders kamera og p-sensorer til 13.600 kr.
N-Connecta er derudover et udmærket bud. LED-forlygter, 17″ alufælge, automatisk klimaanlæg, armlæn foran, varme i forsæderne, infotainment med 8″ touchscreen og Apple CarPlay/Android Auto.
Den variant, der giver mest mening er Tekna – den koster ikke meget mere end basismodellen, men har ting som adaptiv fartpilot og Bose-lydanlæg
Juke Hybrid Tekna har den manglende adaptive fartpilot (og andet indhold fra Tech-pakken), men også Bose-lydanlæg med højttalere i de forreste nakkestøtter, indtræk i kunstlæder, gearknop i læder, stemningsbelysning i kabinen og småting som lommer på ryggen af forsæderne. Prisen for den variant er 317.630 kr. (324.630 kr. med 19″ alufælge i stedet for 17″).
Til 323.880 kr. fører Juke Hybrid N-Design sig frem med to-tonet lakering med metal- eller speciallakering, sort Alcantara på bl.a. instrumentbord og dørsider, gearknop i læder og stemningsbelysning.
Desværre mangler N-Design-udgaven også adaptiv fartpilot, og her er pakken endnu dyrere end til N-Connecta: Pakken kommer her også med Bose-lyd, og prisen er helt oppe i 21.850 kr.
Det bedste valg? – Spring N-Connecta over og gå direkte til Tekna med 17″ alufælge.
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Privatleasing er en stor del af Renaults danske forretning. For at være mere konkurrencedygtig sænkes priserne på elbilerne Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric – i hvert fald i en periode.
Den nye Ford Explorer spiller i en vigtig klasse, og vores første test viser, at Ford med hjælp fra Volkswagen har lavet en velkørende elbil med lang rækkevidde.
Den faceliftede BMW 1-serie står lige nu for et af de bedste tilbud på privatleasing. Versionen 120 med 170 hestekræfter fås på 12 måneder kontrakt til 3.495 kr. om måneden.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.